Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 26 maj 2008

EN KANOTFÄRD.

Av Bengt - 26 maj 2008 11:11


 

Värre än en orm!


  

Från Hökåsen, alltså min boning, är det något mer än en halv mil till den långa sjön Åsunden.

Längst upp i norr av Åsunden  kommer ån Ätran in genom den lilla vackra stan Ulricehamn.

Vilken stad vi for med min ruffade  f.d Bohuseka när jag hade sommarstuga, inte långt från Tvärred.  Cirka tre mil söderut rinner så Ätran ut från Åsunden varifrån den ringlar sig ner till Falkenberg.

Jag sa ringlar sig. Ett milt uttryck, tror inte ens en orm kan ringla sig mer.

En vacker dag hade vi (kallar henne Anna) fått för oss att vi skulle paddla och campa oss ner till Falkenberg.

Falkenberg där den härliga långsträckta stranden med vitgul sand dold bakom stora sanddyner. Stället heter Skrea strand där jag ofta njuter med parkerad Husbil.

Kanoten sätts i sjön packad med tält, köksateraljer, gasolkök, konserver med mycket mera. För att inte glömma gevaliakaffet!

Sovsäckar och klädombyten. Allt packat i tre packsäckar av tyg. Sådana där ni sett sjömännen bär på axeln när de mönstrar på eller går i land. Dessutom också en hoppfällbar dragkärra. Denna var gjord av en golfvagn för golfklubbor.

Vi paddlar lugnt och sakta och njuter av solen som ler så behagligt mot oss högt upp på den molnfria himmelen.

Snart kommer det  en stor fors där vi måste bära kanoten förbi. Komna förbi forsen behöver vi bara styra kanoten ett långt stycke då den flyter med strömmen av sig själv.

Vi kommer fram till ett samhälle som heter Sexdrega. Där finns en sluss som det inte går att komma förbi. Vi får därför transportera kanoten uppe på landsvägen tills vi kommit förbi slussen, varmed vi så fortsätter färden paddlande.

I Sexdrega finns en stor fabrik som är målad i blått och vitt.

Den fabriken såg vi först på vänster sida. När vi paddlat en stund var den på vår högra sida och inte så mkt längre ifrån oss som första gången vi såg den. Så igen såg vi den på vänstra sida och så högra, hur många gånger vi såg samma vägg på fabriken minns jag inte, men det var många. Äntligen började ån gå mer rakt söder ut. Men då var det dags att slå upp tältet.ordna med mat och sen sova för natten.

 

Forts. följer! Klicka här!

 

Kanske flyter livet lugnt framåt eller är som en vild fors hos er.

Huvudsaken är dock det gör det ni vill det ska göra och trivs med det.

Så önskar jag er nu en ny vecka av harmoni och lycka. Kram!

 
 
Birgitta

Birgitta

26 maj 2008 12:51

Hej vännen! Tack igen för din fina vänskapsgåva :)

Ännu en fin berättelse som är så "somrig" :)
Önskar dig en superbra vecka.
Kram

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 maj 2008 14:21

Låter som en underbart skön kanot färd...men fy så jobbigt att behöva bära kanoten också ( jag tycker det blir jobbigt när man måste bära!) men det kanske är väl värt besväret när man till slut har kommit dit man ska...tältet är uppe ...en nyfångat fisk på brasan kanske ...solnedgången och naturen ...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 maj 2008 14:50

Du kan nog sova ska du se!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

26 maj 2008 15:31

Ormen långe kan man säga, Ätran mäter visst 24 mil. Här i Dalsland finns också möjlighet till långa kanotfärder. Gäller dem som är fria fåglar och i god kondition. Skogsfrun följer med på din färd istället;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

26 maj 2008 18:35

Låter härligt med kanotsemester. Fast det var värst vad det ringlar sig... :)

Kram

http://Frump.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

26 maj 2008 20:46

Stilla flyter ni iväg på det blåa vattnet. Säkert så är det något tokigt som döljer sig på färden, eller skall allt klaffa denna gången ? Inväntar kommande avsnitt med stor iver..
Kram på färden !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

26 maj 2008 21:55

Jag föredrar att paddla kanot i lugnt vatten. Men en och annan lite fors är väl ganska okay. Får väl skryta lite här också. Jag har två brorssöner som bägge har paddlat hem SM guld.
Hoppas din färd också var guld värd.
Ha en fortsatt skön kväll och en härlig morgondag.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

26 maj 2008 22:13

Jag vet inte hur man ska säga att livet går här,full rulle som vanligt:)Med två ungar,en gubbe och hund å katt kan man väl knappast säga att det flyter stillsamt antar jag:)Men det är trevligt när det rör på sig! Kramis!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

27 maj 2008 08:36

Det är helt otroligt vad du kan bokstavsberätta så man blir helt fänglsad, kan se det du beskriver fast ja inte varit där. Jag har aldrig suttit i en kanot och skulle aldrig våga göra det heller, jag är en super fegis.
Ha det gott och här kommer
Kramenmjamen till dig.

http://www.av-eriksson.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards