Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Sista avsnitt sjuksköterskeskolan!

Av Bengt - 10 november 2015 20:32

    

Skolan i Helsingborg!

Klicka här så får du det från början!


 Som sagt det var mycket av spex men det hoppar vi över nu och går tillbaka till allvaret,


Som sagt jag trivdes på skolan i Jönköping och studierna gick relativt bra.

Jag har ett speciellt minne av min tid på den skolan.

Det var när vi skulle prova på och känna hur lustgas kändes.

Jag var den sista som provade. Där satt jag i en stol och tog masken. Då vet jag inte vad det

 var som hände. Jag kunde inte ta bort den fast jag ville det, men till sist tappade jag den.

Men jag satt kvar i stolen och det var dags att gå vidare. Mina klasskamrater sa till mig, att

nu måste vi gå vidare! En stänkte vatten på mig. Kan ni tänka er hur det känns att få torrt vatten i

ansiktet?  De andragick så vidare och jag tänkte: ”Jaha då får jag väl följa med!” Så lunkade jag

efter. Detta var på förmiddagen och resten av dagen gick jag som på moln och var fortfarande

salig när jag la mig på kvällen


Men så ville min sambo också utbilda sig och som tidigare varit hemmafru.

Därför sökte jag efter några terminer till att fortsätta i Borås så hon kunde börja studera.

Hon hade två barn, flicka och en pojke som jag var som en far för. Detta som om de hade varit mina egna biologiska barn.

Tyvärr efter 17 år blev hon kär i en annan och nu har barnen som vuxna brutit kontakten med mig.

Ett par barn det har gick väldigt bra för som jag känner har varit bidragande till.


Så jag började så i Borås i stället. Men det var för nära Göteborg och den där sjukhuschefen.

Det började väldigt bra och jag fick väldigt mycket beröm ute på mina praktikplatser.

Men rätt som det var så var det som en omvänd hand. Lärare och personal började mobba mig.

Det klankades än på det en och än på det andra.


Så dog min mor och min far som efter 37 års äktenskap satt sörjande nere i Helsingborg.

Då var det dags för mig att flytta igen.

Jag tog kontakt med skolan i Helsingborg, min gamla födelsestad.

Rektorn där sa det var inte några problem att jag fortsätta utbildningen där.

Så gjorde jag och bodde så hos min far.

Det var sista terminen och den avklarade med godkända betyg och erhöll min legitimation som sjuksköterska.


Här går mina tankar till vad som står i myndigheters handlingar som är följande: 

Bengt-Anders Alfred Andersson har väldigt sjuka fantasier i att han tror han ska kunna bli

sjuksköterska.


Efter detta kommer bilder från resan!


Ha det bra mina bloggvänner! KRAM!


 
 
gun

gun

10 november 2015 21:46

Välkommen hem!
Brun som en pepparkaka kan jag tänka mig??
Spännande att läsa om din utbildning. Utbildningen i Borås lät inte trevlig. Men tur att du kunde slutföra den i Helsingborg.
Tråkigt att du skulle mista kontakten med barnen.
Men det kanske blir så tyvärr.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

11 november 2015 11:40

Jo jag har nog blivit lite brun alltid.
Cets sera sera!
Kram!

 
Ruth

Ruth

10 november 2015 23:40

Livet har sina törnar, hade man inte haft dessa så har man inte kunnat njuta av allt det goda som det varvas med. Mobbing förekommer i alla åldrar, något som det är svårt att få bukt med tyvärr. En stor glädje blev det för dig när du fick din sjukskötarexamen godkänd och med fina betyg.
Det är ett trist väder du kom tillbaka till efter din resa, men varma dagar trotts all gråhet, ca 14* varje dag och runt 10* på natten, snö och vinter får vi nog vänta på, men det kan snabbt vända också.
Nu säger jag god natt och skickar dig en kram.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Bengt

11 november 2015 11:38

Tur att jag kunnat ta mobbningen med klackspark och ge igen!
Kramen!

 
wiolettan

wiolettan

11 november 2015 07:10

Tuffa perioder i ditt liv, förstår att det många gånger har känts helt hopplöst.
Men, du har varit stark och det har hjälpt dig. Härligt att du fick din examen och att det gick bra.
Fint att du kunde hjälpa barnen också så att de fick en bra barndom. Kärlek och stabilitet är väsentligt.
Välkommen tillbaka ifrån resan.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Bengt

11 november 2015 11:36

Det hade inte gått utan min humor och tack för välkomsten! Kram!

 
Petra

Petra

11 november 2015 15:38

Men herre gud. Skönt att du verkar ha en tuff inställning till mobbningen.....

http://ihuvudetpapetra.wordpress.com

Bengt

11 november 2015 17:31

Roligt att du gav en kommentar så jag vet att du har hälsat på mig. Det är roligt med besök förutom mina bloggvänner så jag tackar för det!

 
TantGlad

TantGlad

12 november 2015 12:50

Tack för det du berättat i bloggen.
Välkommen hem åxo. Borta bra, men hemma bäst tycker jag.

Blir kort kommentar i dag.

Ha det gott och Kram till dig.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

12 november 2015 16:52

Kort men glad för du hör av dig! Kram!

 
sksogsfrun på dal

sksogsfrun på dal

13 november 2015 17:10

Är man f ö r duktig väcks avundsjukan och man kan bli mobbad. Har man rent samvete tar man klacken och sparkar bakut, hehe.
Du var före din tid med den utbildningen, därav omdömet. Numera har man förstått värdet av starka armar mm inom vården.

Välkommen hem till det regniga Nord! Kram.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

13 november 2015 17:13

Och så får man ta det med humor och livslärdom!
Kramen!

 
TantGlad

TantGlad

14 november 2015 12:15

Tittar in och önskar dig en riktigt trevlig helg.

Kram från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

14 november 2015 14:20

Tack. Det som nu upptar tankarna är Paris! Man sitter som klistrad framför TV i stället för att skriva om resan.
Men jag önskar dig också en trevlig helg och går över och tittar in hos dig!

 
TantGlad

TantGlad

14 november 2015 15:11

Svar: ja...det är hemskt detta som har hänt, och jag sitter själv klistrad framför Tv:n och följer med vad som händer.
Det är väl IS som står bakom. IS är väl djävulens påfund! Usch..
Kram.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

14 november 2015 16:46

Jo nu har det konstaterats att det var IS. Om jag var ung och en frivilligkår mot IS hade jag kanske gått med. Vi med mina föräldrar satte ju våra liv på spel mot Hitlerväldet! Kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

15 november 2015 10:37

Måste ha känts bra när du blev sjuksköterska mot alla odds. Att klara av något som dom runt om inte tror en om är en härlig känsla. Eftersom jag är bilrädda trodde ingen att jag skulle klara att ta körkort men det har jag gjort och kört varje dag på smala hala oplogade vägar i 40 års tid utan att varken krockat eller kört i diket.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Bengt

15 november 2015 13:09

Jag tror man blir sporrad av det som synes omöjligt.
Ingen trodde att jag skulle klara att simma över sundet liksom att cykla 66 mil. Tror du har samma drivkraft!
Kram!

 
Margita

Margita

16 november 2015 21:00

Det var lite lustigt det där med lustgasen trots allt...
Tufft av dig att gå igenom utbildningen på den tiden. Är ju något yngre än dig men kommer ändå ihåg vilka fördomar som fanns långt senare än när du studerade.
Vädret var ganska bra tills du kom hem....haha...men nu stundar nog kallare tider. Nog bäst att ta hand om mina växter på balkongen ;)
Kram

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

17 november 2015 12:26

Jag tog in kaffebryggaren och brödrosten från balkongen när jag kom hem.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards