Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under november 2015

Av Bengt - 30 november 2015 22:50

 

   Klicka här så blir det resan från början!


Så är det slut på vandrandet och nu fick man vila och slappna av ordentligt.

   

Vilket lyxhotell vi hamnade på!    


Det blev kväll med välbehövlig vila var det att sitta och lyssna på klassisk musik

vilket upprepades varje kväll.  



Kl.21.00 var det varje kväll en timmes uppträdande. Det bästa var uppträdandet,

rättare sagt parodi på Carmen men ändå med vacker sång.

                                                                                        

Sen var det Turkisk sauna. En bastu som var helt speciell. Lagom behaglig värme där man låg

på ett stort marmorbord och öste kallt vatten över sig.

   

Men det fanns också en riktig het bastu och basänger.

   

Det var frukost klockan åtta varje morgon En frukost som inte går att beskriva. Där fanns

allt utom griskött. Varma rätter liksom kalla och olika frukter. Det nybakade brödet av olika

sorter fick man själv skära upp. Tre stycken skärbräder med tre stora knivar. Varma bullar.

 Stekt och kokt ägg, ostar, stekt kött. Ja där fanns allt!

   

Sen var det att lägga sig ute i solen och ta sig ett bad. 


   


        

Det satt några och spelade 500 medan jag själv tog ett par parti schack med ett par tyskar.

 

En av dagarna åkte man in med en minibuss in till centrum. En smal alpväg. Tänk er om man från

Lidingö skulle åka in till Stockholm på en smal slingrig alpväg för att komma till centrum.

 

Klart att när man var i stan också  då skulle besöka stadens stora marknad.

       

Inne i stan var jag också och klippte mig. Frisören inte bara klippte, han brände även bort näs och öronhår!



Ja så gick denna underbara vecka och man måste flyga hem igen till ett regnigt och kallt Sverige!

Det var en av mina resor jag nu har mycket nya minnen från, men hoppas på  det blirnya resor snart till något främmande land..


 Så har det blivit första veckan i Advent som jag önskar blir fin för er!


Av Bengt - 26 november 2015 11:09

 



Här blir det mycket bilder!


Så blev det en ny dag med en ny busstur som gick i väg  halv åtta igen.

Denna gång gick färden till den gamla staden Hierapolis som raserats genom jordbävning.

Det var ingen liten stad och allt var av marmor. Gator som byggnader.

         

       

Där fanns den gamla teatern eller skådeplatsen som det fortfarande uppträdes med sång

och musik.

 

Vilken underlig akustik. Det behövdes ingen mick och förstärkare det hördes ändå bra upp till översta raden.


Nästa  dag var det besök Artemistemplet. Färden gick sen vidare upp till 1300 meters höjd.

Det var smala alpvägar med otäcka stup på ena sidan och bergväggar på andra.

   

Där vi besökte en statlig mattvävskola. Mycket intressant!

Det visades en massa små mattor som inramade att användas som tavlor. Det rullades

ut ett 30 tal mattor vävda av olika material. Silke, bomull ull m.m

 

Detta medan det bjöds på dryck bl. annat Raki som är som vodka.

De ville ju sen att vi skulle köpa mattor.


            

  

Detta är silkeskonkonger som får ligga i vatten och som man sen slår ut med et ris så långa

trådar hänger ner och sen blir spunnit. En silkestråd är oerhört stark.

                

Man fick se hur skickligt eleverna vävde mattor.

     


Det blev också ett besök på smyckestillverkning med diamantslipning. (Inga bilder!)


Man får inte glömma Afrodisias- antikens juvel med dess skulpturer.

 

           

         


På våra färder fick man se den Turkiska flaggan fladdra på alla byggnader, hus , ja över allt.


 

En berättelse om denna flaggan är att under blodbadet på 17000-talet kom den till.

Detta genom månen och en stjärna speglade sig i blodet.



Nästa avsnitt är jag så framme vid veckan då det var slut med upp halv sex på mornarna

och de dagliga långa promenaderna. Klicka här!


Kram på er och ha en underbar helg!

Av Bengt - 21 november 2015 20:58

 


Efter att ha fått vår busstur på Rhodos fick vi vila, sola och bada.

   

Dagen efter var det så dags för färden som skulle gå tillbaka till Marmaris,Turkiet.

Den dagen var det klart att Bengt skulle bli en riktig kändis i sällskapet. Komna ner till

hamnen för att gå ombord på katamaranen så upptäcker jag att mitt pass saknas.

 Det är obehörligt passtvång till Turkiet.

Vad är mitt pass? Nu minns jag j hade ju lagt det i en bordslåda kvällen innan. Där stod jag

likt djuret  jag  hade hälsat på inne i gamla stan.  

Vad var att göra, det var hög tid för båten att lätta förtöjningarna.   

Jo det var att ringa hotellet som fick leta upp mitt pass och sen ring en taxi som fick köra

ner mitt pass till hamnen.

Detta gick ju inte i ett brådrask. Kan ni tänka er katamaranen fullpackad väntade i över en

halvtimme på bara en person som glömt sitt pass och det var jag.  


Följande dagarna första veckan var det åka i väg klockan halv åtta på mornarna och besöka olika

sevärdigheter.

Ena dagen besökte vi kalkstensterrasserna i Pammukale och varje dag blev det nya upplevelser.

     

Men det var inte bara att fara runt på alla attraktioner det var härliga avkopplande kvällar

på de olika hotell vi fick övernatta.   


Alla hade poler och bastu. På ett av hotellen kunde man bada och simma i ett mycket varmt vatten.

Vattnet kom sprutande ut från väggarn med naturligt källvatten. Man gick i en basäng inomhus

Sen simmade man ut under en bro och ut i en lite kylig nattluft i detta varma vatten.

     

( Tyvärr blev det dåliga bilder!)


Fortsättning följer Klikcka här!


 Ha nu en riktig underbar lördag kväll och en härlig söndag. Kramis!


Av Bengt - 18 november 2015 17:57

 


Så kom vi fram till första hotellet för övernattning första natten. Vilket lyxhotell!  Där fanns badkar med bubbel.   Havet var precis nedanför balkongen. På kvällen när man lagt sig fick man somna till att höra hur vågorna slog in mot hotellet.      



Men det blev en kort natt för det var tidigt upp på morgon då färden skulle gå vidare till Marmaris  redan halv åtta.

Turkiet hrar två timmar före svensk tid som då var halv sex. Turkiet är en timme före och hade dessutom sommartid.


Från Marmaris fick vi då åka till Rhodos med katamaran. 

Oj vad fort dessa båtar kunde fara fram fort på vågorna och så mycket folk de kunde ta. Bänkarna var som en stor biosalong där vi satt.

     

Så kom vi fram till vårt hotell på Rhodos och kopplade av en stund.

Där blev det traditionellt fest på kvällen med uppträdande med grekisk musik, sång och folkdans.

Givetvis dansades det Zorba. Det fick även gästerna komma upp och lära sig dansa.

      

Det bjöds rikligt med Ouzo så vi var många som blev lite runda under fötterna..

Det var vackra uppträdande av folkdans i grekiska folkdräkter.

 

Givetvis dansades också Zorba.

Gästerna togs upp på dansgolvet och fick lära sig sansa Zorba.

Som jag idigare berättade var på denna fest det blev en romantisk turistresa.

Så blev det en dags med avslappning och bad.


Nästa dag var det till att besöka den gamla stan och även den dagen gick bussen redan halv åtta liksom alla andra mornar  första veckan.

 

Då var det besök och vandring runt i den gamla stan Lagina.

 

       

Förutom de intressanta gator och byggnader var det mycket vackert blomsterprakt man fick uppleva.

 

Det blev en rundtur med buss så man fick se nästan hela Rhodos som inte är någon stor ö.

   

Fortsättning följer! Klicka här!



Kram och lev gott!



Av Bengt - 15 november 2015 17:07

 


Måndag kväll kl. 20 den 26 okt. -15

Äntligen är vi uppe i luften ovan molnen på väg till ett förhoppningsvis soligt Turkiet.

Så landade vi mitt i natten i Izmir och det var mörkt. På dagen hade det regnat och åskat något riktigt förskräckligt. Så de som kommit med plan den dagen hade fått ta sig in i hotellet genomblöta.

Vi åkte vidare busstur söderut på en motorväg.

 

En motorväg som gick upp och ner och slingrade sig som en terpentin. Solen steg upp och emellan åt såg vi ut över ett blått hav.    

Inte hade jag väntat mig att denna kustväg var så bergig. Det var som att fara fram på alpvägar.

 Framme vid vårt första hotell stod solen högt på en blå himmel.. En sol som sen fanns där alla dagarna under två härliga veckor.

Dagen därpå blev det Rhodos som får börja med lite romantik i min berättelse.

Innan jag reste så hade min dotter sagt: ”Det är bra för dig att resa och kanske du kan finna en ny partner på resan.”

Jo då! Redan andra dagen i en dans på en festkväll fann jag henne. Hon hette Ayla och var vår reseledare.

En underbar kvinna och vi fann varan fast hon var väldigt många år yngre en jag. Men vi var så lika i sett, hade upplevt så mycket likheter i våra liv och skulle passat så bra ihop.

       

Hade ordet OM inte funnits så hade jag nu haft en ny partner.

Men bygga kärlek med 300 mil emellan oss är allt för svårt. Jag i Stockholm hon i Izmir där hon bor.

Så nu får jag sjunga ”Det var på Capri Rhodos vi möte var andra jag mins det än som igår, bland mimosor etc.”

 

Fortsättning följer. Klicka här!


Så nu är jag lika ensam igen! Olika falla ödets lotter och så faller min lott.

Men nu blir det dags att berätta om resan och visa bilder som i sig av alla upplevelse också är romantisk på sitt sätt. Men vad jobbigt för benen med all vandring första veckan.


I skuggan av terrordådet i Paris hann det bli söndag innan jag kom igång med denna reseberättelse,

 men bättre sent än aldrig som det heter.


Återstår bara önska er en ny härlig vecka trots rusket här hemma i Sverige!

                           

Av Bengt - 10 november 2015 20:32

    

Skolan i Helsingborg!

Klicka här så får du det från början!


 Som sagt det var mycket av spex men det hoppar vi över nu och går tillbaka till allvaret,


Som sagt jag trivdes på skolan i Jönköping och studierna gick relativt bra.

Jag har ett speciellt minne av min tid på den skolan.

Det var när vi skulle prova på och känna hur lustgas kändes.

Jag var den sista som provade. Där satt jag i en stol och tog masken. Då vet jag inte vad det

 var som hände. Jag kunde inte ta bort den fast jag ville det, men till sist tappade jag den.

Men jag satt kvar i stolen och det var dags att gå vidare. Mina klasskamrater sa till mig, att

nu måste vi gå vidare! En stänkte vatten på mig. Kan ni tänka er hur det känns att få torrt vatten i

ansiktet?  De andragick så vidare och jag tänkte: ”Jaha då får jag väl följa med!” Så lunkade jag

efter. Detta var på förmiddagen och resten av dagen gick jag som på moln och var fortfarande

salig när jag la mig på kvällen


Men så ville min sambo också utbilda sig och som tidigare varit hemmafru.

Därför sökte jag efter några terminer till att fortsätta i Borås så hon kunde börja studera.

Hon hade två barn, flicka och en pojke som jag var som en far för. Detta som om de hade varit mina egna biologiska barn.

Tyvärr efter 17 år blev hon kär i en annan och nu har barnen som vuxna brutit kontakten med mig.

Ett par barn det har gick väldigt bra för som jag känner har varit bidragande till.


Så jag började så i Borås i stället. Men det var för nära Göteborg och den där sjukhuschefen.

Det började väldigt bra och jag fick väldigt mycket beröm ute på mina praktikplatser.

Men rätt som det var så var det som en omvänd hand. Lärare och personal började mobba mig.

Det klankades än på det en och än på det andra.


Så dog min mor och min far som efter 37 års äktenskap satt sörjande nere i Helsingborg.

Då var det dags för mig att flytta igen.

Jag tog kontakt med skolan i Helsingborg, min gamla födelsestad.

Rektorn där sa det var inte några problem att jag fortsätta utbildningen där.

Så gjorde jag och bodde så hos min far.

Det var sista terminen och den avklarade med godkända betyg och erhöll min legitimation som sjuksköterska.


Här går mina tankar till vad som står i myndigheters handlingar som är följande: 

Bengt-Anders Alfred Andersson har väldigt sjuka fantasier i att han tror han ska kunna bli

sjuksköterska.


Efter detta kommer bilder från resan!


Ha det bra mina bloggvänner! KRAM!


Av Bengt - 3 november 2015 13:19

Sänder er en hjärtlig och varm hälsning från Tyrkiet!

Har inte infört några bilder ännu. Får bli i Sverige!

Hoppas allt väl och ni är friska och mår bra!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards