Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 5 oktober 2007

Av Bengt - 5 oktober 2007 19:15


Trolltyget vill inte!

 

Se Trolltygets kommentar i ”över sundet”!


Därför innan jag tar helgledigt komma med detta smide.


Kyparen sa: Dem må betale suhundreåddeåhalfjersinstyve kroner og femåhalvfemsinstyve öre!”

Då översatt till svenska: ” Ni ska betala sjuhundrasjuttiåtta (778) kronor och nittiofem (95) öre.

Danskarna räknar som tyskarna som sjuttiåtta blir åtta och sjuttio. Halv fjers ins tyve är ett gammalt räknesätt som i stort sätt  instyve knappt används numera. Således  så säger man bara halv fjers. Men tyve räkningen kommer sig av att man räknar fingrar och tår som blir tjugo. Tres är sextio (3 x 20), fjers är åttio (4 x 20) hundra (5 x 20).

Men 50 heter halv tres alltså hälften från 20 är tio så sextio minus tio blir då femtio o.s.v  halv fjers och halv fems. Hänger ni med?

Men ni kan tänka er hur man kan bli lurad på pengar när det mumlar summan på det gamla sättet med in styve!

Glöm inte försöka hjälpa mig med mitt problem!

Som tidigare i dag sagt, ha en bra helg!

Av Bengt - 5 oktober 2007 10:53

 Stort bloggproblem!


Kan någon hjälpa mig med det?
Vet inte vad/hur jag ska göra!


Det är så att jag vill gärna gå in på ”Gisans bokstäver” och göra kommentarer.
Det går inte att göra kommentar då koden man ska fylla i inte kommer upp.
När jag varit i hennes blogg så försvinner bilderna i min blogg och alla bilder även när jag går till någon annans blogg efter det.
När jag så klickat bort min blogg och blogga gratis och sen klickar mig in igen så har bilderna kommit tillbaka och allt är helt normalt.
Det började när hon ändrade ”Gisans tankar” till ”Gisans bokstäver”. Kan det haft
något med detta problemet att göra?
Ibland när jag får Re mail från henne står det inom parantes SPAM kan det vara något som inverkar?
Det är inte roligt att inte kunna gå till den fina bloggen med dess många vackra dikter m.m.
Skulle ha smidet något helt annat i dag men har blivit så trött på detta problem så jag måste smida detta om hjälp istället och hoppas kunna få det!
Nu är det fredag och jag smider inget i helgen medan jag önskar er alla en underbar helg med njutning, avkoppling och trevligheter!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards