Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 11 juni 2008

Av Bengt - 11 juni 2008 12:08

  

Flädersaft!

   

Först svar till skogsfrun!

Det blir inget vin av bären på detta sätt. Det blir ren saft med sol som ger styrka.

Alltså bara ren bärssaft utan vatten.  Alltså inget utspätt blask!

 

De som inte har ett Fläderträd i sin trädgård kan jag rekommendera att plantera ett.

Det växer upp fort. Det ger mycket blom! Sen kan ni då göra en härlig, god och frisk måltidsdryck utan något större besvär.

 

Denna måltidsdryck eller friska törstsläckare i sommarvärmen, därtill mycket nyttig, gör jag så här:

Till en ordinär saftning, plockar 70 till hundra blomklasar. Lägger dem efter att tagit bort stjälken i ett 10 liters kärl. Helst rostfritt. Viktigt att kärlet är noggrant rengjort! River skalet på  fyra till fem stora citroner över blomklasarna.

Kokar upp åtta liter vatten med två kilo strösocker.( Socker kan man ta som man vill!) Häller sockervattnet över blomklasarna och rör om med en ren slev.

Ställer kärlet på ett svalt ställe och täcker det.

Sen är det bara att låta det stå i tio tolv dagar med en omrörning en gång om dagen.

Sen är det bara att sila saften genom en silduk och slå på den på flaskor.

 

Det finns andra recept men detta är mitt och det blir gott!

 

Själv använder jag ett 30 liters  kärl!

 

Det undrades om jag använde något konserveringsmedel till vinbärs saften.

Nej! Men i vanliga fall är det kanske behövligt. Ej heller till flädersaften! Men jag gör så här:

Steriliserar flaskorna och korkarna i ugnen liksom tratt och össkopa .

Sköljer flaskor och korken med 70 % sprit. Torkar utensilierna med spriten.

Vet inte om det går att köpa 70 % sprit i Sverige.

Går åt för mig  ca en dl sprit när jag gjort en stor sats.

Saften har med detta hållit sig frisk och ren så länge jag haft något kvar.

    

Klar och ren som min saft blir, liksom den goda härliga

smaken, så önskar jag också att dagen kommer att bli och kännas för er. Kram!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards