Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 28 september 2015

EN KORT RELIGIONSHISTORIA!

Av Bengt - 28 september 2015 12:12

 

 


Grekerna har haft sina gudar, Egypterna sina, Indianerna sina o.s.v och alla har vissa likheter!

     

Här uppe i Norden trodde man på asagudarna med Freja Tor, Oden, Balder, m.fl som fanns där

i himlavalvet ovan molnen!   


 En av gudarna sågs i alla fall tydligt när han svingade sin Mjölner! Som man kan se än i dag!

                       

När man hade gått Ad Morte så gick man till Valhall och krigare kom till Gimle och fick äta av

Särimner som varje dag blev slaktad.


Men så kom aposteln Anskar till Norden och förkunnade om en allsmäktig Gud och hans son.

Så småningom gick det hem och asagudarna blev utbytta mot Anskars Gud och Kristus.


Men samtidigt att tro på denna Gud så  under tidens lopp trodde man på tomtar och troll.

 Det finns många vittnesmål om att de fanns och visat sig, liksom att ha talat och haft kontak

 med Gud och Jesus!

          

Det blev en påtvingad tro med hårda straff för den som inte trodde på bibeln och präster!

En tro där man från barnsben blivit itutad denna tro generation efter generation.

Men om man läser bibeln och läser Tusen och en natt så får man se vilka många likheter det

 finns i dessa böcker.


Men varför då inte lika bra tro på Munchausens berättelser som att tro på!  

 

Att det kom en änglaskara och förkunnade födelsen och sa att till folket att de inte skulle vara förskräckta och sjön ” ära vare han i höjden”.

 

Att tre vise män kom från var sitt håll. Följde en stjärna som stannade över Betlehem där det lilla barnet låg i sin krubba.

Ni som vet vad en stjärna är, gå ut och se upp mot dem och se hur orimlig denna berättelse är!


Vad prästerna förkunnar i sina kyrkor är, blir ju då översatt till att en person av kött och blod steg som en raket upp mot rymden, där han där uppe någonstans sitter vid sin faders högra sida. Alltså måste denna fader (Gud) vara en man! Jesus där uppe vara av kött och blod. Men samtidigt är de

en treenighet av den helig ande. Hur går det ihop?  Men (---- --vi tror också på den heliga ande---)

 som förkunnas i kyrkan och som varje gång läses av prästen och församlingen!

Tror eller säger man något annat så är man ju inte kristen. För en kristen måste ju tro på detta

som de så heligt bekänner!


Ett annat exempel ur ”Bibeln” i likhet med berättelser ur ”Tusen och en natt”

 

är att Jonas satt i valens buk.  

 

Man vet ju vad en val kan svälja, Det är ju bara småfisk!  Alltså: Man kan bevisa osanningar i BOKEN,

vad kan då i övrigt då vara osanningar i BOKEN?  Är det då inte bara en sagobok som ”Tusen och en natt”?


Tänk om det för 2000 år sen fans genforskning och man kunde ta DNA och se de ärftliga generna. Fanns det då gener  hos Jesus av Gud och ( jungfru ?) Maria som sägs då ha levat enl. berättelserna i nya testamentet?

 

Credite poste- Quaere veritatem!  

Et benedicendae sint in fide vestra!


Ska nu försöka ge mig i kast med att läsa och studera Koranen .

 Vidare också ska försöka återuppta min livshistoria, då som sjuksköterska.


Så börjar en ny vecka ännu en gång med önskan att den blir bra för er!





 
 
Marlene

Marlene

28 september 2015 17:04

Hur vore det om vi slutade slåss om vem som skapade världen och istället slogs mot dem som förstör den? :)

http://smaka.marlenes.nu

Bengt

28 september 2015 19:02

Jag sa inte ett ord om vem skapade världen.Hur hqar vetenskapen så gott som kunnat förklara.
Men annars ger jag dig helt rätt!
Kram dottern min!

 
TantGlad

TantGlad

28 september 2015 22:46

Det här var riktigt intressant berättat.
Du får ha en trevlig kväll.
Kram.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

28 september 2015 23:16

Jag är glad för att du tycker det. Då har jag inte berättat nåt onödigt för dig.
Kran och god natt!

 
Marlene

Marlene

29 september 2015 14:31

Nu menade jag inte att det var det du sa, tycker bara rent allmänt att det är ett bråkande om vem som skapade världen istället för att lägga energin på dem/det som förstör.. och där inkluderar jag faktiskt vetenskapen som inte alltid är till gagn för en bättre värld ;) Kram till far
ps. även vetenskapen bråkar både sins emeelan och med religioner om vem eller vad som skapade världen

http://smaka.marlenes.nu

Bengt

29 september 2015 16:25

Men vist går vetenskapen framåt med fakta. Tänk bara på det senaste om Mars och vad vi kan få fram av DNA osv.
Det har varit en serie om livets och planeters uppkomst
måndagar till fredagar kl. 18 till 18.45
Stor kram min kära dotter! Vi hörs på telefon!
( Varit inne på din blogg!)

 
gun

gun

29 september 2015 22:21

Intressant det du skrev. Lite att fundera över.
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

30 september 2015 11:53

Bra att det blev något att fundera över. Finns mycket här i livet att fundera över!
Önskar dig också en fortsatt trevlig vecka varmed du för en kram tillbaka. Bengt

 
skogsfrun på Dal

skogsfrun på Dal

30 september 2015 13:55

Så spännande och roliga bilder du hittat till inlägget.
Jag har slutat att fundera över religioner, har väl förkastat dem alla men har en liten klockarkärlek till.....

Taoismen:
"Frågan om taoismen är en religion eller en filosofi är svår att svara på. Även om det varken finns någon tydlig gudsbild, några profeter eller trånga levnadsregler finns där en mystik kraft i taoismen som vi inte kan förklara i ord. Tao är det som man varken kan definiera, beskriva eller förstå. Tao är den grundläggande principen för allt som sker och därför räcker inte ord. Ju fler ord man använder desto större är möjligheten för missförstånd. Språket förstärker tendensen att behandla enheter i stället för delar av en helhet. Man kan även säga att Tao är kärlek. Överallt i naturen finns en enorm åtrå, det är vad som skapar nytt liv. Paradoxalt nog finner man att motsatserna ofta åtrår varandra, så som himlen åtrår marken, för de möts ju vid horisonten. På samma sätt åtrår kvinnligt manligt och roten myllan. Att låta sig åtrå något är att följa Taos eviga princip, man blir ett med Tao." Tao betyder vägen.

Ha det gott! Kram

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

30 september 2015 14:06

Jag kan omöjligt uttala mig om taoismen och ge dig något svar på det du berättar. Jag vet inte ett dyft om det. Det finns så mycket här i världen och är omöjligt att vet allt. Men nu ska jag gå till google så jag även får en hum om taoism. men det du skriver låter ju bra för själen att tro på!
Kram min vän!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

1 oktober 2015 08:42

Jag tror att vi människor i alla tider haft ett behov att tro på något och att vi vill känna att vi kan få hjälp från något håll Tyvärr har religion i alla tider används som en maktfaktor och en anledning till krig och ovänskap och att trycka ner svagare och det är ju synd att det ska vara så.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Bengt

1 oktober 2015 12:00

Religionerna har väl varit ämnade från början att ge tröst och hjälp. Men sen har det ändrats ord och betydelser i dem av människor som utnyttjat dem som du säger förtrycka folk och användas för krigföring och makt.
Ha det riktigt bra!

 
Annika

Annika

1 oktober 2015 09:17

Så intressant att läsa om olika religioner och tro. Har ofta funderat över vad som står i koranen. Eller hur jag skulle tolka den. Nu får jag titt in hos dig lite oftare för att få kanske ett svar. Även om det blir din tolkning av den. Spännande.
Ha det gott och kramen

http://www.badtant.bloggo.nu

Bengt

1 oktober 2015 11:55

Om du väntar på vad jag ska säga om Koranen så får du allt vänta ett bra tag. Den läser man nog innte i brådrasket. Du får nöja dig med annat jag smider till dess. Men jag hoppas du finner även det intressant och har nöje av det!
Kramen tillbaka!

 
Margita

Margita

3 oktober 2015 15:14

Oj, det var mycket kring ämnet religion. Jag har alltid varit intresserad av ämnet. Som någon här ovan skrivit så är det säkert så att vi människor behöver något att tro på. Något att förhålla oss till. Men de flesta religioner har ju missbrukats eller kanske religionen kommit till för att hålla människor i schack? Vem vet...jag skulle också vilja läsa Koranen men jag kanske borde läsa Bibeln först. Har aldrig orkat igenom...
Jisses, kan du latin? Vad betyder de där raderna? Jag har ingen aning men vill gärna veta ;)
Kram

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

3 oktober 2015 15:43

Din kommentar är helt riktig så om det kan inget annat svar ges!
Eftersom som du fråga. Jag kan inte latin men som sjuksköterska och av intresse har jag lärt mig en hel del latin. Så nu ska du få en översättning!
“Credite poster” – Tro det, eftervärld!
Quaere veritatem” – Sök sanningen
Et benedicendae sint in fide vestra!- Var salig i din tro!
Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards