Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 14 september 2015

PATER NOSTER

Av Bengt - 14 september 2015 16:28



 

Det är över två tusen år sen den först bönen Fader Vår bads!

Sen dess har många miljoner bett den bönen.

Ergo.

I de flesta gudstjänster och mässor så hörs från prästen och församlingen :

Gud hör bön och tack Gud för Du hör bön! (- Ske din vilja och på jorden - !)

Men den mest bedda bönen som alltid läses i kyrkan och även utanför.

Den tycks Gud aldrig lyssnat på eller brytt sig om. Eller vad är Guds vilja?

Sic.   

Frälsaren sa en gång på sin tid för cirka två tusen år sen:

”Era skulder äro förlåtna”! Han tog också på sig alla våra synder då.

Men var det sanning vad han sa?

Så som världen sett ut sen dess kan jag inte tro det. Efter det skulle det väl

blivet närmare ett himmelrike här på jorden, eller hur? 

Nota bene.

Sen dess och bönen bads första gången har världen varit fylld av ständiga krig

 och mördande.  (Jodå. Även före Herren blev född. Men då borde det väl tagit

slut efter hans himlafärd då hans kropp av kött och blod for upp i rymden!.)


Det har rått farsoter den ene efter den andra. Nu är det främst AIDS.

Slaveri och träldom som fortfarande förekommer.

Folk har plågas och torteras och i samma grad ännu. Plågsamma sjukdomar.

Såsom exempelvis cancer.

Den ena katastrofen efter den andra med jordbävningar m.m som vi även

i dag får bevittna om inte ännu värre.  

Flyktingarna som dör kanske inte bett bönen fader vår? ( De Kanske inte varv kristna?)

 

Ad  notum: Fiat volunt.-Amen

 Dubitando ad veritatem venimus!



Ny vecka som man inte vet vad den har i sitt sköte,


 Men hoppas den blir bra för er och på ämnet religion kommer det fortsättning! 

 
 
Corina

Corina

15 september 2015 10:08

Var och en blir salig på sin tro, så är det ju kan jag tycka. Sedan kan man ju om man vill bena ut diverse saker och ifrågasätta en hel massa. På samma gång är det ju udda också att när det sker stora olyckor och katastrofer så söker sig människor till kyrkan....
Kram på dig och ha en trevlig tisdag !

http://corina.bloggplatsen.se

Bengt

15 september 2015 11:28

Ja! Sen så långt tillbaka vi kan blicka i historien har människan skapat gudar. Det kvittar om det är de grekiska, gamla nordiska, Indianerna har sin tro,
hinduerna sin, gamla egypterna hade sin o.s.v.och alla varit saliga i sin tro och sökt sin tillit till dem.
Kram, ha det bra!

 
Ruth

Ruth

15 september 2015 18:36

Har svårt för att tro på högre makter, fanns det mera godhet där uppe så skulle inte jordens lidande vara så stort.
Kramiz

http://bernamis.bloggplatsen.se

Bengt

15 september 2015 18:51

Men det är genom att få folk att tro på högre makter som de själva tillskansat sig makt. Kunnat förtrycka folk.Starta krig o.s.v
Kram min vän Rhut!

 
gun

gun

15 september 2015 19:24

Något tror jag nog allt att det finns...
Men varför världen ser ut som den gör kan man undra.
Även jag har blockerat "Anonym" får se vad som händer nu!?!
Hoppas du får en fin vecka.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

15 september 2015 21:03

Ja du är som de allra flesta människor. Man vill ju inte livet ska vara slut för alltid efter döden.
Fast jag har en annan filosofi därom.
Kramen min vän!

 
Anne-christine

Anne-christine

16 september 2015 05:19

Det är människan själv som förstör på jorden.
Det vi gör får vi tillbaka.
Ha en trevlig onsdag nu.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

16 september 2015 10:53

Vist är det guds avbild som utför förstörelsen av vår planet.

Hälsar tänkaren Bengt. Ha det bra!

 
Annika

Annika

16 september 2015 19:34

För många är det nog jätte skönt att ha någon att vända sig till om man vill känna tröst i svåra stunder.Ibland kan man känna sig helt hjälplös och just då är en bön det enda man har att ta till. Men visst är det konstigt att det ser ut som det gör om det nu var någon som verkligen lyssnade på våra böner. Det är nog vi själva som måste ta och rycka upp oss om det ska bli nåt kvar av vår jord.
Ha nu en fin kväll.
Kramen

http://www.badtant.bloggo.nu

Bengt

16 september 2015 19:44

Även den som inte tror ber när den är i hopplös nöd. Ha/hon kan be till en gud, till sin mor eller far.Ja till vad som helst!
Kramen!

 
Margita

Margita

17 september 2015 10:12

Ja det där med religion är inte lätt. Jag är uppväxt med nån slags avlägsen kristen tro plus en "galen" moster som blev Maranatavän....toppa det med att släkten på mors sida kommer från ett schartauanskt präglat område i norra Bohuslän. Jag pendlar hela tiden mellan att vilja tro på något till att tycka att det hela är helt befängt...i slutänden vinner alltid min tanke om att människan är en sårbar varelse som behöver religion som tröst för att överleva tanken på döden som är så slutgiltig. Vi får väl se, hoppas jag har fel....haha
Jag önskar aldrig god vecka eftersom jag inte hinner med...veckorna går så fort...hehe...men önskar dig ändå goda veckor framöver ändå även om jag inte säger det. Sån är jag. Fast nu har jag ju sagt det. Hahahaha...hoppas du förstår att jag skojar lite, men jag hinner allvarligt aldrig med att önska god helg eller vecka.
Kram

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

17 september 2015 11:20

Det var en fin kommentar och upplysande om dig i detta ämne. Att je svar på det skulle bli allt för mycket i denna ruta utan säger bara mycket är som mina tankar!
Ha det bra , kram!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

18 september 2015 11:49

Religionen har faktiskt enbart ställt till oreda på jorden, som du säger i en kommentar så har människors tro utnyttjats av dem som makten haver och som inbillat dem vara guds förespråkare. Se bara på korsriddarna och religionskrigen i Mellanöstern idag.
Själv tror jag på Naturen och kosmos att vi en gång kommer att återförenas med den.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

18 september 2015 13:13

Härligt med kommentar som har kunskap om vad vi här talar om!
Kram vännen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards