Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 2 september 2015

FLYKTINGAR!

Av Bengt - 2 september 2015 11:13


 


Jag tänker på dagens flyktingar som dagligen figurerar i massmedia.

Det är ju helt omöjligt att blunda för det!

Man försöker sätta sig in i hur det kan vara för dem.


I natt när jag inte kunde sova gjorde jag en omöjlig fantasiberättelse som jag här skriver.

I Sverige blev det ett inbördeskrig. Skåne mot småland. Halland mot Bohuslän osv. Regeringen beordrade bombningar mot upprorsmän. Danmark och Norge la sig och skickade in sin millitär.

Terrorister började härja villt och mörda skoningslöst. Sverige hade blivit en fullkomlig anarkistisk stat.                 De sprängdes på torg och där folk samlades. Folk kunde varken få mat eller vatten.


 

Vi var en massa folk som försökte fly från detta elände.

Vi gav oss i väg med överfulla båtar över Östersjön där de många, många dog för att de drunknat eller kvävts av syrebrist i lastrummen däribland många barn.

 

Vi hade gett oss i väg med dessa båtar som vi betalt med allt vi hade till flyktingsmugglarna för att få komma med.

Vi som lyckades komma iland. Trängas på en lärigt åkerfällt upprättat som flyttingläger eller bakom galler i burar. Sen fick vandra mil efter mil och hoppas på att något fredligt land skulle ta emot oss där vi kunde leva i fred.

 


Kanske vi blev instuvade i en lastbil som skulle köra oss till ett sådant land. Men lastbilen bara övergavs oss, Där stod den låst och de som var i den dog en plågsam död.

Ja det var en fantasi berättelse som vi inte på något sett kan tro ska inträffa här uppe i Norden.  

Men nu är det dock så att det händer i vår värld år anno 2015 där många millioner människor får lida så grymt och uppleva denna berättelse på riktigt!

Tänker också på mördarstaten IS som får jämföras med Hitlers Tyskland.

  Tänk om det var du eller jag som låg där!



Trots denna berättelse hoppas jag ni mår bra och kan njuta av livet.  

 
 
Corina

Corina

3 september 2015 08:47

Det är hemskt det som pågår i vår värld just nu. Men jag har väldigt svårt för att tycka bilder på drunknade barn passar att kablas ut ohämmat :( Det är skrämmande att det ska behövas sånt för att verkligen få omvärlden att begripa hur illa det verkligen är idag. Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Bengt

3 september 2015 11:34

Sorligt det tycks bara bli värre och värre. Se svar till skogsfrun! Kram!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

3 september 2015 09:15

Jag har inga svårigheter med att sätta mig in i flyktingarnas situation, men somliga har tydligen det. Följer händelserna i press och på tv och hoppas verkligen att EU nu med förenade ansträngningar kommer tillrätta med mottagandet, som givetvis måste delas upp rättvist. Tyskland går i bräschen tack vare Merkler,
Ja vi får se vad som händer...
Din hypotetiska betraktelse var intressant.

Kram!

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

3 september 2015 11:31

Jag väntar mig inte att någon av mina bloggvänner har svårt för att sätta sig in i detta. Men jag vet att det är många som tittar in i bloggen utan att höra av sig.
Mina bloggvänner är inte det utan anledning och du är en kär sådan! Kram!

 
Mia

Mia

3 september 2015 12:42

Det är ju för fasen hemsk det här. Jag avskyr det här.

http://miamiamia.bloggplatden.se

Bengt

3 september 2015 17:05

Ja det är verkligen för hemskt!

 
Margita

Margita

3 september 2015 13:35

Precis så där brukar jag tänka och jag har verkligen svårt att förstå att vissa människor inte klarar att sätta sig in i en annans situation. Men det är väl empatin som saknas och till det finns det nog olika orsaker.
Tråkigt är det i varje fall och jag hoppas politikerna nu anstränger sig till det yttersta för detta är en katastrof, som du säger, lika med andra världskriget :( dvs Hitler och hans anhang

Jo då, de där ordstäven tycker jag om. De är gamla men väl beprövade så att säga.
Men nej! Hehe...lite sommar brukar det bli nån gång i september och då ska jag passa på att bada en sista gång!
Kram

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

3 september 2015 17:04

Jag ger samma svar till dig Margita som till Skogsfrun!
Nu har vattnet säkert blivit för kallt för mig!
Kram!

 
pearl1

pearl1

3 september 2015 18:17

Ja, världens alla eländen "kryper" närmare vår lugna vardag i ett fritt land med varken krig, svält , torka eller plötsliga väderkatastofer....! Vi, kan vara "lyckliga" VI....!!??..
VI , kan ikke hjälpa ALLA men som Darin sa i nyhetsmorgon, vi kan hjälpa.....!!
Jag hoppas innerligt att det fortfarande finnes nog med EMPATI för detta....Att Hårdheten som breder ut sig i vårt samhälle, i vår närhet "möter på block där det står STOP........!!..."
Tror att många inte ens ÄR medvetna om hur bra VI har det....

http://Bloggplatsen

Bengt

3 september 2015 21:11

Tack ska du ha för du lämnade en kommentar och inte bara gick förbi!

 
gun

gun

3 september 2015 20:47

Det som händer nu är hemskt och hela tiden när jag skriver här
så har jag på näthinnan den lille pojken som har visats i massmedia....Alla länder måste gå samman och hjälpas åt.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

3 september 2015 21:10

Just nu har jag följt 2.an sen kl. 22 blir det 1.an
Jag har tappat ord nu för att svara på fler kommentarer. Ärv tacksam för att jag får sånt gehör för vad jag bloggat. Stor kram!

 
Ruth

Ruth

4 september 2015 16:29

Det är fruktansvärt vad folk får lida, det berör mig mycket. Bilden på lilla Aylan på stranden fördömdes av många i media att den visades, men vi kan inte blunda för verkligen. Nu har folk fått upp ögonen och reagerat, insamlingar över allt av kläder och förnödenheter. Alla länder har öppnat ögonen och sträcker ut handen allt mera. Aylan död ger andra bröd. Du har så rätt när du skriver dina tanker, det hade kunnat varit oss. Du behöver inte svara här under, jag vet vart du står.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards