Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2015

Hunden Jack

Av Bengt - 5 augusti 2015 11:45

 


Det bloggas så mycket om hundar och kattor så jag får väl också bidra med något sådant!


(Har ingen av det i dag så jag får berätta om de jag haft!)


När jag var tio år fick jag min första hund. Kattor hade vi haft hemma tidigare.

Det var en han hund som hade så många raser i sig så man inte vet vilka. Alltså en byracka!

Men det var mest schäfer i den och när den blev stor såg den ut som en schäfer.


Den togs från tiken alldeles för tidigt som hade fått 5 valpar.

Den valpen jag fick var det ingen som ville ha för den hade en bula uppe i huvudet som var hälften så stor som själva huvudet. Jag gav den namnet Jack!

Ja valpen var så liten att jag måste lyfta upp den för att komma upp från gatan till trottoaren.



I skolan blev det ett tusan till liv en dag. Jag hade gömt Jack under bänklocket och klart att det blev upptäckt! Jag fick gå hem med jack för inte fick hon vara kvar i skolan.


Så var det där med bulan i huvudet. Den försvann mer och mer eftersom Jack växte och till sist syntes den inte alls.

När Jack hade blivit ett år gammal gick jag med i brukhundsklubben och började träna Jack dagligen.

Jack blev så duktig att jag kunde styra den helt med handtecken. Han kunde klättra på stegar, gå på plankor med mera. Jag fick femte pris i apell för honom  ( det blev lottdragning mellan  fjärde och femte pris.)



Tydligen var det jakt i Jack också för en dag kom Jack med en harunge i käften när vi var ute på promenad. Så klart tokig som jag är tog jag harungen med hem.

Jack och harungen blev goda vänner och vi var alla tre ute och promenerade i skog och mark. Men en dag fanns inte haren mer. Den hade gett sig i väg på egen hand!


Jack var tokig i att simma. En dag mitt i smällkalla vintern hoppade den i vattnet och simmade. Efter det fick han lunginflammation och måste behandlas hos veterinäre.


Efter tolv år var det slut med Jack och han fick gå till de vilda jaktmarkerna.

 

Med önskan om att ni mår bra och har det skönt!

 
 
Margita

Margita

5 augusti 2015 21:20

Hihi det var lite roligt att du tog med dig den lilla valpen till skolan.
Fin hund!
Men vad konstigt att det strular med kommentarerna. Vet inte vad det kan bero på och ingen annan har sagt nåt om det.
Ibland dröjer det innan jag godkänner kommentarer helt enkelt för att jag inte är inne på bloggen varje dag och jag vill inte godkänna en kommentar utan att ge ett svar, sån är jag :)
Ska ta till mig det där du sa om att inte skriva om vissa saker, behöver höra det, vet att jag ibland är alldeles för öppen ;)

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

7 augusti 2015 11:11

Det är ok hälsar snart på dig igen! Kram!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

7 augusti 2015 13:03

Schäfer var min hund nr 2, den första en Boxer när jag var 12. Ungefär samma historia som du, Bhk och lyckades bra tack vare att vi lekte fram dressyren och höll på jämt. Jag hade en kompis som hade en Collie.
Roligt att läsa om din hund och 12 år var ju inte dåligt. Kanske hade Jack blivit ännu äldre om han inte fått lunginflammation.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

7 augusti 2015 13:24

Om det är intressant so kommer fler historier om hundar plus en katt. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards