Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 26 juli 2015

Av Bengt - 26 juli 2015 15:37


 

Sitter på balkongen och har det skönt men så börjar mina tankar gro som alltid.

 

Vad är sanning hur förhåller det sig i verkligheten? 

Då tänker jag så här:

 

Jag är alls ingen så kallad ryssvän men ej heller någon rysshatare, jag har inget gemensamt med dem och inget otalt med dem. Känner inga ryssar!                 Det betyder inte att jag glömt bort Stalins hemskheter och hur de burit sig åt exempelvis i Polen. Betyder nite att jag Inte vet hur de bär sig åt mot Tjetjenerna.

 

Men just nu råkar jag tänka i andra banor. 

Jag har inte träffat några ryssar. Har bara för mig att de super väldigt mycket. Men det kanske bara är en fördom. Den enda ryss jag sett i verkligheten som varit full är Jeltsin, men då alltså på TV!

 

Men jag har fått stor förståelse för hur ryssarna kan uppleva världen i dag.

 

Hur tänker och känner den ryska befolkningen i dag?                                           De har ju samma känslor och tankar som alla andra som exempel vi här i Sverige.

 

Inte vill väl Ryssarna ha USA:s atombestyckade fartyg intill Ryssland vid Svarta havet, kanske får USA nu får komma med sina krigsfartyg och lägga till och öva ända in i Finska viken. Utfarten till Östersjön för ryssarna.

 

Hur tänker en ryss om att USA i dag övar med sina krigsmaskiner i Ukraina alldeles intill ryska gränsen. Liksom i norra Sverige fem minuter från ryssland tränar USA sina krigsflygplan.

 

Kan det inte vara så att ryssen tänker och mins hur USA höll på att starta ett världskrig när Sovjet ville sätta raketer på Kuba.

 

En ryss kanske tänker på hur USA lagt sig i millitärt i Latinamerika.

Kanske mins de USA:s mördande i Vietnamn och USA:s olagliga anfall på Irak!

 

Tänker kanske på att såväl Sverige, Napoleons Frankrike som Hitlers Tyskland härjat och mördat i Ryssland!

 

I dag har vi samma propaganda som 1900-talets början då stora ondskefulla björnen från öst skulle komma och ta oss.

Så vad håller Sverige och EU på med i sin Ryskhets?


                                                                                                                            Inte vet jag! Men det var vad jag kom att fundera på sittande på min balkong!

 

Nu har ni en ny vecka framför er vilken jag hoppas blir en bra vecka för er!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards