Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 22 juli 2015

Tankar

Av Bengt - 22 juli 2015 15:35


Nu är jag tillbaka i Stockholm!

 


Sitter på balkongen och tar mig en fika. Tittar ut där barnen leker.

Vad är det de leker? Jo pang, pang du är död med sina leksaksvapen.

De flesta barn leker så, i alla fall pojkar. Själv lekte jag så som barn och man ser barn leka så fast de lever mitt uppe i ett krig.

Då slår mig en tanke och jag börjar fundera. Mina tankar blir då följande:

Vad är vi homo sapien för sorts varelse? Evolutionen ska ju ha utvecklat oss att stå över alla andra varelser på vår jord. Vi har fått en utvecklad hjärna med förmåga att tänka, förstå etcetera mycket bättre än alla andra varelser.

Vi läser i tidningar, hör på radio ser på TV hur om alla rådande krig i vår värld  just nu efter all erfarenhet av historiens alla krig och mördande med oerhörda lidanden.

Har nyligen tittat på 1.a världskrigets sista soldater där man får  inblick hur hemskt krig är. Det var inte länge sen Adolf Hitler och hans anhang orsakade de värsta brott som kan begås mot mänskligheten.

I dag hör man dagligen om mördarna IS.

Men ändå tycker vi om att se våldsfilmer om hur hjältar dödar som exempel Rambo.

Jag sa vi! För jag är inte annorlunda!

Då är frågan till slut hur är detta möjligt med den hjärna vi är beskaffad med?

Ja så kan tankarna bli bara för att man råkar sitta och tittar på när barnen leker!


Hoppas ni har det skönt och trevligt trots sommaren försvann!

 
 
Corina

Corina

23 juli 2015 05:36

Ja människan är verkligen en underlig varelse. Svår att komma underfund med. Tror inte det finns något bra svar faktiskt. Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Bengt

24 juli 2015 11:42

Det tror inte jag heller!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

26 juli 2015 09:36

När barn leker härmar de vad de sett och lärt, vi lekte indianer och cowboys. Antagligen finns där också en lust att mäta sina krafter, som unga råbockar t.ex

Krig bottnar i makt och vinningslystnad och det blir vi nog aldrig av med eftersom massorna är så lättledda.
De fredsbevarande krafterna måste bli starkare för att kunna ingripa och avstyra.

Roligt att du är tillbaka! Hur går det med husförsäljningen?

Kram.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

26 juli 2015 11:37

Det var en kommentar jag gillade i stil med mina egna tankar.
Häller även med Corinas komentar.
Husförsäljningen är pricis påbörjad av mäklaren så jag får se tiden an. Kram.

 
Margita

Margita

26 juli 2015 12:50

Känner igen såna där tankar och jag blir inte klok på oss människor. Vi har väl kapacitet att skapa fred men vi är så många och alla kräver "sitt" så att säga. Handlar tyvärr om makt också som skogsfrun skriver.
Att vara med och skapa fred på alla sätt är nödvändigt så de "onda" makterna inte tar över.
Vad roligt att du hittade till min blogg och att du gjorde ett avtryck! När jag kikat runt på din blogg håller jag med dig om att vi skriver om ungefär samma saker. Älskar till exempel att berätta om min och mina barns barndom, kanske för att jag älskar historia och tycker det är viktigt att vi vet var vi kommer ifrån.
Hoppas du har det bra, med sjukdomar och husförsäljning och allt!

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

26 juli 2015 15:28

Tack för att du tittade in i min sä kallade smedja. Hoppas kontakterna fortsätter! Mina bloggvänner brukar jag ge en kram och utan att fråga gör jag det här också. Kram!

 
Ruth

Ruth

26 juli 2015 23:21

Det är en vidrig tid vi lever i och värre blir det, inga ljusa framtidsutsikter :-(
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Bengt

27 juli 2015 11:40

Samma svar som i den andra kommentaren. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards