Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Bengt - 23 mars 2010 18:20




Mår dåligt!


I natt kunde jag inte sova, mådde illa!

Jag lyssnade på ett program som heter ” Matens pris”

Man kan lyssna på det i datorn P 1 ”lyssna igen”!

Det handlade om hur våra djur har det i dag för att vi ska få billig mat.

Mest handlade det om våra kor och mjölk.

Det berättades om en framavlad tjur i USA som var en riktig bäst.

Så stor och fin så Ferdinand skulle bli avundsjuk.

Från denna tjur har de då använt hans sperma för inseminering till tusen och åter

tusentals kor. Men denna tjur fortsätter att avlas vidare så det blir inavel. Denna tjur har också en gendefekt så det blir väldigt konstiga och sjuka avkommer.

Men vitsen med det hela är att korna ger tre gånger så mycket mjölk som de gjordeÅr 1974 då tjuren kom till.

Men korna lider av en massa sjukdomar och defekter. Då en ko normalt lever i en tjugo år måste dessa kor slaktas efter tre till fem år då de är helt sönderförbrukade.

De föder missbildade kalvar som ser ut som älgkalvar eller är dödfödda.

Det gjordes besök på ett expreminentlantbruk. Där var en man som körde in handen långt in i kons mage och tog ut maginnehåll för att undersöka det. Då stängde jag av. Kan ni se filmen här ovan så var så goda!

Kunde inte lyssna mer!



Hoppas ni ändå mår bra och kan sova gott efter detta smide och önskar ni är lyckliga. Kram!

 


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards