Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 22 februari 2010

FOLKS HJÄLPSAMHET! ??

Av Bengt - 22 februari 2010 16:32

  



DÄR STOD EN SOM BEHÖVDE HJÄLP!


Som jag skrev i fredags hade jag inte tid med smedjan eller bloggar.

Jag skulle ju på barnkalas och dess för innan handla.

Vägarna var besvärliga mycket trafikköer och ibland var det helt stopp.

Likaså var det långa köer vid affärskassorna.

På väg hem för att byta om stod det en bil på ett väldigt olämpligt ställe.

Utanför bilen stod en kvinna inte så välklädd för det dåliga snöiga vädret.

Bilarna som kom var tvungna att bryta sin fil och köra runt bilen och igen i filen som var för de som skulle svänga till höger. De gjorde de också den ene efter den andre. Ingen tycktes ta notis om hennes situation och varför hon stod där!!!!

Trotts att jag hade bråttom kunde jag inget annat än stanna och undra hur det var fatt och om hon behövde hjälp med något. Det fortsatte att passera den ena bilen efter den andra en del tutade för att vi stod i vägen i filen de skulle fram i och verkade arga för att de måste köra runt om.

Det var en stor Volvo och bak hade hon en stor chefer, tror aldrig jag sett en så stor chefer.

Den var härlig att krama om och jag fick goa pussar av den. För den som inte kan hundar skulle den nog skrämma livet ur.

Hur som helst bilen var helt död den gick inte att starta och den hade bara stannat helt plötsligt där den nu stod och  fans räcke där så det gick inte att köra den till sidan.

Kvinnan hade ingen mobiltelefon och när vi skulle använda min hade den blivit urladdad.

Vad var att göra?

Hon kände en person på en bilverkstad och då fans ju ingen annan utväg än att bege oss dit.

Den låg lyckligtvis inte allt för långt bort. Sen var det problemet ur vägen.

Men jag hade tänkt att vila en stund innan jag åkte till kalaset men det fans det ingen tid till alls.

Jag kom över en och en halv timme senare än vad som var avtalat.

Men vad gjorde det jag var glad över att kunnat vara kvinnan till hjälp, men är besviken på mina medtrafikanter som så struntade i henne!

Kommer mer om trafik i morgon!


Trots snö och storm hoppas jag att helgen varit till belåtenhet och så önskar jag er en ny strålande underbar vecka. Kram!


 
 
"Bettan"

"Bettan"

22 februari 2010 17:22

Du har då ett hjärta av Guld Bengt!
Om det fanns fler av din sort, så skulle allt världen se mycket bättre ut. Men det är tragiskt att de inte kan stanna upp för att ge ett handtag eller två. Hoppas att de snuddar vid detta inlägget & skäms.
Va roligt att du ville länka till min hemsida också. Det värmer :)
Kram Bettan

http://dream-on.bloggplatsen.se

 
Birgitta

Birgitta

22 februari 2010 18:14

Det var då för väl att du kom förbi och hjälpte den stackars kvinnan! Ibland kan man undra var medmänskligheten har tagit vägen...

Kram, kram

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

22 februari 2010 19:03

En vägens riddare med ett gott hjärta, det var Smeden det. Tur att du fanns ute på den vägen när du så väl behövdes, du fick nog veckans ros av henne. Folks mentalitet i dag är "sköt dig själv och skit i andra" skrämmande men tyvärr sant.
Kram vännen och veckans ros till vägens riddare denna veckan.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linda

22 februari 2010 20:26

Ja det är tur att det finns fortfarande personer som du, som bryr dig om dina medmäniskor. Ha det

 
Marianne

Marianne

22 februari 2010 21:11

Det man gör mot andra kommer trefalt igen. Så du har mycket gott att vänta dig. Och det finns kanske en och annan som däremot får stå i kylan och inte få den hjälp de själva inte gav en nödställd medmänniska.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ingen bild

Någon

22 februari 2010 22:37

Ja.

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

22 februari 2010 23:31

Du gjorde en god gärning som hjälpte kvinnan så vad spelasr det för roll att komma lite sent till det andra.
Det är faktiskt väldigt roligt när man kan hjälpa människor i nöd.
Känn dig tillfreds !!! Sånt gör bara Gentlemän.
Ha det gott i kylan ....

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

23 februari 2010 10:05

Hej Smeden men oj du har fullt upp med barnkalas och köer och trasiga bilar.Snällt av dig att hjälpa en medtrafikant i dessa dagar Men det är nästan farligt idag att ge sig ut i detta väder. Antar att det var trevligt på barnkalaset och ev paket uppskattades,Ha en bra tisdag.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
kurrelina

kurrelina

23 februari 2010 16:26

Men fy så hemskt att ingen tidigare hjälpte henne, där ser man hur viktigt det är att ha varma kläder i bilen och en fungerande mobil.
Måste säga att du är en riktig gentleman...hoppas du kommer förbi när jag får tjall på bilden.
ha de
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

23 februari 2010 17:38

Verkligen flott gjort av dig! En hjälpare i nöden kan vi alla behöva någon gång. Minns med fasa när generatorn pajade på E6 nedanför Helsingborg. Där stod jag med (tom) häst-transport på släp och trafiken dundrande förbi i 100:a-tal tills ett par vänliga herrar stannade och larmade räddningstjänst (få hade mobil på den tiden) Sen fick vi åka Dollysläp och vänta i Hb medan bilen reparerades. Efter det avskydde jag E6 och for alltid över Småland istället;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards