Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 25 januari 2010

Av Bengt - 25 januari 2010 17:52

Även jag men inte till Nora!


  




Ett riktigt fyndställe!


På eftermiddagen när jag har kommit hem från däckfirman träffar jag ett gäng ungdomar.

Två killar med sina systrar. Väldigt trevliga ungdomar från Warszawa som tältade. Vi fikade

tillsammans och spelade biljard  m.m och träffades några gånger innan de tog tåget hem.

Dagen kom då jag skulle hämta bilen och betala med Visakortet fungerade det inte. Då däcken var mer än hälften så billiga i Polen bytte jag på alla fyra hjulen. Åkte iväg till banken.

Men det fungerade inte heller i automaten så jag var tvungen att kontakta banken. Ett fel hade   uppstått, men sen löste det sig! Kändes tryggt att köra med nya däck.

 Nu  var det också dags att säga adjö till mina grannar på vänster sida.


Jag har berättat lite om Sopot och Gdynia här i min berättelse. Nu får det bli den gamla Hansa och sjöfartsstaden Gdansk där Leninvarvet ligger som nu inte används. Där med fackföreningen Solidaritet och med ledaren Lech Walesa som var inledningen till Berlinmurens och Sovjets fall!

Så tar jag tåget till Gdansk och vandrar ner mot gamla stan och genom stans gamla port, varmed jag kommer in i gamla stan. Går gata upp och gata ner, (klicka här! Där finns också mer att läsa om Gdansk). Där finns många småbutiker som säljer Bernsten. Något mycket berömt i Polen. Kusten österut kallas för Bärnstenskusten. Men man finner mycket annat att handla i gamla stan som exempelvis träsniden.   

Så går man ut genom andra porten och vandrar längs den gamla kajen  ( klicka här se bild 5) bort till marknadsplatsen.

Där finner man bland allt från rent skräp till dyrgripar och antikviteter. Där kan man göra riktiga fynd.

      

 Där kan samlare av olika slag ibland finna vad de söker. Inte går jag tomhänt därifrån inte. Något ska man ha med sig hem därifrån. Blev ett  fat av samma slag till en kopp som jag redan har.

Det har gått många timmar nu och hungrig har man blivit rejält så det blir att ta sig till ställen där man kan få lite att stilla hungern med.


Fots.följer Klicka här!


En ny vecka har börjat med önskning om att den blir för er mycket underbar. Kram!


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards