Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Hu----Vilka rysligheter!

Av Bengt - 22 januari 2010 16:20

  

   



Fick delirium tremens!


I alla länder jag besöker, besöker jag dess gamla kyrkor. Kyrkor är alltid sevärda och har mycket att säga om landets kultur och historia. .Men i Polen måste man också besöka deras kyrkogårdar. De är oerhört påkostade och det tycks som människan är mera värd död än levande

.             

Begriper inte hur så många fattiga människor ändå kan kosta på väldigt dyrbara gravar. Det var inte annorlunda under kommunistdiktaturen.

Det finns moderna kyrkogårdar och riktigt gamla som den jag visade från Zakopani (klicka här och se där den 5:te bild!).

Utanför kyrkogårdarna finns flera stånd med blomster- och ljuslykteförsäljning . Det finns halvmeterstora lyktor. Blommorna då, ja det finns buketter som kostar uppåt tusen kronor.

Det var det om Polens kyrkogårdar.

En kväll när mina grannar hade fest hos mig så plötsligt dök ett litet huvud upp med ögon stirrande på mig från husvagnens däck.

Det var en stor vit råtta.

Hade jag fått delirium?  Skulle jag få se skära elefanter också månntro? Jag pekade i alla fall på den vita stora råttan och gjorde sällskapet uppmärksam på den. Jo de hade också fått delirium för de såg den också.

Hur som helst fångade vi in den och en av männen tog den för att vrida huvudet av den.                                              
      


Men vi andra tyckte synd om den och tyckte den skulle få leva. Tur var det!

För det kom en man springande till oss som hade sin plats längre bort. Det visade sig att det var hans tama råtta som rymt. Han fick sin råtta och vi fortsatte att tala om detta till andra dagen efter.

Redan från början av min vistelse på campingen blev jag bekant med flickan som kvällstid skötte biljardhallen, Det var en ung studerande. I soffan som fanns där satt vi många kvällar och pratade om livet och framtid

Här är hon. Inte söt så säg?   



En dag när jag skulle köra till det stora varuhuset Klif två kilometer mot Gdynia var det nästan ingen luft i bakdäcken. Körde och pumpade dem. Dagen efter var det sak samma.

Inte långt från campingen fans en däckservice varför jag tog mig dit för att få laga eventuella hål. Det visade sig där att bakdäcken var spruckna i gummit på grund av ålderdom och släppte

ut luft. Var tvungen att byta dem. Men de hade inte dem hemma som jag ville köpa. De skulle hämta hem dem dagen efter. Jag lät bilen stå kvar och gick hem till campingen.                                        


                                          



Forts. följer Klicka här!



Nu till slut på detta smide önskar jag ni får en riktig trevlig helg med lycka och avkoppling. KRAM!

 


 
 
Birgitta

Birgitta

22 januari 2010 18:14

Kära nå'n så påkostade gravar! Nästan som om rika berömda filmstjärnor skulle ligga där...Lite märkligt är det allt...
Vilken tur att den vita råttan fick leva :)

Det bidde ingen revyfilm förra året...och nu har jag slutat med revyandet.

Kram och trevlig helg!

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

22 januari 2010 18:23

Visst ska man hedra de döda, men de levande har mer glädje av pengarna som läggs på gravarna. För mig är råttor skadedjur, oavsett vilken färg de har.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Flanören...

Flanören...

22 januari 2010 18:50

Gamla kyrkogårdar är intressanta.
Inte minst utomlands, just för att de är så annorlunda än våra, med sin stora gravar, kryptor, ja nästan hela kapell.
Var på Pere Lachaisekyrkogården i Paris, inte minst för att de har ganska mycket monument och minnesmärken från kampen mot Franco i Spannien och andra världskriget.

Många kända politiker på vänsterkanten är begravda där och den mur som Pariskommunens grundare (de s.k kommunarderna) sköts mot ,är kvar.

Blev inte sämre av att en mycket trevlig och hjälpsam Fransos visade oss runt.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Smeden

Smeden

22 januari 2010 19:25

Har varit och tackat flanören för hjälpen att sprida lite kunskap om Europa!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

22 januari 2010 21:20

Vilken tur att ni inte hann vrida nacken av den söta råttan!
Apropå gravmonumenten vill jag säga; kom till mig med era blommor medan jag lever;-)
Föregående inlägg och fingrar i maten...Detta knep praktiserades med framgång av busungar på fars tid. De gick in på konditoriet en kille petade sig först i näsan sen petade han på en bakelse och frågade; vad kostar den? Ta den och försvinn fräste expediten;-))

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

22 januari 2010 21:45

Mammamia vilken gravplats ! ser ut att vara en kungaplats, eller en slutplats för societeten. Dit skall jag nog flytta innan det är dags, även om jag varken är kunglig eller rik. Även den gamla gravplatsen är ståtlig för sin tid. Det är så rofyllt att gå omkring på gravplatser, kanske har jag varit död en gång och fått återvänt, så mitt liv går i repris i dag, vad gjorde jag den gången som gav mig ett nytt liv. Eller så betedde jag mig så illa så jag fick en andra chans att bättra mig hehe..
Synd om den söta råttan om den hade tagits av daga, tur att husse kom i rättan tid.
En söt tös på bilden, hon fick nog en ny beundrare i Smeden :-)

Ett trevligt inlägg så det får du en stor kram för !!!!

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
margit

margit

22 januari 2010 22:27

Vilken tur att "råttägarn" kom i sista stund...nog var det "i grevens tid"..som man säger...
Ha en bra kväll!

http://margitholm.blogg.se

 
Flanören...

Flanören...

23 januari 2010 15:19

Hej

Jag råkade av misstag radera din senaste kommentar, men jag tog del av budskapet.

http://www,nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Alle

Alle

24 januari 2010 23:27

Söt liten råtta...ser ut som den Findus leker med...ha ha ha ...
Hoppas du haft en skön helg..kram Alle

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

25 januari 2010 09:02

Snart behöver jag inte besöka Polen. Jag får ju så fin guidin på Din blogg! Rundturer med historia och bilder.
Det gamla paret var ju förtjusande;-D.
Allt ska man hitta på för en skvätt soppa,hahaa!
Det blir inte så mycket bloggande för min del i veckan, så därför önskar jag Dig en trevlig fortsatt resa i Polen!
Hälsningar maki

http://maki.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

25 januari 2010 10:54

Vilken tur att ni inte han förflytta råttan till de sälla jaktmarkerna, vilken tragedi för ägaren i så fall.

Aj, aj, aj beträffande däcken, det kan väl inte vara skoj att lägga semesterpengarna på sådant, eller är du en man som har det mesta i tankarna innan en långresa...

ha det gott
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards