Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 18 januari 2010

Av Bengt - 18 januari 2010 16:40


  


Det är lite svårt att smida då man har Haiti i huvudet. Jag är väl inte den som är någon större  skänkare.

Men denna gången var och är det ett måste!

 

 Nu ska jag i alla fall ändå försöker smida vidare på Polenresan!





Ett kärt välkomnande!


Det blev inte många timmars sömn men de som blev var goda och välgörande. Blev väckt av radion ganska tidigt som förmedlade att frukost nu serverades i kaféet och restaurangen.

Enl. den danska  resorptionisten skulle det inte vara dyrare att gå till den riktiga restaurangen som jag varit på kvällen. Alltså begav jag mig dit nu. Något jag inte ångrar! Vilken härlig frukost? Vilken service och uppassning man dessutom fick. Det serverade juice, nybakt rosenbröd, det antal ägg man önskade, mjölk och kaffe.

Själv kunde man gå hämta cornflakes, sylt, små kakor till kaffet m.m Låter dyrt, men inte alls, under 50:- kr. Ni kan tro jag var mätt när jag lämnade restaurangen.


Nu var det inte så många timmar kvar tills vi var framme i Polen. Det var en vacker varm dag att kunna vara ute på däcket. Det var härlig att kunna se den långa smala halvön Hell som jag tidigare berättat om och besökt. Sen kunde man se dit jag skulle allra först. Nämligen Sopot där camping ligger.

När man så går in i hamnen i Gdansk passerar man Vesterplatte

      

 som jag nämnt i tidigare Polenresa. En plats nödvändigt besöka när man är i Gdansk Den plats där 2:dra världskriget bröt ut den 1 sept. 1939. Tyskarna kom med sina fartyg för ett vänskapligt besök. Men det visade sig vara allt annat än vänligt. Garnisonen på Vesterplatte blev fullständigt överrumplade och helt utplånad.

Just nu när vi passerade där höll de på att renovera monumentet för de ceremonier som skulle hållas till minne av anfallet för 70 år sen.

Dit kom den 1:e sept. Putin, Merkel Reinfelth och många andra potentater och som även höll tal efter kransnedläggelse. Det var mycket musik och vackra arrangemang som man kunde se på  i Svensk TV.

Så lade färjan till och jag körde av båten. Färjeläget ligger så till att man är tvungen att köra genom hela Gdansk när man ska till Sopot. Oj vilken trafik det blivit sen sist jag var i Polen. Många rödljus att stanna vid och ambulans och polis utryckningar man måste hålla undan för innan man kommer fram till campingen på andra sidan Sopot.

Framkommen till campingen så blev jag välkomnad med en stor kram av ägarinnan     som jag ju kände sen tidigare.


Forts. följer Klicka här!



Hoppas ni har haft en underbar helg och önskar ni får en underbar ny vecka. KRAM!

 

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards