Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 2 januari 2009

År 2009:s första!

Av Bengt - 2 januari 2009 19:00


   

På denna mellandag!

  

Nu har ju det nya året sett ljuset. Och inte vet jag vad jag ska smida.

Något litet järn är  ju tvunget att lägga på glöden och få hamrat till.


Då sätter jag i gång och smider då, medan järnet är mjukt, så får vi se vad det blir!



Två dagar före julafton fanns här ett träd med alla sina löv kvar, visserligen

gula. Då tänkte jag i morgon ska jag fotografera det och visa mitt julträd

som jag har här julafton. Dagen efter tog jag fram kameran för att plåta.

 Men, ack se då hade det smällt till med en riktig frostnatt. Fem löv syntes

och nu stod det där och hånlog mot mig i sin stora nakenhet.


Föresten i går morse i P1 var det ett långt reportage om dansken Viktor Borge. Alltså pianisten som ska ha varit Världens roligaste man och vann sina framgångar i USA.

Några dagar efter att Sovjet sänt upp sin sputnik uppträde han i STV Då i svart vitt TV. Det uppträdandet som han tog ett gage av över en miljon kronor för, föranledde mig att göra min första politiska notis i en tidning. Då var jag så ung att jag inte hade ens blivit torr bakom öronen. Detta med ett innehåll som gick ut på att var det sånt trams att hålla på att gång efter gång trilla av en pianostol som är det roligaste i världen och värt att betala en miljon för. Ja då är det inte underligt att Sovjet i ställer för USA lyckat sända upp en sputnik som kretsar med sina signaler runt vår jord ute i rymden!


Det blev vad som blev smitt i dag och hoppas det varit till belåtenhet. Men något bättre har jag inte kunnat åstadkomma denna första smidesdag år 2009!

Så får vi sen se vad jag kan få ihop efter Trettonhelgen!

 

Men något som ligger på glöden och blir riktigt mjukt att böja till det är min önskan att det nu denna första helg detta år med ”Trettonhelgen” blir en underbar och lycklig helg för er! Kram!

 
 
Birgitta

Birgitta

2 januari 2009 21:47

God fortsättning på det nya året!
Vilken fin bild du visar upp idag.
Kommer så väl ihåg Viktor Borge och jag kan heller inte förstå vad som var roligt med hans uppträdanen...
Just nu har termometern sjunkit till -28 grader...så nu är det bara att hålla sig inne!
Ha det gott vännen!
Kram

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis på Hisingen

Hanneles paradis på Hisingen

2 januari 2009 22:17

Livets små ögonblick får man fånga omedelbart.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

2 januari 2009 23:08

Hej Smed det var en fin vinterbild du visar oss Jag gillar Herr Skata för han är alltid så finklädd.Sen vad gäller stoppa sista bilden längre så är det ett helsike nu att göra men om du skickar mig din mailadress (hotmail) så skall du får bilden dig tillskickad i ställe

http://filifjonkan-se

 
Linda

Linda

2 januari 2009 23:11

Vilken vacker bild. Angående att arbeta helg, visst tycker jag att det är rätt skönt att arbeta helger.

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

2 januari 2009 23:11

Glömde ju att skriva att jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.
Kram

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

3 januari 2009 08:29

S¨härlig bild du har satt in idag.
Hoppas att det blir ett bra år för dig.
Ha det gott
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
Christina

Christina

3 januari 2009 08:31

Så härlig bild du har satt in idag
Hoppas att året blir bra för dig
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

3 januari 2009 08:41

Nå, det blev ju en väldigt vacker bild ändå eller kanske...trots;)
Smid på du med små funderingar och minnen. Victor Borge kunde man väl dra på munnen åt men inte för en miljon. Det finns mycket konstiga värderingar i världen; hur kan det vara så lönsamt att putta små bollar i små hål t.ex hehe. God fortsättning i verkstan och annorSTÄDES;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

3 januari 2009 13:56

Välkommen tillbaka och god fortsättning på det nya året.
Men hörru, Viktor Borge var väl rolig, men kanske inte för det gaget....en till som jag älskade var Charlie Rivel....annars gillar jag inte clowner.
Ha det gott och här kommer årets första
KRAMENMJAMEN på dig
Nette

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

3 januari 2009 15:17

Ja du Bengt,ikke er det lett alltid å vite hva en skal skrive,syns du klarte det glimrende alikevell jeg:)
Et nydelig bilde du viser oss,jeg bare elsker vinterbilder..og med en fugel i treet så ble det bare helt topp:O))
Ha en fin kveld.
Klem.

http://skriverier.jenn-k.com

 
Marianne

Marianne

3 januari 2009 21:19

Vacker bild som smeden bjuder på. Det är inte lätt att hitta något att skriva om. Ibland så får det bli ren bloggtorka.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
"Bettan"

"Bettan"

4 januari 2009 00:35

Ha ha ha, kunde du inte bjuda på en bild av ditt nakna träd i alla fall :) Tanken den var ju god :)... Ja ja, jag är inte så ofta vid min dator längre. & är jag där, så hinner jag inte alltid det som jag vill hinna med. Så du får allt hålla till godo, med de inlägg & kommentarer jag hinner med.

Orkar inte med alla måsten jag har skapat förra året. Därför blir dagarna som de blir numera :)

Men jag tackar för det gågna året! & hoppas att vi tillsammans ska få ett bättre år en förra :).

Kram Bettan
ps. även om jag inte alltid skriver kommentarer eller gör inlägg hos mig själv. Så kan jag mkt väl ha varit på besök :) ds

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

4 januari 2009 10:57

Du har fått en utmärkelse av mig!

kram

http://frump.bloggagratis.se

 
Medresenärskan

Medresenärskan

4 januari 2009 15:11

Go´da´på sej Smén !! Du fick till det i smedjan. Det blev riktigt roligt att få läsa det. Vet du, Resenärska är dålig på att komma sig för att blogga efter alla dessa jäkla helgdar. Det blir skönt när vardan är tillbaka .... Nu hoppas jag du får en bra trettonhelg med mycket smide.
Ha det gott!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

4 januari 2009 18:04

God fortsättning på det nya året!
Du har fått en utmärkelse av mig...kolla in bloggen ...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

4 januari 2009 19:41

Retfulla träd.....du skulle nog ha agerat med en gång :) Ingen bättring, snarare tvärtom för min mamma vilket oroar mig, nu hoppas jag på en lugn natt,vill inte få något samtal under natten ! Kram !

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

4 januari 2009 22:41

En miljon skulle jag nog göra annat för...just nu bli frisk...åkte på influensan på nyårsafton...och har haft feber ,hosta och snuva sen dess...är alldeles matt i hela kroppen.
Men hoppas att du får en trevlig trettonhelg...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards