Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 12 december 2008

Av Bengt - 12 december 2008 16:28


(Har gjort ett extra inlägg i dag för att det lättare ska gå att välja i kategorilistan!)  


Synd att detta avsnitt råkade komma till denna helg med Lucia och allt där hör till!



Så till nästa resemål!



Så tackar ja för en underbar tid vid Tatrabergen och Zakopan och drar vidare. Färden går nu cirka tio till 15 mil nordväst mot Auschwitz. En det är svårt att hitta dit för det heter inte alls så på polska och kartan jag har är polsk. Det är småvägar dit och på kartan står det med små bokstäver ”Oswiecim”.

Väl framme vid själva koncentrationslägret går man så in genom porten där det står ”Arbeit macht frei” ( Arbete ger frihet).   Man fick se de dubbla elektriska stängslen runt området som var som en liten stad. Man fick se duscharna som fångarna gasades ihjäl. Det var ett stort duschrum (se bild).

Såg kremeringsugnarna  där liken kördes in på vagnar efter att massavrättats med gas som kom ur duscharna i stället för vatten, Nakna män, kvinnor och barn tillsammans. Såg Straffcellerna. Fick se och promenera i gården där med planket som fångar blev uppställda och skjutna.

Man såg skorstenen där röken stigit upp vid kremeringarna. I ett av husen var det stora inglasade rum där det låg vad som tagits ifrån fångarna. Det var bland annat tusentals glasögon. I ett av rummen var fullt av resväskor.

Det var en kuslig känsla man hade i kroppen när man gick runt och såg allt detta. Man såg fångarna och vad som hände där i fantasin som i en film.

När man kom till galgen där fångarna hängt en av plågoandarna lättade det lite på den sorgsna stämningen man hade för trots att jag är emot dödsstraff och hämnd tyckte jag det var bra att han blev hängd!

Det var 3 miljoner judar som mördades samt flera tusentals mentalsjuka, kommunister, zigenare och andra som var emot nazisterna i dessa förintelse lägren.

När jag göra detta avsnitt i min reseberättelse kan jag inte låta bli att avsluta med:

Tänk i dag finns det tusental överallt här i Europa och inte minst i Sverige som i dag ropar: ”Heil” med nasihälsning och nazistiska partier som röner god framgång i valen! Deras propaganda var listig och bra på Hitlers tid och så ock i dag!!!!

 

Slutet på denna Polen resa -Klicka här!

  

Trots detta tråkiga i dagens reseberättelse hoppas ni kommer må bra nu denna tredje advents helg och är alltjämt lyckliga vilket jag önskar er. Kram!

Av Bengt - 12 december 2008 14:40



Här kan du välja vilket resemål jag smidet av de resor som jag gjort!

Är i den ordning de är smidda! KLICKA på resan du vill läsa om!!


TALA GÄRNA OM ATT DU VARIT OCH HÄLSAT PÅ NÅGON RESA, GÄRNA OCKSE VAD DU TYCKTE OM DEN!


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/02/20/522264-packat-och-klart/

Österike.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/02/25/532644-ddr-resa/

 DDR- Öst Tyskland. och Tjeckoslovakien.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/04/23/663371-ny-reseberattelse/

Jugoslavien och Italien.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/19/722020-det-var-pa-cypern-vi/     Cypern.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/20/724578-nu-reser-vi-till-bulgarien/    Bulgarien.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/26/738189-en-kanotfard/

Kanotfärd i Sverige,


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/29/745195-lamnar-europa/

Marocko.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/10/23/1049200-da-tar-vi-entur-till-polen/    Polen.


Hoppas jag kan åstadkomma fler resor i denna lista!

Tackar för besöket och ev. intesse av något resmål och du ska ha fått ut någon behållning av det!





Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards