Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 4 december 2008

Giewont och gumman!

Av Bengt - 4 december 2008 19:30


  

Vandrar och vandrar!.

   

Den ena dagen efter den andra går med vandringar i dal och upp på bergen.

En dag blir det vandring upp på Giewont  (riddaren) Högst upp på toppen finns ett stort järnkors (kan skymtas på bilden tidigare visat). Det är en mycket brant klättring sista biten.

Dels är klättringen där farlig men dels och framför allt är det farligt att vara på toppen där korset är. Vädret kan slå om på någon minut och plötsligt innan man hunnit därifrån har man ett åskväder över sig. Många har blivit dödade av åskan där uppe!

Efter att kommit ner från Geiwont Däriefter vandra man i dal och backe Och rätt dom det är så är man kommit till berget Kasprowy där man åkt upp med linbanan dagen innan. Man vandrar genom nationalparker. Dricker underbart gott, rent, friskt och kallt vatten direkt från åar som flyter fram. Härliga grässlutningar med en liten stig att vandra fram på. Små stugor lite här och där man kan få i sig lite i magen.

Det är svårt att beskriva dessa vandringar utan det får illustreras av bilderna jag visar.

Växtligheten är förunderlig och av slag som knappast finns någon annanstans.

Redan nu är jag förälskad i denna byggd trotts att jag ännu bara hunnit uppleva en del av den.

En dag träffar jag modern till den mannen som sköter linbanan.

Hon bor i en liten stuga i närheten av linbanan. Hon bjuder in mig i stugan.

Hon erbjuder mig ett rum med egen ingång om jag tänker komma till vintern. Tyvärr har det

inte blivit av och nu är det säkert för sent då det gått några år sen dess. Hon visar toaletten som består av ett vanligt gammalt utedass. Själva stugan är också vedeldad. Men så härligt mysigt att jag nu ångrar att jag inte tagit en skidsemester där hos henne.

 

Detta får räcka för idag! Forts. Klicka HÄR!


  

Även denna dag som alla andra är mina önskningar att ni är lyckliga och njuter


och har det bra! Kram!

 
 
Medresenärskan

Medresenärskan

4 december 2008 20:41

God kväll i stugan go´Smen !!!
Medresenärskan klampar in och stör kvällsfriden ... Ville bara tacka för underhållningen du bjudit på idag också. Helt fantastiskt att läsa dina berättelser.

Måste erkänna att jag tagit mig friheten att länka till dig utan att fråga. Nu frågar jag ... Är det OK?? Hojta till annars.
Tack för ikväll ... Nu ska jag återgå till mitt arbete.
Ha det gott min vän!!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

4 december 2008 21:21

En underbar plats! i den stugan kan jag tänka mig att framleva mina sista dagar -vandrande skidandes mysande framför vedbrasan. Språkandes med trevliga turister som korsar min stig då och då. Om jag inte hade Torpet på Dal förstås;)) här förbi kommer faktiskt också vandrare från hela världen så man får chansen att vricka tungan ibland.

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

4 december 2008 21:27

Fina foton. Speciellt det första. Det är väl inte försent att åka och hälsa på igen. Stugan står säkert kvar.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Alle

Alle

4 december 2008 21:41

Jag jobbar till tio egentligen ...kunde sluta tidigare idag...
Du missade mitt inlägg idag...ska också tala om att oftast kommer mina inlägg vid ca 22.30...då har jag varvat ner och det är tyst i huset...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

4 december 2008 21:44

Ser ut att ha varit en härlig men lite jobbig vandring!
Och det är ju alltid lätt att vara efterklok...men du skulle nog åkt dit någon vinter tidigare...det hade nog varit en underbar upplevelse det med!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

4 december 2008 21:46

Bara en undran också...anser du att man inte hinner med bloggen om man inte skriver ett inlägg per dag??

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

4 december 2008 22:17

Ännu fler härliga bilder och så intressant att läsa om dina resor!

Ha det gott!

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

4 december 2008 23:11

Vilken äventyrare du är, så mycket du har sett och upplevt över allt. Så underbara bilder du har tagit på dina äventyrsresor, roligt att få ta del av dom.
Kram och god natt !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

4 december 2008 23:48

Hej vännen!
Va skönt att se att du är på g igen :)
Härliga resor & härliga bilder.
Tackar för dina rara ord & att jag finns i dina tankar när det nämns Volvo :)

Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

5 december 2008 12:30

Vilka underbara bilder, du skulle ha en egen hemsida där du kunde lägga ut bilder så andra fick se dom, visserligen finns ju många här men dina underbara reseskildringar skulle nog uppskattas av fler än bloggläsare....
Ha det gott och var rädd om dig
KRAMENMJAMEN
Nette

http://kurrelina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards