Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 4 november 2008

Av Bengt - 4 november 2008 21:47

 
  

(Får tillägga att den okände soldatens grav finns på fler platser än i Warszawa som jag nämnde igår )

 

(Vill säga att det är synd det inte går att visa filmer för det har jag väldigt mycket av !)

 

Kommer till den verkliga gamla kulturstaden!

 

Efter att ha lämnat Warszawa åker jag igenom städerna Radom och Kielce innan jag kommer till den stora universitetsstaden Krakow. Då har jag kört ytterligare 25 mil.

Krakow var huvudstad fram till år 1598 då Warszawa blev huvudstad. Det var åren då svensken Sigismund var kung i polen.

Floden Wisla rinner också igenom Krakow. Det är en lång och mäktig flod. Krakow är en mycket gammal kulturstad med mycket gamla byggnader. Där finns bl. annat Mariakyrkan (se bild. med sina två torn.) I ena tornet fins en hornblåsare som blåser ut sina toner en gång i timmen.

Klockan tolv på dagen hörs hans blåsande i Polsk radio.

 Vid Wisla ligger också kungaborgen Wawel som innehåller slott och domkyrka med andra byggnader. Se bilder.

 I krakow finns också den  mäktiga kyrkan St. Peter.  Den förra påven kommer från Krakow och  var född några mil från staden.

Vilka kyrkogårdar där fins i Krakow som man kan gå runt i och beundra och häpna över i timmar.

 Man kan vandra runt i de gamla judegetton fast tyskarna utrotade judarna där.

Efter Krakowbesök går så färden vidare till det bestämda målet som är Zakopane.

Det är cirka 5 mil kvar dit. Det är sol, varmt och underbart och livet känns underbart och man undrar vad som väntar en härnäst. Vilket ni nog får veta när ni tittar in i smedjan nästa gång!

Forts. följer. Klicka HÄR!

 

Så är det min önskan kvar för denna gång. Som alltid är att ni mår bra, har det bra och känner lycka. Kram!


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards