Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 19 juni 2008

Lite Skånska!

Av Bengt - 19 juni 2008 12:14

 Texten sirlad och med teckningar liknande som på bilden!



Mi faur va frå Trelleborg mi maor ho va frå Sundsvall. Så dä ble litt svaårt  att lära si svenska. Så därför pradar jau så konsdit!

Bäddre jau efter önskemål om skånska skriver litt ur Axel Ebbes bibel som börjar så här!

( Konstnären och skulptören Ebbe var från Trelleborg! Se bilder- Klicka!)


(finns lite översättning i kommentarerna!)


SKAPELSEN



Når harren god så lant va´ kommen,

 att jor´en snurre ront udi tommerommen

å ded bled vann å lann.

Han stod ve´havens rann

 dar ve´hans ånedrag vart ebb och flod å natt å dag.

Ve´varde –orén fyldes havsens gav me´vannboskav.

 

Finners taggera er stijme, goll å glijme, som lys å löjte

ränbufarjer udi havet spröjte.

 

Åpo joren i mark och lunder

Reste sej mångfalldijhedens under

I luften brused vinjesused.

 

Harren laved –skaved

 formers rijedom.

Den onne lå  bagom å lärde hånelaved.

 

Harren gick åsta

 å samle ti en blanninj åv liljeblomst å rosenbla

marendugg av hvid vallmo

frömeled  ifrå jungfrusko

å homlebanninj

kattegolleglitter

och mysk som dofte bitter.

 

Den leé losked bag

Sto där å lo: ”jag får allt sätta smag

po roskomsnosked  - jag.”

 

Ifrå sin säck

han snossle norr

i mälden, kardeborr

å tjörnetagg

bränneller, olveragg,

blinjetorme, dyvelsträck.

 

Harrens yjen tindre,

onger konstforfarne

findre

skafte HAN

sen blanningen blev stiv

två mänskeliv.

 

Där sto di Qvinje Man

I soloppgångens glitter

ve alle fules kvitter

å skåde po en an

Ett undrens under

 Han stolt å strånk

Kom uden nån skavank

Men foll åv Fandens funder.



För att ni nu ska förstå

jag på svenska jag önskar er då

ni för en härlig dag

får njuta med aall sköns behag.

Kram!

 
 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

19 juni 2008 12:53

Tack för en högklassig språkövning. Något, ja nästan allt förstod en f.d *skånska* som umgåtts med urskåningar både från Österlen, Göinge och Malmötrakten.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

19 juni 2008 13:06

Den dikten var svår att läsa och förstå, fick läsa varje mening flera gånger. Skulle inte ge mig på en översättning :-) Ser ut som att varje ord är påhittat och förvrängt, hur kan man skriva sån det är ju inte skrivet på dialekt heller..

Skall nu cykla iväg i regnet och handla förnödenheter. Gubben är ju inte hemma och då får jag själv ombesörja det hela.
Kram Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

19 juni 2008 14:19

Lite översättning!
lant- långt
ånedrag- andedrag
havsens gav- havsdjupet
vannboskav- vattendjur
finnens taggera'er stiime- fenors taggrader stimmade
räjnbufarjer- regnbågsfärger
hånelaved- handlaget
banninj- honung
losked- lurade
roskomsnosked- mångfalden, bråten
strånk- rak och spänstig

 
Ann-charlott

Ann-charlott

19 juni 2008 14:51

Hej Bengt. Hoppas du har det gott denna dag. Vill bara komma in och läsa i din blog och vill önska dig en fin midsommar och en skön helg. Ha det gott..
Ann-charlott

http://oakenwood.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

19 juni 2008 17:23

Har satt in en ny presentationsbild helgen till ära :-) Har inte Smeden någon krans? ;-}

Ser att du har satt in några förklarningar på några ord i dikten, men lika obegripligt för det :-{ skit samma :]
En extra kram får du här i dag !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

19 juni 2008 19:40

Detta var inte lätt Bengt...men förstod ändå ganska bra. Däremot...när folk pratar på skånska så förstår jag inte vad dom säger.

Kramiz

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

20 juni 2008 00:42

Jag förstår bättre när de pratar. Men så är halva släkten skåningar.
Ha det gott. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
GÅRDROMANTIK

GÅRDROMANTIK

20 juni 2008 09:03

Ha en riktigt härlig midsommar du också!

Myggfri och mycket solsken har jag beställt!

Kram Maud

http://www.havsviken.blogspot.com

 
Linda

Linda

23 juni 2008 14:24

Själv pratar jag inte skånska men begriper det väldig bra då stort sett hela min släkt från pappas sida bor i skåne. Har bara min farmor som bor här uppe.

http://bizzab.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards