Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 12 juni 2008

Av Bengt - 12 juni 2008 10:56



Det fanns önskemål om att göra vin.


 

Det kan jag inte utantill i mitt huvud.

Men jag går efter Saturnus vinbok. Det blir väldigt fint och gott vin.

Den boken har jag på Hökåsen så jag kan inte skriva ner något recept.

Men jag ska tala om att jag har över trettio år gammalt vin jag gjort  bevarat i källaren. Ett vin jag varit mycket rädd om. Det fick en alkoholhalt på 21 %.

Nu är det inte många flaskor kvar! Det är gjort på äpplen.

Min damejeanne är på trettio liter, vilket jag tycker är femton liter för mycket. Bättre med 15 liters.

 

Nu ska jag berätta hur det blev när jag skulle göra Maskrosvin.

Köpte äkta farinsocker och plockade mycket, mycket maskrosor.

Gjorde mäsk och blandade till efter alla konstens regler.

Det började jäsa som det skulle och det såg ut att gå bra.

Men när det var tid  att vinet var färdigt. Tar ett provglas.

Hur var det då. Jo jag hade fått trettio liter VINÄGER!

 

Men jag kan nämna här om att göra god likör.

 

Vinbärs, blåbärs eller andra bärs likör.

Fyller en  flaska med bär. Slå på en dl renat. Stoppa i två sockerbitar om dagen.

Tar så där två till tre veckor. Men sen har ni en god likör!

 

Mina bruna flaskor är på 700 ml. Det är Malvitona flaskor jag sparat från sjukhuset.

Det blev många under årens lopp. Ca en i veckan!

  

PS. Se i gårdagens kommentar ”Hanneles recept fläderplättar!”

 

Om det i dag eventuellt skulle åska och knalla.

 Därtill regnet skulle som spö i backen stå.

 Får jag önska även denna dag er alla,

en dag med lycka och glädje ni ska få.   Kram!



Redigerar att nu ger jag mig i väg kl. halv ett och återkommer inte föränn i kväll!!!!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards