Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 10 juni 2008

Av Bengt - 10 juni 2008 10:48


  

Snart blir bären mogna!

 

Då är det dags för saftning, syltning m.m

 

Därför vill jag dela med mig av mitt recept på svarta vinbärssaft. Ett recept som går att använda till flera andra sorters bär.

Någon kokar bär med vatten och gör saft på så vis. Andra ångkokar bären med ”SaftMaja”

Jag har inte hört någon som gör saft på mitt vis.

Jag använder 5 liters glasburkar och receptet kan inte bli enklare än så här!

 

Häll i bären i glasburken så botten blir full strö på socker på bären. Så ett lager bär och så socker igen. Fortsätt så tills burken är nästan full. Men inte helt för då kan bären senare jäsa över burken.

Skaka burken lite.

Fäst en gasväv över burken. Det går faktiskt bra med en vanlig servett också!

 

Ställ burken där den får mycket sol. Efter en fem –sju dagar behöver man fylla på med lite socker och skaka om lite.

Efter ytterligare några dagar (ibland kan det ta över en vecka till) så  har ni en ren koncentrerad saft med en vacker mörkröd färg att tappa upp på flaskor sen saften är frånsilad bären.

 

En saft som är utmärkt till gröt, ex mannagrynsgröt!

  

Kanske jag ska tala om Fläderblom i morgon?

Hylle på Skånska som även har stora svarta Hyllebär.

   

Det är så ovist hur vädret ska bli nu men min önskan är inte oviss

Den är beständig att ni har det bra på alla de sätt och får vara lyckliga. Kram!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards