Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 30 maj 2008

Poolen på taket!

Av Bengt - 30 maj 2008 10:57






En första kväll i Agadir!

  

Hotellet vi beställt låg inte nere vid stranden som lyxhotellen. Men nog var det lyxigt i övermått ändå äve här. Det var ett lägenhetshotell vi beställt. Tycker bättre om det så man kan laga sin egen mat och inte äta var dag på restaurang. Lägenheten bestod av kök och sovrum samt ett stort rum med en stor härlig matta. En stor balkong från vilket man kunde se havet. Hotellet var väldigt konstigt byggt. När man tittade ner på sidan såg man ner på ett tak då den delen inte var byggt lika högt. Och på det taket fans så hotellets swimingpool.

Staden Agadir hade inte för så längesen drabbats av en jordbävning som utplånade hela staden. Tror det var för 10 – 15  kanske 20 år tidigare, mins inte så noga . Det fans mycket rester kvar av den gamla bebyggelsen för det nya byggdes upp sidan om där den gamla funnits.

Nere en bit av stranden låg några väldigt fina hotell i arabisk stil. Men man kunde ana hur det skulle komma att se ut med tiden då det redan fans flera påbörjade hotellbyggnader såväl sidan om på stranden och inne i Agadir.

Från vårt hotell hade vi två olika vägar att gå för att komma till stranden. På den ena gick man förbi villor som var som haremspalats. Den andra kom man till gång som gick mellan palmer ner till stranden.

När vi hade packat upp väskorna så led det mot kvällen och vi tog hissen ner för att se lite av Agadir. Vid entrén stod en man i röd uniform och en sen sån där turkisk hatt den också röd med  en svart tofs hängande ner. Turban heter det väl.

Han bugade när vi kom och öppnade dörren för oss.

Det var en underbar kväll vi kom ut till. Vi fann ett serveringställe med bara ett uppspänt tak av väv. Det fanns inget folk där men det trivdes vi med. Det spelades mjuk och vacker tysk musik från en bandspelare. Så det var riktigt romantiskt att sitta där och inta en kvällsmåls mat. Då ägaren var intresserade av oss som turister pratade vi en hel del med honom. Vi hade mycket trevligt. Den kassetten med musik köpte jag sedermera i Tyskland. Det blev väldigt sent innan vi kom tillbaka till hotellet.

När vi kom tillbaka så stod samma man och bugande öppnade dörren för oss så vi kunde komma in.

Det var vår första dag i Världsdelen AFRIKA bland musslimer!

  

Forts. följer! Klicka här!

  

Sjunger: ”Temperaturen uti naturen är närmare trettio än tjugosju, jomphajdi, jomaphajda” Med det önskar jag er därför en härlig, skön helg och livet  ska le mot er. KRAM!

 
 
Birgitta

Birgitta

30 maj 2008 14:10

Spännande plats ni hamnat på!
Ser fram emot måndagen för att läsa fortsättningen.
Nu måste jag gå och svalka mig med en glass :)

Trevlig helg vännen! Kramiz

http://birgittas.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

30 maj 2008 14:49

Fez heter mössan. *L*, Vilka resor du gjort blir lite avis jag ska du veta men nu ska jag få hämtning av syrran för färd till landet över helgen. Underbart
Ha en fin helg och var rädd om dig
Kramenmjamen på dig

http://www.av-eriksson.se

 
Ruth

Ruth

30 maj 2008 17:37

Väldigt lungt på bloggen i dag, så kanske är jag först med ett inlägg :-) Vilken semestertripp och annorlunda kultur gemfört med Sverige, kan finnas risk för en kulturkrock. Salta vindar, skvalpande vågor, vajande palmer, hur romantiskt är inte det ?? Säkert upplevde ni mycket på denna resan.
En helgkram / Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

30 maj 2008 20:25

En nog så urban början bland hottentotterna;) men säkert börjar det snart hända saker. Ni hittar Aladdins underbara lampa? (Fez tror skogsfrun hatten heter)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

31 maj 2008 20:53

där har jag aldrig varit

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

31 maj 2008 21:45

En trevlig början på semesterturen. Jag hoppas ni tar er ut på en ökensafari, det är något som man aldrig glömmer. För det är enbart i öknen man kan komma så nära stjärnhimlen. Ha en skön helg. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

31 maj 2008 22:33

Haha kommer ihåg när vi var i Agadir o pappa blev erbjuden 30 kameler för mamma. Han tackade nej till erbjudandet o vi fick med oss mamma hem,
Hoppas att du har haft en härlig lördag
Kram vännen

http://bizzab.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

1 juni 2008 23:54

Hej vännen!
Nu är jag här. Har ju som ledsamt nog inte så mkt tid att sitta vid datorn. Å har jag tid, så har jag ingen ork. Denna värmen tar kååååål på mig :).
Men denna resan lät ju bara ljuvlig :). Väntar med spänning på att läsa följetången imorgon.

Jag har tagit till mig din synpunkt med att sätta bilder till mina inlägg. Men jag är glad om jag orkar att skriva :). Men ibland kommer det i alla fall bilder med på ett å annat hörn :)
Kram Bettan med önskan om en härlig kommande vecka.

http://grafikbettan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards