Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 29 maj 2008

Lämnar Europa!

Av Bengt - 29 maj 2008 10:49




( Smider medan fortsatta datorproblem och de gånger den fungerar!)



  Mina öron tycker jag är dum som vill flyga!



Det var Mars månad. Ruggigt och kallt. .Sommaren syntes så avlägsen och längtan var stor till sol och bad. Alla länder som man kunde resa till för att få det hade jag redan besökt. Ville uppleva något nytt och annan kultur.

Ringer till Spies och det fans reser till skapligt pris till Agadir i Marocko. Två biljetter beställs. Flyget ska gå om två dagar från Kastrup i Köpenhamn. Det blev brått, packa badbyxor och sommarkläder, Svenskt  kaffe måste ju alltid följa med, Melittapåsar samt toalettpapper. Så iväg med bil från Hökåsen/Borås via Helsingborg –Helsingör till Köpenhamn.

Kastrup var en väldigt stor flygplats och mycket folk som skulle fara iväg med flyg eller kom brunbrända hem.

Fick tag i en långtidsparkering. Inte dyrt på den tiden.

Det var en fjortondagarssemester, men vi fick två dagar extra då det var en skarv då rutterna skulle ändras.

Detta var inte första gången jag flög så jag viste vad som väntade mig eller mina öron!

Så lyfte vi upp går väl skapligt värre när det går neråt. Tar näsdroppar i mängder och tuggar på tuggummi som en besatt.

Så var vi högt där upp i luften och vi hade fått information om hur vi skulle bete oss om något allvarligt skulle hända. Underförstått om vi skulle störta!

Under oss var fullt av stora moln som solen lyste på och som såg ut som snövit bumull.

Men från marken måste de se svarta och otäcka ut. Tänkte jag.

Det bjöds på mat och kaffe. Kaffet i fina små blå kaffekoppar. Kaffekoppar som försvann ner i mitt bagage och finns fortfarande i min ägo. Numera serveras det inte längre i sådana koppar, de var allt för populära för resenärerna. Bra att ha på picknicken!

Älskar att flyga och har alltid drömt om att få sitta i ett litet plan och få vara trädtopparna så nära som är tillåtet. I de stora högtgående planen ser man inte så mycket. Men när vi kom in över Marocko, då njöt jag. Planet gick så lågt över bergsplatåer så jag till och med kunde se människor där nere på marken. Det är enda gången jag fått uppleva detta mer än när  man gått ner för landningar.

Plötsligt ser man en gul strand och ett blått hav och efter några minuter skakar planet till.

Vi är nere på marken. Som vanligt applåderas det och därefter hörs kaptenens röst välkomna oss till Marocko.

När man stigit av planet slår en varm vind mot en, det kändes både konstigt och underbart, man hade ju fortfarande känslan kvar i kroppen av den råa kalla luften i nord.

Från flygplatsen var det så buss till de hotell vi skulle inkvarteras på. Jag gillar att ha lägenhet så man kan laga sin mat själv. Så det var ett sådant hotell vi kördes till.

  

Forts. följer om datorn tillåter det! Klicka här!

  

Nu är det ju sommar här och jag  önskar och tänker mig en svag vind smeker era kinder som bådar er en underbar dag och kväll med mycket nöje och njutning. Kram!

 
 
Birgitta

Birgitta

29 maj 2008 11:45

Kommer också ihåg den speciella känslan när man steg av planet och kände den härliga värmen. Nu vet jag inte om jag vågar flyga något mer tyvärr...

Ha en superhärlig dag min goa vän!
Kram

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

29 maj 2008 14:06

Jag gillar också att flyga. Ett mycket bra sätt att förflytta sig på. De finaste och vackraste flygturerna har jag upplevt är när jag har Flygt mellan olika små öar i Västindien. Avstånden var så korta att planen låg och sniffade i palmbladen ibland. Har även varit med om en nödlandning på Sturup i oväder. Den upplevelsen hade jag klarat mig utan. Men allt slutade lyckligt.
Har varit i Marocko och där finns en hel del pärlor man inte ska missa. Men då får man allt lämna turiststråken.
Ha en fortsatt skön dag. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

29 maj 2008 15:02

Det är härligt att flyga, men inte när det tar evighet av timmar innan man är framme som när vi flög till LA i Usa, det var en dryg resa, speciellt om man inte kan slummra till och sova bort någon timma. Soluppgången var fin, en härlig upplevelse. Marocko är nog ett intressant land att besöka, så jag hoppas på att på få en berättelse över era dagliga äventyr. På den tiden kunde man inte kolla sitt pass via internät så som i dag, hahahaha.
Kram och njut i solen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

29 maj 2008 15:40

Hinner inte kika runt,är så mycket spännande att fota ute i naturen just nu:)Dottern fyllde 7 år i Mars.Ska försöka få in nya foton i min blogg men hinner nog inte idag,ska på träff hos hundens uppfödare efter middagen idag! Kram på dig!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

29 maj 2008 15:49

Kaffekoppar får man ju inte ta, kanske därför de inte längre serverar gratis-kaffe ;)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Birgitta

Birgitta

29 maj 2008 17:56

Hej igen Bengt :)
Såg först idag att du skrivit i en av mina gästböcker. Den fungerar forfarande helt perfekt. Jag har spritt ut mina gästböcker lite här och där ;) Tack för orden du skrev där. Kramiz

http://birgittas.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

29 maj 2008 20:30

Det är bara fatalister och fantasilösa personer som flyger, applåderna vid landningen säger allt! Hurra, vi klarade oss denna gång;)Säg inte att man måste flyga, skogsfrun känner en tjej som gick till jerusalem med en åsna (en på 4 ben).
Österländsk mystik väntar..kamelritt?

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

29 maj 2008 23:44

Data krångel här med...hoppas du har det bra i solen ...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards