Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under februari 2008

Av Bengt - 12 februari 2008 12:24



  När Storsnuta och Långkuta friade till Torpar-Inga.


 Oj, oj, oj vad det var för ett fnittrande, fnissande, viskande och kikande i skogen.  Trollen hoppade och skuttade och stod på kut bak stenar och snår och gluttade.  De tuggade sig, de nöp sig, de slog sig på magen, nära att kikna av skratt. 

 Kan man tänka sig.  De båda gamla ungkarlstrollen hade blivit förälskade. Storsnuta och Lånkuta.  Hihihi.  Om det nu ändå varit någon av de vackra trollflickorna de blivit kära i.

 Men - hi hi hi - nu var det i människoflickan torpar-Inga.  Hon med det långa, guldgula håret, den skära hyn och de blåa ögonen.  Och smal som en björkvidja var hon.  Ingenting varken fram eller bak, som de tjocka, präktiga trollflickorna.  De var vackra de med sitt svarta strida kvasthår, sitt brunludna skinn, sina stora långa, präktiga näsor och sina kattgröna ögon. 

Men de gamla ungkarlstrollen var alldeles förvillade.  De mumlade om guldhår och rosenmoln och kutade omkring i täta lovar och kikade i smyg på torpar-Inga där hon gick i skogen, samlade ved och gjorde kvastar och vispar.

 Inga trallade och sjöng, fastän hon nog hade orsak att vara ledsen.  För hon tyckte om en som hon inte kunde få.Nog hörde hon hur det tassade och smög och dunsade runt omkring.  Nog såg hon en skymt av trollnäsor glutta fram överallt.  Men inte var hon rädd inte.

Den enda i världen hon var rädd för var Petter, den unga bonden i granngården.  För honom var hon kär i. Men hon var så rädd att han skulle förstå detta att hon sprang långa omvägar för att inte möta honom.  Och när hon ibland ändå träffade honom var hon stram och stursk och avig av bara förskräckelsen att han skulle ana något.  För hon kunde inte stå ut med att han skulle skratta åt henne.

Han var ju traktens rikaste bonde, och hon var fattig som en kyrkråtta.  Vad hjälpte det sen att det sades att hon var traktens vackraste flicka.  Fattig-Inga var hon i alla fall.  Och "lika barn leker bäst", det ordspråket hölls högt i den bygden.  Och jämt var han också så retsam och förarglig när de träffades.

  Så hon var då den dummaste på jorden som inte kunde sluta att tänka på honom.


 Forts. följer! Klicka här 


 Hoppas sagan intresserar varmed jag önskar en fin tisdag och fortsatt härlig vecka för er. Kram alla vänner!


Av Bengt - 11 februari 2008 11:21


 


Julius Beever!


När ni ser eller har sett Julius Beever kan ni väl inte  annat än förundras?För mg är han den mest förunderlig konstnär. Här på bilden ovan sitter Julius själv vid den bassäng han målat på trottoaren! I ett bildspel har jag samlat 35 målningar han gjort. Nu har jag lyckats hitta en film när han är i arbete med sina gatumålningar.Den filmen vill jag också ni ska få ta del av och här är den. Sen på denna videos meny se en video med många målningar med musik och sång. Däär fins också en film med en otrolig korthusbyggare. Håll till godo! 


Funderar på att köra med en saga igen. Vad tycks om det?


Ny vecka har nu börjat vilken jag hoppas börjat riktigt bra för er och så fortsätter så hela veckan! Kram!

Av Bengt - 9 februari 2008 14:41





Precis somnat! 


Härom natten väcktes jag åter efter en timmes sömn.

Det var det ett väldigt smällande. Som pistolskott!

Vad var det som lyste upp utanför ?  var det gangsterkrig.

Drog upp persiennen ! Stora lågor slog upp några meter från fönstret. Pistolskotten var åtta däck som exsploderade.

Som så många gånger tidigare så var det bilar som brann.Något som händer här då och då liksom lite ofta runt om i 08 området.Öppnade fönstret och fick en bra bild på det . Så behöver jag ju inte vänta till valborg föratt få en bra brasbild. Blir förståss lite konstig datum på majbrasan. ( Upptäcker att det står 2006. Måste ändra på kameran, förstår inte hur det kunnat ändrats hade 2008.)


I morgon söndag håller jag fritt från smedjan varmed jag önskar er en trevlig lördagskväll och en trivsam, upplevande söndag varmed jag återkommer på måndag! Kram!

Av Bengt - 8 februari 2008 15:01



 En liten historia om felparkering.


 Om ni besöker en stor kommun som heter Botkyrka så lägg denna varning på minnet!

Där finns ett parkeringsbolag som heter Car Park.

 Dom är mkt farliga! Farligare än alla andra jag träffat på!

Första gången jag kom till denna kommun, så skulle jag parkera på ett stort affärscentrum. Det fanns en liten skylt där det stod P-skiva men en jättestor skylt 3 timmars fri parkering.

Parkerade, tog reda på vad som menades med P-skiva.

Gick och hämtade dylik skiva.

 Gick till bilen för att lägga in denna P-skiva.

 Men då fans redan en parkeringsbot.

Givetvis protesterade jag. Men inget hjälpte. En annan dag kanske jag ska berätta omhur idiotiskt detta Car parks bolag resonerade m. m. Men det blir en  här för   lång historia!

Härom dagen så parkerade en nyligen till Sverige inflyttad och parkerade på ett affärscentrums parkering och hade inte lagt märke till och visste inget om P -

skiva.

Givetvis fick hon parkeringsbot. Det var dagarna före julhelgen.

 Hon betalade böterna men några dagar efter angiven tid de skulle vara inbetalt. Sen kommer en räkning från inkasso med en räkning på ytterligare 340:kr.

 2 dagar efter dessa skulle vara betalade  så betalade hon dem. Då kom en ny räkning på 460:- kr som hon också betalade.Några dagar efter kom ett brev från kronofogden att det fans ett förläggande om skuld på åtta hundra (800) kr.

Då blev jag förbannad och ringde Justitia inkassobyrå Vilka jag här rent ut säger är några jävla banditer som fått en sjutusan till makt. Vad jag framförde lämpar sig icke i tryck i denna smedja, men hon häftar icke mer i skuld och ej stämplad hos kronofogden!

Men förutom böterna blev det en dyr parkering där CarPark AB har sina kontroller.

Jag har råkat ut för andra P-bolag som uppträder på helt andra vis än denna CarPark.

 Med en förklaring till felparkering så bjöds jag på pepparkakor tillika riven P-bot där Gbg kommun hade parkeringsansvaret.



Så är det fredag igen. Vart tog dagarna vägen sen förra fredagen? Nu önskar jag er  alla en härlig helg. Kram!

Av Bengt - 7 februari 2008 14:19


Kunde Ruth varför skulle inte jag också prova på?

Så satte jag mig ner med sonett.

Inte svårt nej det var lätt.

Detta nedan blev alltså min  diktning då:


Så är man en som man kan pensionera

Man undrar vad ens hjärna kan förmå

Det är alls inte tid än för ridå

Man har en lya där man kan kampera

 Vem är det där som vill fotografera?

Hallå där, värld! Nu kommer jag, pass på!

Och alla dumma töntar ska man klå

Man leker doktor och får operera 

Kan någon enda människa förklara!

Än finns det plats för vin och romantik

Det är ens öde, att man dömts att vara 

Ens barn och barnbarn känner lätt panik

Man hävdar att man luffat i Sahara

Man tvingas hålla ut tills man blir lik.


Kanske ska jag bytta namn till Poeten Bengt?


Nu åker jag och handlar, så jag kommenterar senare!

Ha en fortsatt underbar dag--KRAM!

Av Bengt - 6 februari 2008 12:38



God middag vänner!


 När man inte har tid eller förmåga att smida något ur ens egna tankar. Då är det ju bra att ta till en vits. Så det blir en sådan i dag!


En man uppträdde på en cirkus med en levande krokodil. Avslutningen var en rysare

- Han drog ner gylfen och tog fram sin stolthet och placerade den mitt i gapet på krokodilen. Så stängde han krokodilens käft och stod alldeles stilla.

Publiken var dödstyst. Efter ungefär en minut tog han fram en gummiklubba, gav krokodilen ett kraftigt slag i skallen och då öppnade denne gapet.

 Mannen kunde dra ut sin stolthet igen, helt oskadad. Publiken jublade och var lättad.

Då säger mannen att han erbjuder 10 000 kr till den i publiken som vågar göra om samma sak. Dödstyst i publiken, ingen vågar ställa sig upp.

Då räcker en blondin på första bänkraden upp handen,

-Jag kan prova, om du lovar att inte slå mig så hårt med den där klubban.


 Hoppas ni har det bra i dag och önskar att den fortsätter att vara det. Kram!

Av Bengt - 5 februari 2008 12:32


I natt jag tänkte något, jag aldrig tänkt förut, jag tänkte det ----------------------

 

 Att varför inte privatisera det kungliga till dem som så gärna vill ha det!

Sen dess utom:

Vi har ju en regering som vill sälja ut och privatisera allt som ägs och tillhör hela svenska folket. Det ska vara konkurans, det blir också bättre på alla sätt när det är i privata  händer som kan göra sina profiter än när  det är vi alla som äger det. Alltså det offentliga!

Varför då inte sälja ut vår krigsmakt?

Vad bjuds för ett infanteri?  Vad bjuds för en pansardivision? Vad bjuds för vårt luftförsvar? Vad bjuds för en flygflottilj, kustbevakning  och flotta.

Vilka pengar de kan få in till statskassan. Kanske mycket mer än  vad de fått för vad de redan sålt ut och har sagt ska säljas ut.

Sen kan de privata hyra ut några generaler här och några där. Ett kompani infanterister dit.

Skulle vi då komma i krig med något annat land. Så vad bra att svenska staten eller kommuner då kunde få lisa lite försvar. Så som det i dag lisas om allt möjligt, ex sjukvård.

Men varför inte göra det möjligt med privatförsäkring att få ett personligt försvar när fienderna stormar in. Eller ett skyddsrum som också uthyres av privata ägare!

Varför inte sälja ut hela det dåliga offentliga skiten, såsom polis, brandkår och domstolar?

Föresten hela riksdag och regering så kan de som har råd köpa sina egna politiker.

Ja tänk vad man kan sitta och tänka sen vara så tokig att man smider det i smedjan.

Tänker på han som tyckte det skulle vara mer praktiskt om äggen gjordes som kuber.

Jo då, nog låg det logik i det också!

  

Hoppas ni har det riktigt bra i dag denna tisdag i februari år 2008!

Kram på er!

Av Bengt - 4 februari 2008 20:46

Puh säger jag. Var och tittade på en bil. Har bestämt mig. Betalade handpenning. Blir tvungen attminska på sparkapitalet L. Bilen är snygg J   En röd Volvo v  40. Men den är mindre än min gamle. Nu gäller det att sälja min gamle Audi. Se vad jag får för den så jag kan sätta in lite pengar igen.

Så gick min lilla TV 14 tum sönder som jag har vid datorn. Den var gammal. Fått springa fatt en ny till bra pris. Det är stor prisskillnad i olika affärer för samma vara. Sen måste man göra alla inställningar! Så har jag fått hämta och köra en vän till akuten i helgen! Tog lång tid. Hämta medicin m.m.Så all tid har gått åt sen i fredags. Har fortfarande mycket att göra! Nu är det en ny vecka som jag önskar alla vänner och besökare blir riktigt bra så som ni önskar!Kram som vanligt!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards