Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 27 februari 2008

Vilken väg ska vi ta?

Av Bengt - 27 februari 2008 11:21

Biden från Postdam




Körde vilse!


 I närtheten a  Rostock är en grön tankställe där vi fyller våra tankar och dunkar. Sen är det till att ge sig iväg!

 Men i stället för att ta vägen västerut tar två killar i var sin bil, jag i min röda Volvo combi han i sin skalbagge alltså Wolkswagen. Tar de  en väg som går sydost ut. När vi har kommit flera mil  står det en polisbil och stoppar oss.

Oj, oj hur ska vi förklara vart vi var på väg och inte till Västtysklan?

Poliserna undrade var vi var på väg och hur vi kommit dit där vi var.  Jag väldigt nervös: ” Nein spreitsen dautsis jag from Sveden”! Men min kamrat kan ju inte låtsas inte förstå något då han hade en D- skylt och tyskt pass. Han förklarade att inte viste var vi var  utan trodde vi var på väg rakt västerut. Det togs fram en karta och vi blev förklarade hur vi skulle köra. Så  fick vi vända västerut igen ändå.

Men när vi kört någon mil stannade vi och tittade på kartan och fann en annan väg som gick mot sydost. Den tog vi då och var på väg mot Praag igen.

Bara det att färdas på de östtyska vägarna var ett vådligt äventyr. Smala, ja på vissa ställen så smala att två bilar  inte kunde mötas. Krokiga, visserligen asfalterade men en ojämnhet, spickor och hålor. Vägar med mycket alle´er.

Nu var det full dager med härligt solsken. Man körde igenom många småstäder eller byar med gråa nerslitna hus där gatorna bestod av kullrig gatsten. Ganska spökligt. Häst och vagn mötte eller passerade vi ofta och en och annan Drabant.

Färden gick även genom små skogspatier tills vi åter blev stoppade av två polisbilar.Ja nu var det säkert klippt för oss. Nu var vi ju långt från västgränsen och där skulle vi ju absolut inte vara.

Inte var jag precis modig vid det tillfället. Skulle jag försöka förklara att jag inte hade hört något om att vi inte hade något gällande visum längre utan bara råkat köra vilse. Vilka djävla ideer vi fått för oss,  hur ska detta nu sluta, ska det bli fängelse etc. Det var många tankar som for runt i huvudet!

Där stod fyra poliser barska som synden vilket gjorde att det var bäst att inteförsöka förklara något alls.

I stället för att försöka krångla in mig i några försök att med lögner försöka förklara hur vi hamnat här  så spelade jag en lika dum och korkad svensk igen som inte begrep ett dugg.

Kompissen fick ju föra talan och förklara.


Hur det går tar vi i morgon!  Forts. Klicka här!


 Så onsdag- simning!  Tänker mycket på er vänner som inte har det i dag som jag önskar men hoppas på snar bättring. För övrigt är ju min önskan för er alla att det blir en strålande dag och kväll!

 
 
Frump

Frump

27 februari 2008 17:39

Oj här var det spännande, du hamnade väl inte i finkan? Väntar spänt på fortsättningen

kramen!

http://frump.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

27 februari 2008 19:09

Vilka lagbrytare ! Tror baske mig att ni inte tar er över till det satta målet. Äventyrsfyllt och modigt att kringå lagar och förordningar, men det gör resan extra utmanande "Ler".. En dags väntan till innan slutmålet av reseplanen, eller ?
Kram får du i kväll också :-)

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

27 februari 2008 20:28

Inte så dumt att spela dum ibland. Dumt kanske att ge sig in i smeten men då hade det ju inte blivit något äventyr:)

http://barasaras,bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

27 februari 2008 22:17

Ojojoj... En som gillar att leka med elden ser jag =).
Ser fram emot att få se hur långt ni kom på denna färd trotts allt =).

Kram på dig vännen min!
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

27 februari 2008 22:36

Jag hade ju förväntat mig...dig ståendes...simmandes i denna fontän bland näckrosblad...tänk va kul det hade varit...har du möjligen doppat dina tår där kanske ?
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

27 februari 2008 22:59

Att spela oförstående och lite dum går oftast hem överallt. De flesta tycker ju synd om de okunniga.
Ha det gott. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards