Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 26 februari 2008

Raka vägen ut ur DDR

Av Bengt - 26 februari 2008 13:12

Bild fr. Leibzig.


  Indragit visum!


 Så var jag på väg över till Östtyskland.  Fått mitt trasitvisum och växlat till mig några Östtyska D-mark, samma värde som i väst men gick inte att använda där!

Köpt bensinkuponger och går och sätter mig vid ett  fönsterbord för att få lite mat i mig. Efter några minuter kommer en kille kanske några år äld.e än jag och frågar om han får slå sig ner vid mitt bord. Givetvis, kul med lite sällskap. Killen var tysk men från väst.

Medan vi sitter där kommer ett meddelande från högtalarna. Vi ska inte få köra genom DDR. Varken turistvisum eller trasitvisum gäller utan vi är hänvisade att när vi kommer fram antingen köra närmaste väg rakt västerut eller åka med färgan tillbaka till danmark.

Min bordskamrat ber mig vänta medan han går och försöker få reda på vad som hänt.När han kommer tillbaka så har han fått reda på att det varit en rysk invation med stridsvagnar i Praag.

  Vi snackar vidare om saken och kommer överens om att vi på något sett ska försöka ta oss till Praag för att se vad som händer där.  Så vi undrade om det kunde finnas någon byväg någonstans som det inte fans gränsvakter. Det fick vi ju försöka leta upp när vi kom till gränsen där för ingen av oss hade ju visum till dåvarande Tjeckoslovakien.

Så någon gång vid tre tiden och mörkt fortfarande är vi i Rostock. Som ligger en bra bit från färjeläget där bilarna kontrollerats minitiöst.

Passen noggrant granskats och stämplats. Därifrån skulle vi köra mot alte Lybäck.


 Vi tar resten i morgon eller hur? Forts. Klicka här!


Så var det avslutningen i smedjan. Där smida en variaton på mitt dagliga önskablir allt svårare.  Detta fick då bli avslutningen med den önskan att dagen började med guld i mun och så också avslutas! Kram!

 
 
Marianne

Marianne

26 februari 2008 18:08

Jag tycker det verkar som om att det är det som är otillåtet som lockar. Vi får väl se i morgon vart färden gick. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

26 februari 2008 19:37

Kul att läsa om dina resor....
Vill samtidigt passa på att tacka för alla vänliga kommentarer i min blogg.
Önskar dig en skön kväll
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
Ruth

Ruth

26 februari 2008 20:16

Vad skall ske på denna färden tro? något som inte är rumsrent vill jag ana. Något lurt är på gång förstår jag ! Trodde att resan var slut i dag, men det går ju inte så snabbt att färdas med bilarna på den tiden "ler"..
Kramiz Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 februari 2008 22:49

Spännande läsning...det som är förbjudet...lockar...nog...kanske...
Ser fram emot fortsättningen....
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 februari 2008 23:36

Är det så att du fyller år ???kanske?
Men alltid kul om man har nått att fira....
Nä nu vet jag...du kanske köpt ny bil...eller vunnit nått...
Nä fy vad jag blir nyfiken...har man sagt A får man säga B ...din luring!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards