Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 26 februari 2008

Av Bengt - 26 februari 2008 13:12

Bild fr. Leibzig.


  Indragit visum!


 Så var jag på väg över till Östtyskland.  Fått mitt trasitvisum och växlat till mig några Östtyska D-mark, samma värde som i väst men gick inte att använda där!

Köpt bensinkuponger och går och sätter mig vid ett  fönsterbord för att få lite mat i mig. Efter några minuter kommer en kille kanske några år äld.e än jag och frågar om han får slå sig ner vid mitt bord. Givetvis, kul med lite sällskap. Killen var tysk men från väst.

Medan vi sitter där kommer ett meddelande från högtalarna. Vi ska inte få köra genom DDR. Varken turistvisum eller trasitvisum gäller utan vi är hänvisade att när vi kommer fram antingen köra närmaste väg rakt västerut eller åka med färgan tillbaka till danmark.

Min bordskamrat ber mig vänta medan han går och försöker få reda på vad som hänt.När han kommer tillbaka så har han fått reda på att det varit en rysk invation med stridsvagnar i Praag.

  Vi snackar vidare om saken och kommer överens om att vi på något sett ska försöka ta oss till Praag för att se vad som händer där.  Så vi undrade om det kunde finnas någon byväg någonstans som det inte fans gränsvakter. Det fick vi ju försöka leta upp när vi kom till gränsen där för ingen av oss hade ju visum till dåvarande Tjeckoslovakien.

Så någon gång vid tre tiden och mörkt fortfarande är vi i Rostock. Som ligger en bra bit från färjeläget där bilarna kontrollerats minitiöst.

Passen noggrant granskats och stämplats. Därifrån skulle vi köra mot alte Lybäck.


 Vi tar resten i morgon eller hur? Forts. Klicka här!


Så var det avslutningen i smedjan. Där smida en variaton på mitt dagliga önskablir allt svårare.  Detta fick då bli avslutningen med den önskan att dagen började med guld i mun och så också avslutas! Kram!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards