Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 februari 2008

DDR -Resa!

Av Bengt - 25 februari 2008 14:31




Oj vad tiden gick fort! Hann inte tänka på vad jag skulle smida på  måndag. Nu är det måndag och  klockan är över två.

Det är kaus i huvudet, Tänker och tänker. Nu mins jag det var någon som sa något om mina resor. Det ska jag försöka få tangenterna dansa kring så får vi se vad det blir.


  Tänker då på alla de gånger jag körde genom Östtyskland (DDR) som inte finns mer. Ett land som jag säkert var registrerad hos STASI, detta för allt olagligt jag gjort där.

Då ska jag nu berätta om en av de reser i  DDR som skulle ligga till grund för registrering.

 

Färden gick från Göteborg där jag då bodde  vid denna tid. Tog färjan från Helsingborg till Helsingör.

 Genom Köpenhamn och ner till Gedser där man tog färjan över till Rostock.  Alla de gånger jag åkt den vägen till Tyskland så var man framme någon gång mitt i natten sådär vid tre tiden.

Det behövdes inget sökt visum utan det utfärdades på färjan. Antingen fick man begära turistvisum eller ett transitvisum vilket det senare innebar att man fick köra genom DDR utan att övernatta någonstans.Att många valde denna väg berodde på att bensinen var så billig där. Man hade nästan tom tank när man kom dit.

 Fyllde tanken och en reservdunk när man lämnade DDR.  När man lämnade Östtyskland nere i närheten av Nyrnberg, så var det inte många mil kvar till Mynchen.Då hade man en full tank och därifrån kunde man styra kosan såväl Österike som italien och många andra länder.

Det var lite av nostalgi också att köra och vistas i Östtyskland. Vägar, gator Hus och städer fick en att känna att man flyttats tillbaka i tiden närman var liten   i Sverige under krigstiden. 

Man betalade inte med kontanter när man tankad i Östtyskland, man fick köpa kuponger på färjan som då  kunde köpas bensin på de ”gröna” tapparna på. Tappar som Östtyskarna inte kunde Köpa bensin på vilken var bättre bensin än de vanliga tapparna som luktade vedervärdigt där Tyskarnas Drabanter gjorda av plast fick tanka.


Forts. Klicka här!

 Nu har tangenterna slint i väg så jag tror jag spar resten till i morgonoch ser om de sliter iväg lika bra då.


Som sagt det är nu ny vecka, hoppas solen skiner på er alla i dag. Men viktigast är att solen skiner i själ och sinne hos er. Hoppas helgen blev fin och dagen börjat bra och hela veckan fortsätter så. Kram!

 
 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

25 februari 2008 16:03

Det finns väl fortfarande färjor till Tyskland som är framm mitt i natten vid tre tiden, jag har åkt en gång.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Birgitta

Birgitta

25 februari 2008 17:23

Tack för hälsningen :)
Intressant läsning!
Ser fram emot morgondagen och läsa fortsättningen.
Inget nytt från mig idag annat än en ny omröstning.
Kramiz

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

25 februari 2008 18:35

Så var du ute på vägarna och far, vad gjorde du för hyss tro som skulle kunnat ligga till grund för en registrering ? får nog svaret i morgon :-) Har mina aningar, men dom behåller jag för mig själv !
Det blev en ½ kram för ditt svar på min kluriga fråga på bloggen. Men du får en hel för att du är en så god vän " KR½ + Kram hel "

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

25 februari 2008 22:14

Resor i lite andra länder är oftast intressanta. Världen ter sig alltid annorlunda när man lämnar sin eget land.
Ha en fortsatt skön kväll. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

25 februari 2008 23:27

Hej vännen min!
Tut betyder tutorial, som är en sorts beskrivning för oss som jobbar i paint shop pro.
& vilken intressant berättelse du kommer med här. Ser fram emot att få reda på vad det är för hyss du har hittat på =).
Sänder en varm kram till dig här =)
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

26 februari 2008 09:05

Det här lovar att bli en spännande tur, skogsfrun följer med i fantasin;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards