Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 16 februari 2008

En lördags saga

Av Bengt - 16 februari 2008 11:39



Eftersom det finns de som har de höga tankarna om mig att jag skulle kunna skriva en saga själv, så ska jag skriva en liten kort sagorysare. Sen har jag väl tagit bort den villfarelsen att jag skulle vara någon bra sagoförfattare!


 Luffarna och det konstiga ljudet!


Det var två luffare, Karl och Johan, som kom trasskande ut efter landsvägen. Det var vinter och mycket kallt. Snön gnistrade i fullmånens sken. På himlen blinkade stjärnorna. Träd och buskar lämnade långa mörka skuggor.

-Uch vad kallt det är sa karl och inte ett ställe har vi funnnit att kunna krypa in att sova på.

-Nej det är kallare än året nittonhundrafrösihjäl. Svarade Johan.

- Var det inte det året blåsorkestern spelade på torget?

- Vist och tonerna frös och de hördes inte förrän frosten släppte!

-Oh,  vad långt vi har fått vandra i dag. Sa Karl.

- Jo och vägen är ju dubbelt så lång än vad den var åt andra hållet. Tillade Johan.

Bägge var både hungriga och mycket trötta.Kläderna de hade på sig hade nog sett bättre dagar. Skorna var det tidningspapper som fick skydda att kylan inte kom in genom slithålen.

Knarr, knarr,  knarr, knarr lät det där de vandrade fram i snön.Plötsligt fick de sen en gammal enslig stuga. Den såg rent fallfärdig utoch vara från 1700-talet.Där kunde säkert inte bo någon i den stugan inte.

 Ingen rök från skorstenen.Inte det minsta ljud av hund eller annat djur och helt möklagt var det.Det syntes ej heller några spår på väg och gång att någon gått där sen snön som föll för fyra dagar sen och nu låg där orörd.

Johan kände på dörrhandtaget och dörren gick och öppna. Men det var fruktansvärt vad den gnisslade. Det var en väldigt liten stuga som bestod bara av ett rum och kök.

Karl tände en tändsticka och där kunde de se att det fans en gammal utdragssoffa. Förutom soffan fans det ett bord och två pinstolar.

Sofflocket lyftes av. Tänka sig där låg både madrasser och bålstar i soffan. Visserligen smuttsiga så de kunde nästan stå för sig själva. Trasiga med hålsom råttor hade gnagt.

-Vilken tur sa Karl.

- Ja här ska vi kunna få sova och vila våra trötta ben. Fylde johan i med.

De hjälptes åt att dra ut soffan och bädda. Sen la de sig med kläderna påoch somnade rätt snart. Dertas kläder och sängbehöret skyddade bra mot kylan.

Så vaknade Johan av ett konstigt ljud och väckte Karl.

- Hör Karl! Vad kan det vara för ljud som hörs därifrån som måste vara i köket?

Karl han lyssnade och hörde också det konstiga ljudet.

Psssviiiis, Psssviiiis, psvist, Psssviiiis, Psssviiiis, Psssviiiis, psivt, Psssviiiis!

Det lät väldigt läskiskt och otäckt.Så sa Karl till Johan att han fick gå och se efter vad det kunde vara.

- Nej det får du göra sa Johan! Så fortsatte de och bråka om vem som måste gå och se efter vad det kunde vara.

Det blev Karl som fick gå och se efter. När han kommit ut i köket och tänt en tändsticka såg han inget annat än en gammal diskbänk med en tvättbalja stående på den. Nu var det helt tyst igen. Karl gick tillbaka till Johan.

-Det syntes inget konstigt där! Sa Karl och kröp ner under täcket.Men så hördes det igen.

Psssviiiis, Psssviiiis, psvist, Psssviiiis, Psssviiiis, Psssviiiis, psivt, Psssviiiis!

-Nu får du gå och se efter Johan!  Vilken Johan blev tvungen att göra denna gång. Men innan han kom till köket så var det tyst igen. Inne i köket såg Johan inget mer än vad Karl sett. Alltså inget annat än en tvättbalja på en smutsig diskbänk.Så han gick tillbaka till Johan men han han inte mer än stänga dörren förän samma ljud hördes igen från köket.

Nu beslöt de att de skulle gå tillsammans och verkligen ta reda på vad det var som orsakade det konstiga ljudet.

Psssviiiis, Psssviiiis, psvist,Psssviiiis, Psssviiiis, Psssviiiis, psivt,Psssviiiis!

Ljudet kom borta från tvättbaljan.Vad var det Karl och Johan då fick se i tändsticksflammesken nere i baljan? Jo i baljan fanns bara fruset vatten och--

  Psssviiiis, Psssviiiis, Psssviiiis, Där åkte fyra möss skridskor på sina bakben!

 Snipp snapp så var sagan slut men ack så snöpligt!


Till slut får jag önska er en fortsatt underbar helg! Vidare så får vi se vad jag kan komma med på måndag! Kram på er!

 
 
Ruth

Ruth

16 februari 2008 12:44

En kort och rafflande spökhistoria. Tur jag inte läste den innan jag skulle lägga mig i kväll (är lite mörkrädd :-) skulle nog ha tittat under sängen och i garderoben, fniss !
Appropå tidnigspapper i skorna fick vi ha det titt som tät under vinterns kyla när jag var barn och temperaturen var drygt -30*, (för inne kunde vi stanna inne), det värmde och isolerade dom små fossingarna väl..

Var det en egen saga ? i så fall var den bra !
Spök-kram från Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alleswe

Alleswe

16 februari 2008 12:48

Ha ha du e ju bra du!
Den va både spännande och roligt...ha ha ...vad får du allt ifrån?

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden själv!

16 februari 2008 13:07

Tack Ruth för du tyckte den var bra! Jo du den skapades när jag låg och inte kunde sova i natt! Hoppas fler får nöje av den. Men någon sagoskspare är jag dock inte!

 
"Bettan"

"Bettan"

16 februari 2008 15:47

Hallå ja. Det var väl dock ändå detta jag misstänkte. Inte ska du vara negativ emot dig & ditt skapande. Denna var bara helt kanon... Se nu till att värma dina fingrar, för att sedan sätta fart på dessa tangenter. Jag vill ha mer av dian egen skapade sgor & rysare :)

Stor kram till dig vännen min vi höres på måndag.
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

16 februari 2008 20:32

En spökhistoria på kvällen. Tur att man hade tid att läsa klart innan läggdags. Den var bra.
kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

17 februari 2008 14:25

Bra och gullig saga :)
Kram och hälsning från Kiruna!

http://birgittas.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

17 februari 2008 19:31

Det här är en saga som både små och stora barn gillar tror skogsfrun som också vet att möss kan hitta på de mest otroliga saker:)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

17 februari 2008 20:18

Mycket bra historia, du kan ju!

kram

http://frump.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

18 februari 2008 14:59

I dag skiner solen i " götet" ...ha en bra dag!
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards