Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 14 februari 2008

Av Bengt - 14 februari 2008 12:47






 Stackars trolltöser!


Inga såg de blänkande guldklimparna, stora som kålhuvuden vid sina fötter.  Men hon rörde dem inte.- Trollguld är det ingen välsignelse med, tänkte hon.  När tronen försvunnit gled hon ner från stenen och skrattade.  Det lät som en fågeldrill i tystnaden.

-Jaha, sa hon för sig själv.  Där går dina två rika friare.  Några fler lär du väl aldrig få, du fattig-Inga.  Men så är det här i livet.  När det regnar välling så har den fattige ingen slev.  Ogift lär jag väl få bli i alla mina dar.

  Alla tronen var försvunna runt gläntan, men nu hörde hon suckar och snyftningar från närmaste snår.  Där satt två trolltöser och grät och gned sina knoppar till näsor alldeles mörkröda.

Inga hade ett gott hjärta.  Hon satte sig strax i gräset framför dem och frågade med sin vänligaste röst hur det var fatt.

Trolltöserna stirrade skygga och skrämda på den ljusa människoflickan, som de nu fick se på nära håll.  Men de lugnade sig snart, för hon log så rart mot dem.  De kom åter till sina egna bekymmer. 

- Storsnuta, suckade Jompa.  Långkuta, snyftade Dompa.  Nu förstod Inga, men hon skrattade inte utan sa i stället:

- Stackars ni, jag vet nog hur det känns att tycka om någon man inte kan få.  Men nu ska ni inte vara ledsna.  Jag ska ge dem korgen bägge två.  Sen friar de nog i stället till er. Ni passar ju så mycket bättre än jag.  Trollflickorna slutade att gråta. 

- Ja det tycker nog vi också, sa Jompa och snöt sig kraftigt i sin skinnkjortel Men de vill ha dig, för du har gullhår och skinn som rosenmoln.

 - Låt oss nu fundera, sa Inga tröstande. Är min näsa skär, så är ju era näsor röda som den grannaste solnedgång.

- Men de är så små, suckade Jompa.  Storsnuta har den största och vackraste näsan i hela trollskogen.

- Och Långkuta, han dansar bäst av alla på trolldanserna, sa Dompa.  Han tar skutt över huvudet på allesammans och slår svansen i taket. Å, du skulle se.

 - Trösta er nu, sa Inga.  Min näsa är lika liten och den tycker de ju om.  Och gullhår... Hon hämtade kvickt guldklimparna.

 - Nu ska ni göra som jag säger, så ska ni få se.  Krossa hälften av dessa riktigt väl, våt håret och gnid in guldstoftet ordentligt.  Var här i morgon också och kom fram när jag kallar på er.  Jag tänkte först inte komma i morgon, men nu ska jag hjälpa er.

När trollflickorna försvunnit gled en lång skugga över den soliga gläntan.  Men den sågs bara av en ekorre.


forts. Klicka här!


 I dag torsdag, då är det bara fredag kvar innan helg. Hoppas ni har det bra även så här i slutet av veckan och orkar med även morgondagen. Kram!  Rulla ner lite mer!

Av Bengt - 14 februari 2008 12:41


Ha en fin alla hjärtans dag!


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards