Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under januari 2008

Av Bengt - 22 januari 2008 14:20


Det kom en ny julafton.

 

Hemkommen till mor och far blev det julmat  . Jag var inte hungrig

Men det smakade ändå gott med hemlutade lutfisken. Far min gick och la sig.

Mor tog fram pusslet och satte på kaffe som hon alltid brukade göra när allt kommit till

ro om julafton. Där satt jag och berättade om kvällen som tomte. Vi satt många timmar

och det åts både skinka och köttbullar med allt därtill hörande på natten.

Ja det var den julafton jag hade gett mig på att vara en riktig tomte.

Nu viste jag till nästa jul hur lång tid det kunde ta, viste hur jag skulle planera. För detta var något jag tänkte göra nästa jul också. Men då skulle jag ta reda på hur många det skulle delas klappar till. Om det var många personer och mycket klappar fick priset bli något annat och tiden beräknas efter det.

Det blev vår, sommar och höst sen var det snart jul igen. Satte in en annons igen och i den

Skrev jag då ordet ”nykter” alltså nykter jultomte att hyra. Detta i tanke om vad jag sett och hört min första tomtejulafton.

Vad det där om nykter gjorde verkan. Hur många som ringde mins jag inte men det var bara en liten procent jag kunde göra upp ett tomtande hos. Det blev sex familjer då det var en familj som ville fira julafton hemma på förmiddagen klockan elva då de sen skulle åka bort.

Den ensamma flickan sen förra året var med bland de som jag skulle besöka denna julafton

En flicka som jag alltid bär med mig i mitt minne. En flicka som säkert som vuxen mins mig när det är julafton, När jag skulle lämna det hemmet denna julafton kom flickan fram

med ett vackert packet och gav tomten. På paketet stod det skrivet. ” Till tomten” Där stod också att det var från henne. Inne i paketet fans två mycket vackra stearinljus.

 

Forts. följer klicka här!


Så får jag inte glömma att till sist att från hjärtat göra den sedvanliga hälsningen med att önska er allt gott även denna   dag!

Av Bengt - 21 januari 2008 13:46


Den stora familjen.

 

Så kom jag fram till huset där den sista tomtebeställningen skulle vara.

 

Va? Fyra säckar med julklappar var placerade utanför dörren! Vad jag tänkte? Vet faktiskt inte! Tänkte både det ena och det andra. Bankade på dörren . Blev insläppt och hjälp med att bära in säckarna. Blev visad in i ett mycket stort rum.

Just  som jag kom in i rummet slog en väggklocka ett ding dong. Alltså var klockan nu halv tio, den tid som var bestämt att komma. Där satt en massa folk runt ett stort bord.

Alla blev presenterade för mig. Det var morfar, farfar, farmor, mormor och moster  med man och  frun själv i huset som mannen slog sig ner vid sidan på den tomma stolen.

På en fin soffa vid på högra väggen satt fyra pojkar mellan tio och tolv år. På andra sidan bordet på golvet satt två flickor och två pojkar mellan 3 och sju år. I  ena rumshörnet stod julgranen med två stora packet vid sidan. Efter snacket om snälla barn m.m så skulle ju tomten bjudas på godis innan det var dags för julklappsutdelningen.

Då hade väggklockan redan hunnit att slå sina tio ding dong.

Det var långa rim att läsa på vart och ett av paketen som delades ut. Det skulle tackas och kramas till varje klapputdelning.

Jag hade knappt börjat utdelningen på tredje säcken när det var dags för ding donget för tredje gången vilket då kunde räknas till elva stycken.

Nu började tomten faktiskt bli riktigt gammal och trött och det trugades att mellan julklappsutdelning skulle tomten förse sig av allt det goda som fans på bordet där jag blivit placerad på en stol. Tankarna gick nu hem där mina föräldrar väntade med julmat. Hur skulle jag kunna njuta av den julmaten med min fulla mage denna sena julaftonkväll.

Till sist blev så alla julklapparna utdelade även de två stora vid granen. Då hörde jag klockan Ding donga även de tolv slagen. Tack tack snälla tomten och samma procedur  som p de andra ställena.

När jag så var på väg hem för att med mina föräldrar fira min egen julafton fans det mycket i huvudet om denna julafton som gått över till juldag.

En tanke var: ”Tänk om denna familj varit en av de två första familjerna. Då skulle de andra

Därefter sitta och undra om att det inte skulle komma någon tomte. Rent av skulle klapparna redan vara utdelade när jag kom dit. Familjerna skulle fått uppleva samma tråkiga resultat som tidigare julafton av tomtehyrandet!

  

Forts. följer klicka här!

 

Nu har det börjat en ny vecka som jag önskar er alla ska bli en underbar vecka.

Kram på Er!

Av Bengt - 20 januari 2008 14:50

I dag söndag och vilodag.


Som sagt kalas i går!

Vad sägs om en god tårta?

Lite stök får det ju också vara när det är kalas för mamman

som för ett år sen födde en liten goer flicka därtill kalas för

att den flickan nu blivit ett år!

 

Hoppas och önskar att lördagen varit till belåtenhet för er

och denna dagen är finfin och avslutas på allra bästa sätt!

Kram på er!
Av Bengt - 18 januari 2008 21:55


Den nyktre tomten fortsätter sina tomtebesök!

 

Nästa ställe skulle var tiden bestämd till klockan fem. Visserligen var det i andra änden av stan men klockan var nu strax före halv fem så jag hade god tid på mig. Utkommen på gatan vräkte snön ner. Det var riktigt julväder och allt var vitt.

Hemma hos nästa ställe var det bara två pojkbarn fyra och sju år gamla. Men förutom föräldrarna så var där också mormor, morfar, farmor och farfar. Även här bjöds tomten på godis medan han pratade och delade ut julklapparna. Det gick lika bra här. Det hela var över klockan tjugo över sex och nästa ställe skulle jag vara på klockan halv sju så nu var tiden snar.

Dit kom jag fem minuter för sent så den familjen hade börjat undra om det skulle bli en lika

tråkig jul som förra året. Då hade deras hyrda tomte kommit raglande dit en timme senare

än som var bestämt. Han hade inte kunnat läsa och uttala namnen på klapparna, Vräkt omkull saker på bordet där glas gått i kras.

Men jag hade lovat vid beställningen av mig inte skulle hända denna jul. Tomten lämnade  familjen denna gång lika nykter som när han kommit.

På nästa ställe infann jag mig som överenskommit klockan åtta.  Där var det bara en flicka

sju år gammal och hennes föräldrar. Från detta ställe har jag kvar speciella minnen som jag kommer att nämna länge fram i tomteberättelsen.

Medan jag nu färdades till nästa och sista stället Såg jag tomtar både här och där raglande utefter gatorna. En del ramlade omkull i snön och i en snödriva låg en helt redlös tomte.

Klockan halv tio var jag framme hos det sista stället. Det var tur att det var det sist. Stället.


Fortsättning följer klicka här!


  

Så vill jag göra en rättelse i mina föregående tomte berättelser. Jag sa 100 kronor.

Jag mindes då alldeles galet. Det var ett pris som jag tog flera år senare. Det riktiga priset första året var 40 eller 50 kr. Mins inte vilket just nu. Går tillbaka och ändrar det

till 50-lappen.

 

I morgon blir det inget smide, kanske ej heller några kommentarer. Ska på ett ettårs

barnkalas hos en vän.

 

Men ni vet ju vid det här laget att jag önskar er alltid det bästa och så även inför denna helg!

Av Bengt - 17 januari 2008 01:31




Jag har blivit utmanad av Linda som här är länkad. Jag har antagit utmaningens och  är nu gjord.


Här är reglerna:

Länka till den som utmanat digBerätta 7 sanningar om dig självBerätta 7 lögner om dig självUtmana  4 personer i slutet  av ditt inläggLämna ett meddelande till de personer till dom 4 du utmanat!

   

Här 7 sanningar om mig:

 
  • 1 Alltid kämpat mot orättvisor.
  • 2 Är en drömmare som räddar världen.
  • 3 Trotts allt tror att sanningen segrar till sist.
  • 4 Fantiserar väldigt mycket. Mest när jag lagt mig.
  • 5 Säger mycket dumma saker som jag sen ångrar.
  • 6 Är rätt så slarvig av mig.
  • 7 Älskar spänning och äventyr

  • Så sju lögner om mig:
  • 1 Tror mig alltid vara bäst.
  • 2 Är mycket blyg.
  • 3 Är inte rädd för tandläkaren.
  • 4 Struntar helt i andra människor.
  • 5 Kan inte bli arg.
  • 6 Har ingen humor.
  • 7 Vet inget alls om älskog.

  • Jag utmanar: 
  • Frump,  Ruth,  Bettan  och Skogsfun.
  • Då  Frump redan blivit utmanad så blir det Alle i stället!

    Se Frumrs kommentar!

    Av Bengt - 16 januari 2008 00:17


    Nu kommer tomten!

     

    Där stod jag nu i trappuppgången. Klockan var två minuter i tre julaftons eftermiddag. Det var första stället jag skulle tomta hos. Utanför dörren stod säcken hos familjen Janson som det stod på brevlådan. Det var en julafton det låg snödrivor utefter gatorna och snön föll stort.

    Oh jag måste hämta mig. Det pirrade i magen och kändes torrt i halsen. Så slängde jag upp säcken över axeln upp på ryggen. Bankade med käppen på dörren. Det tog inte lång stund förrän dörren öppnades och där stod en man innanför.

    Mannen ropar: ”Det är jultomten som kommer!”  Sen i vanlig ton: ”Kom in, kom in tomten välkommen tomten!”

    Med krökt rygg stapplande stöd på käppen kom så en trött tomte in i ett stort rum där en julgran tindrade. Vid ett ovalt bord satt en ung och en äldre dam. Vid ena väggen satt tre barn på en soffa. Den minsta en treårig pojke och en pojke

    på åtta år. Emellan dem satt en flicka på så där fem år. På en byrå var det fult med tända stearinljus liksom på bordet som var fullt kakor, nötter, apelsiner, äpplen. Julmust, sprit och mycket annat av både det ena och andra  godissaker.

    Ögonen lyste mest på den minste och den störste granskade mig som om det var något han sökte. Han lyssnade spänt när tomten frågade:

    ”Finns det några snälla barn här i huset ?”  ”Ja då!” Ropade alla på en gång. ”Är det säkert det?” Varmed det försäkrades om att barnen varit så snälla så!

    Jag var inte längre jag. Jag hade förvandlats till någon annan och just till en riktig tomte!

    Vad jag sen fick alla ord ifrån vet jag inte, det bara kom av sig självt. Jag frågade om hysset den store pojken hade hittat på i somras. Som han då berättade om och bad om förlåtelse för.

    Så blev det dags med julklapps utdelning. På varje julklapp var det skrivet ett rim.

    Flickan neg så fint för varje julklapp hon hämtade precis som pojkarna bugade och tackade artigt.

    Det bjöds på allahanda godis från bordet på tomten som dock tackade nej till spriten!

    Så var det dags att ta adjö och pappan följde tomten ut till trappen där han la femtiolappen i min hand och tackade för en trevlig julafton och önskade tomten själv en god jul!

        

    Forts. följer klicka här!

     

    Nu har det blivit onsdag så jag undrar om jag ska våga ta upp simmandet igen nu.

    I alla fall blir det bastubad.

    Så givetvis måste sista raden bli

    en önskan om att det ska bli en underbar onsdag för er alla!

    Av Bengt - 15 januari 2008 00:31


    Julen är ju slut nu. Hade tänkt att smida om min tomtetid just när jag blev sjuk.

    Så här kommer den lite försenad.

     

    I Helsingborg i min ungdom var det inget ovanligt att det gick att hyra en tomte för julklappsutdelning på julaftonen.

    Det kunde ju vara bra att tjäna en slant extra så varför inte ge sig på att vara tomte?

    Så där 10 dagar före Julafton satte jag in en annons i Helsingborgs Dagblad.

    ”Trevlig tomte att hyra. Ring 17247.”

    Redan första dagen ringde det om förfrågan om att hyra tomten.

    ” Vad kostar det att hyra tomten?”

    ” Femtio kronor”

    Så var det att komma överens om tid då tomten skulle komma. Hur det skulle gå till med julklappsutdelning och betalning.

    Säcken med klapparna skulle ställas på ett bestämt ställe och betalningen skulle stickas i handen när jag skulle ge mig iväg.

    Det ringde väl ett tjugotal men jag vågade inte ta på mig mer än fem stycken denna första julafton. Viste inte hur lång tid det kunde ta på vart ställe.

    Mor min sydde snabbt ihop ett par grå tomtebyxor,  en röd jacka och luva. Tofflor hade jag och en gammal käpp. Mask ville jag inte ha. Det var ju något stelt, onaturligt och dött

    som kunde skrämma ett litet barn.

    Jag fixade ihop ett mjukt fint vit lösskägg. Skaffade ett par gamla glasögon.

    Så kom julaftonen och jag gav mig i väg för att vara tomte hos okänd familjer.

    Och så stod jag, tomten där vid dörren hos den första familjen.

     

    Forts. följer klicka här!

     

    God natt sov gott mina vänner och vakna till en lycklig dag som har mycket trevligt i sitt sköte!

    Av Bengt - 14 januari 2008 00:06


    Håller på att gå igenom era bloggar mina vänner!

    Har inte hunnit med alla ännu. Det räcker inte att läsa en gång utan måste göra det två gånger. Jag kan inte kommentera allt vad ni åstadkommit utan det blir bara

    lite om att jag varit hos er. De som jag inte varit hos

    kommer jag snart till.

    Vill säga den jag är sist att kommentera hos är lika värdefull som bloggvän som den jag kommit först till!

    Och tvärt om!

    Det är så underbart att läsa och se allt jag har missat en längre tid!


    Ha det underbart alla mina vänner!

    Presentation

    Om bloggen

    Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

    Kategorier

    Senaste inläggen

    Arkiv


    Ovido - Quiz & Flashcards