Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 29 januari 2008

Då forsätter sagan då!

Av Bengt - 29 januari 2008 13:54


 

 

 Ulla-kajsa hade så givit sig i väg för att hämta medicin till Lillpysen.


Skorna var lätta och bekväma, marken hårdfrusen -och Ulla-Kajsas ben kvicka.

Snart hade hon kommit ett bra stycke upp i storskogen.  Månen satt blank och rund på himlen så vägen var inte svår att hitta.  Tre timmars väg var det till finnagummans pörte som låg under storklinten högt uppe i storskogen.

 Ulla-Kajsa var liten och lätt och van att kesa efter kreaturen i skogen, Lillpysens blossande ansikte gav henne knappt ro att sakta farten ens uppför de brantaste åsarna.  Varm och andtruten nådde hon omsider utan äventyr finnagummans pörte.

 Tösen drog strax fram med sitt ärende och gumman ruskade på huvudet.

- Aj-aj, sade hon, det låter illa, men vi ska nog bota honom. 

Hon var tydligen på riktigt gott humör för allt det Ulla-Kajsa haft med sig. Medan gumman gick och ordnade med sina flaskor och mortlar, halvhögt mumlande för sig själv, såg sig Ulla-Kajsa nyfiket omkring.  Stugan var nästan löjligt liten.  Spisen upptog nästan halva rummet, längs väggarna fanns hyllor fulla med torkade rötter, örter och många underliga ting.  Gumman själv liknade ett litet kutigt klädbylte.  Hennes ansikte var rynkigt och mörkbruna som ett torkat äpple och den krokiga näsan stötte nästan mot hakan.  Men de små svarta skarpa ögonen tycktes kunna se rätt igenom allting.

 Folk sade att hon var en häxa, och inte var hon precis olik en, tyckte tösen.  Men kunde hon bara göra lillpysen frisk igen, fick hon gärna vara en häxa många gånger om, tänkte Ulla-Kajsa.

- Du har haft en god hitfärd, sade gumman, och räckte henne en flaska.  Ta väl vara på den här och ge pysen en sked varje timme tills febern lägger sig.

 - Jaha, en sked varje timme, sade Ulla-Kajsa.  Ja tänk, jag mötte varken likt eller olikt, men jag har både eldstål och slidkniv med mig sa jag ska nog reda mig om det gäller.

 - Det är rätt, nickade gumman och plirade riktigt vänligt på Ulla-,Kajsa.  Modig vinner där feg tappar.

Med flaskan väl gömd i schalen skuttade Ulla-Kajsa hemåt. Hi och huj vad det gick.  Vägen bar nu nedåt mest hela tiden och Ulla-Kajsas steg smattrade som trumvirvlar i utförsbackarna.

Ekot vaknade och sprang på kapp.  Klapp, klapp, klapp, lät det, som om ett helt kompani hållit jämna steg med henne.

- Fasligt väsen jag för, tänkte Ulla-Kajsa och skrattade där hon sprang.  Bara jag inte väcker själva Brumfar med mitt oväsen.

I detsamma brakade det till i ett snår och en väldig björn vältrade sig tungt och ovigt ned på vägen framför tösen.     

-Jaså, är det du som för sånt oväsen och inte låter en sova ifred, brummade björnen ilsket.  I går var det en usel harpalt som väckte mig.  Nåja, räven som jagade den miste sin stek, men inte jag.  Du ser inte så oäven ut du heller.  Man blir sugen av att bli väckt i otid, ständigt och jämt.      

-Käre, käre då, bad Ulla-Kajsa bevekande.  Låt mig för all del komma hem med medicinen jag har här i flaskan.  Och så talade hon om varför hon hade så bråttom.

- En springande stek blir ingen fet av, grinade björnen.  Men får jag äta upp dig i morgon i stället så ska du få gå i kväll.

- Ja, ja, sa Ulla-Kajsa i sin ångest att komma för sent.  Jag ska vara vid stormossen vid skymningen i morgon.

- Jo, jo, brummade björnen.  Så möter du mig med byns alla karlar med påkar och bössor.  Förresten är jag allt för hungrig för att låta dig gå.

- Nej jag ska komma ensam, sade Ulla-Kajsa snopen för den hjälpen hade hon verkligen tänkt på.  Du ska få min matsäck bara jag får i kväll.  Jag har honungssmörgås och vörtlimpa.

- Hm, sade björnen och gned sig på magen.  Nåja, gömt är sparat.  Du ska få gå i kväll då.

Ulla-Kajsa löpte vidare.  Klapp klapp, klapp klapp, lät ékot från berget.

Hu, vad var det som stod där framme på vägen?


  Fortsättning följer! Klicka här!


Så klart önskar jag att ni vaknat till en fin dag och hela dagen

förblir härlig. Kram!

 
 
Ruth

Ruth

29 januari 2008 15:50

Du vet då att sluta avsnittet när det är som mest spännande :-) Vad är det som lurar i storskogen tro, är det vettarna eller stortrollet. Vi får nog svaret i morgon ??
Rolig läsning, har alltid gillat sagor. HC Andersen var en stor favorit. Hade en bok som barn "1000 och en natt" den lästes flitigt om och om igen. Så servera oss en saga lite då och då så blir jag glader :-)
Sagokram till dig !

http://www.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

29 januari 2008 16:14

Nu har jag läst dagens saga....MER SAGOR TILL FOLKET!
Hoppas du har en bra dag!
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

29 januari 2008 17:38

Våga vinna tappa kan sa ofta min mor, skogsfrun tror tösen klarar allt och mer till;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

29 januari 2008 17:59

Ville bara titta in o säga hej till dig, ser att du sitter o skriver en saga, ska försöka hinna läsa igenom den.
Hoppas du haft en bra dag

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

29 januari 2008 18:17

Oj vad spännande... vem har skrivit sagan?

Ha en skön kväll, kram!

http://frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden ger svar på fråga!

29 januari 2008 18:24

Då Frump frågar vem som har sivit dem blir mit svar: Vet inte, men en Greta Hjälmqvist har tecknat ner dem!

 
Marianne

Marianne

29 januari 2008 23:34

Modig vinner där feg tappar.
Jag tycker om den raden, den säger det mycket om en människa. Även om det idag gäller en saga.
kram och natti

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards