Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 16 januari 2008

Av Bengt - 16 januari 2008 00:17


Nu kommer tomten!

 

Där stod jag nu i trappuppgången. Klockan var två minuter i tre julaftons eftermiddag. Det var första stället jag skulle tomta hos. Utanför dörren stod säcken hos familjen Janson som det stod på brevlådan. Det var en julafton det låg snödrivor utefter gatorna och snön föll stort.

Oh jag måste hämta mig. Det pirrade i magen och kändes torrt i halsen. Så slängde jag upp säcken över axeln upp på ryggen. Bankade med käppen på dörren. Det tog inte lång stund förrän dörren öppnades och där stod en man innanför.

Mannen ropar: ”Det är jultomten som kommer!”  Sen i vanlig ton: ”Kom in, kom in tomten välkommen tomten!”

Med krökt rygg stapplande stöd på käppen kom så en trött tomte in i ett stort rum där en julgran tindrade. Vid ett ovalt bord satt en ung och en äldre dam. Vid ena väggen satt tre barn på en soffa. Den minsta en treårig pojke och en pojke

på åtta år. Emellan dem satt en flicka på så där fem år. På en byrå var det fult med tända stearinljus liksom på bordet som var fullt kakor, nötter, apelsiner, äpplen. Julmust, sprit och mycket annat av både det ena och andra  godissaker.

Ögonen lyste mest på den minste och den störste granskade mig som om det var något han sökte. Han lyssnade spänt när tomten frågade:

”Finns det några snälla barn här i huset ?”  ”Ja då!” Ropade alla på en gång. ”Är det säkert det?” Varmed det försäkrades om att barnen varit så snälla så!

Jag var inte längre jag. Jag hade förvandlats till någon annan och just till en riktig tomte!

Vad jag sen fick alla ord ifrån vet jag inte, det bara kom av sig självt. Jag frågade om hysset den store pojken hade hittat på i somras. Som han då berättade om och bad om förlåtelse för.

Så blev det dags med julklapps utdelning. På varje julklapp var det skrivet ett rim.

Flickan neg så fint för varje julklapp hon hämtade precis som pojkarna bugade och tackade artigt.

Det bjöds på allahanda godis från bordet på tomten som dock tackade nej till spriten!

Så var det dags att ta adjö och pappan följde tomten ut till trappen där han la femtiolappen i min hand och tackade för en trevlig julafton och önskade tomten själv en god jul!

    

Forts. följer klicka här!

 

Nu har det blivit onsdag så jag undrar om jag ska våga ta upp simmandet igen nu.

I alla fall blir det bastubad.

Så givetvis måste sista raden bli

en önskan om att det ska bli en underbar onsdag för er alla!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards