Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 15 januari 2008

Av Bengt - 15 januari 2008 00:31


Julen är ju slut nu. Hade tänkt att smida om min tomtetid just när jag blev sjuk.

Så här kommer den lite försenad.

 

I Helsingborg i min ungdom var det inget ovanligt att det gick att hyra en tomte för julklappsutdelning på julaftonen.

Det kunde ju vara bra att tjäna en slant extra så varför inte ge sig på att vara tomte?

Så där 10 dagar före Julafton satte jag in en annons i Helsingborgs Dagblad.

”Trevlig tomte att hyra. Ring 17247.”

Redan första dagen ringde det om förfrågan om att hyra tomten.

” Vad kostar det att hyra tomten?”

” Femtio kronor”

Så var det att komma överens om tid då tomten skulle komma. Hur det skulle gå till med julklappsutdelning och betalning.

Säcken med klapparna skulle ställas på ett bestämt ställe och betalningen skulle stickas i handen när jag skulle ge mig iväg.

Det ringde väl ett tjugotal men jag vågade inte ta på mig mer än fem stycken denna första julafton. Viste inte hur lång tid det kunde ta på vart ställe.

Mor min sydde snabbt ihop ett par grå tomtebyxor,  en röd jacka och luva. Tofflor hade jag och en gammal käpp. Mask ville jag inte ha. Det var ju något stelt, onaturligt och dött

som kunde skrämma ett litet barn.

Jag fixade ihop ett mjukt fint vit lösskägg. Skaffade ett par gamla glasögon.

Så kom julaftonen och jag gav mig i väg för att vara tomte hos okänd familjer.

Och så stod jag, tomten där vid dörren hos den första familjen.

 

Forts. följer klicka här!

 

God natt sov gott mina vänner och vakna till en lycklig dag som har mycket trevligt i sitt sköte!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards