Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 28 november 2007

ÄNTLIGEN DÄR!

Av Bengt - 28 november 2007 11:27


Så är jag i Stockholm! 


På morgonen åt jag smörgåsar och drack mjölk från termosen. Packade ihop allt.

Tog fram pengar från det ena facket som var sytt in i sovsäcken. Tänkte det kunde behövas  nu när jag skulle in i Stockholm. Där jag nu slagit upp tältet tyckte jag inte var något bra ställe att ha det på så jag tänkte ta reda på en bättre plats.

Det tog inte många minuter innan jag var uppe på en bro varjag kunde se ut över  mälaren

och kunde se Sveriges då mest kända fängelse ”Långholmen”.  Snart svängde jag in på Hornsgatan.  Det var en jättestor gata. Vad spännande det var. Men var skulle jag ta vägen nu?

Jag behövde ett ställe att slå upp tältet på innan jag gjorde Stockholm farlig för mig!

Får väl fråga någon och stannade vid en liten radioaffär. Gick in i affären som var tom. Men bakom ett skynke kom det fram en äldre man. Jag berättade mitt ärende för honom.

Men han nöjde sig inte med min fråga utan han började fråga ut mig och snart hade jag berättat i korthet om min cykeltur från Helsingborg. Istället för att jag skulle behöva ligga i tält så kunde jag få bo hos honom medan jag besökte Stockholm. Han bodde ovanför affären.

Ville jag komma till en badstrand så var det lättast att ta en buss. Han berättade hur jag skulle ta mig till olika platser och vad där fans att uppleva. Han verkade så snäll och hade säkert rätt att det var nog bättre att bo hos honom än någon stans utan för Stockholm i tältet.

Jag lämnade hela min packning hos honom och även cykeln varefter jag tog en buss som gick hela Hornsgatan fram tills jag gick av vid Slussen. Där såg jag Katarinahissen som jag då åkte upp i. Därifrån såg jag hela slussen.såg ner mot gamla stan. Kunde se stadshuset ,kyrkor och mycket mer. Efter det vandrade jag ner till gamla stan. Gick i de smala gamla gatorna och gränderna. Gränder med trappor och så smala att folk kunde ta varandra i händerna och hälsa på varandra tvärs över gränden.

Jag kom till Bunkebergs torg där Stockholms blodbad skett. Kom till en stor kyrka. Varifrån jag sen kom till det Kungliga slottet. Därifrån följde jag kajkanten tillbaka till

Slussen Varvid jag även passerade där Vaxholmsbåtarna låg som gick till Tivolit. Sen gick jag hela vägen på Hornsgatan tillbaka till Radiohandlaren vilken då bjöd på kvällsvard.


Forts. Klicka här!


 

Ha en lyckad onsdag  som den heter på skånska ” lille chalafton” ( chala=kram och goa, titta på månen) KRAM PÅ ER!

 
 
skogsfrun

skogsfrun

28 november 2007 19:18

Radiohandlaren kände väl sitt ansvar gentemot denne ensamme lille kille, som så envetet uthålligt gnetat sig sig till kungliga huvudstan. Antagligen hjälpte han dig med en tågbiljett hem också?;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

28 november 2007 22:04

Vilken tur du har som träffade på så snälla människor. För det var väl ingen ful gubbe??
Ja, då var det bara cykelturen hem igen.
Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

28 november 2007 22:14

Marianne! Jag har ju precis kommit till Stockholm. Måste få uppleva lite där innan det bär hemmåt igen!

 
Alle

Alle

28 november 2007 22:53

Så du kom fram till slut!
Fattar fortfarande inte att du är bara 12 år...hur kunde dina förälldrar låta dig cykla så långt? va de inte oroliga?
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

28 november 2007 23:19




Alle! Vist var de. I alla fall mor var nog allt orolig. Men vad hjälpte det? Jag var som jag var. Men jag ringde ju hem NÄSTAN varje dag!

 
Ruth

Ruth

29 november 2007 00:20

Så var du framme i den stora staden, du lilla parvel med trampcykel och tält. Skönt att du slapp ligga ute, och blev omhändertagen av en klok man. Han kände nog ett ansvar och köpte en tågbiljett så du kom hem till Skåneland på ett tryggt och säkert sett. Vill tro att hemfärden på en cykel inte frestade så mycket. Ja vi får se vad som sker på det området..
Kramiz och God Natt !

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards