Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 4 november 2007

Av Bengt - 4 november 2007 15:24

Bilderna: Från Axel Ebbes museum i Trälleborg.

  

Ska här berätta lite om herrskapsdansarnas baler!

 

Herrskapsdans eller Högre ståndsdansen. Det var danser som adeln dansade till skillnad från allmogens danser som i dag är de som folkdansarna ägnar sig åt.

Varje år så blir det en vårbal. 

Då är det något lag som står för bjudnings arrangemanget.

Det laget får då hyra stor och lämplig lokal, beställa supe´n och annan förtäring och se till att det finns  inkvartering för natten .

När så vi kommer till platsen blir vi så mottagna. När vi träder in till nittioåtta procent parvis ropas våra namn upp som ni kunnat se på en del filmer. Vi får våra dansbiljetter. Damerna får en skär biljett och herrarna en blå. I biljetten står kvällens danser i den tur de ska dansas.

I damernas exempel under Louisenpolka, står: ”Jag har blivit bjuden av”. I herrarnas: ”Jag har bjudit”.

Så får man tilldelat sig ett nummer eller något annat som ska passa ihop med den som ska bli ens bordsdam. Vem det är får man så leta upp under välkomstdrinken. Så för man sin bordsdam till bordet. Vi måste uppträda på ett mkt fint och förnämligt sätt även vad det gäller konversation.  Inne på dansgolvet får man inte lägga av rocken som jag gjort på bilden i går!

Det hör till att  flörta mycket på balen. När supen är över så går man runt och bjuder damer till kvällens danser och får sin biljett fulltecknad. Man skriver damens namn under den dans man bjudit och hon antecknar vem hon blivit bjuden av. När så exempelvis gavotte uppropas, får man leta upp den dam man skrivit in på biljetten. Hon har ju då mitt namn på sin biljett.

Den dans jag tycker mest om är menuett vilket det liksom fransäserna finns flera olika.

Så börjar dansen alltid med en anglaise (angläs), vilken dansas med sin tilldelade bordsdam.

Så förflyter kvällen till långt in på natten. Man är i en annan tid och en annan person än den vardagliga. Sista dansen, wienervals dansar man med sin medhavda dam!

Så går det till på våra baler!

 

Önskar er en fin och trevlig avslutning på veckan! Kram!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards