Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 1 november 2007

Av Bengt - 1 november 2007 11:44

Bild: På väg till Råå!


Vill dubörja från berättelsensa början? Klicka här!


Vi försökte i alla fall!


Ovanför där jag bodde fans också en vind som på den tiden fans i alla hus. Men där fans också i detta hus på vinden i var ände en enrumslägenhet med kök. I en av de lägenheterna var min åtta år äldre bror född. Nu bodde där en ensamstående dam med en flicka jämnårig med mig. Hon var en av mina bästisar om inte rent av min allra bästis. Hon hette Kirsten med ursprung från Danmark.
Men lika allra bästis var Inge som aldrig blir nämnd i camping berättelserna. Detta var för han fick aldrig följa med. Han skulle hjälpa sin far istället med hans nasaraffärer. Den första gång vi träffades var när han flyttat till samma gata och den träffen började med ett slagsmål mellan oss. Vi höll ihop ända tills vi båda gick ut på sjön men på var sin båt. Sen blev det inte så mkt
Jag hade mina tjejer han sina och jag for land och rike runt.

 Där jag bodde fans ett snickeri på gården. Där sågades och hyvlades. Från maskinerna blev det ju en massa hyvelspån. Dessa spån föll så ner i en källare. Från denna källare kunde man hämta spånen för att elda under grytan i tvättstugan och även för attt sätta fyr i kokskaminen.

I den källaren brukade Inge och jag vara iklädda i bara ett par badbyxor  där vi utkämpade våra styrkekamper. Allt var tillåtet utom att bita och klösas. Så antecknade vi varje vinst och förlust på ett block. Hade en fått ett bra tag så ställdes frågan: ”Ger du dig?” Antingen fick den andre ett ännu bättre tag som gjorde ondare eller så kunde det bli ett ja! Då slutade det kampavsnittet och ett nytt började. Vi kunde vara fulla av blåmärken eller bulor i huvudet av hårdragning efter dessa bataljer. Vi vann nog lika många gånger var.
Vid tio år fyllda hade äldre pojkar berättat hur jag hade blivit till. De hade förklarat vad man ska göra om man hade en flickkompis. Hur man kunde leka med lille Karl Johan berättades också.Det var väldigt spännande och intressanta berättelser som man fick leva sig in i. Dessa äldre pojkar njöt av mitt intesse i sak. Min bästis Kirsten och jag lekte ofta en lek som hette peka flaska. Man snurrade en flaska på golvet och på den flaskhalsen pekade på skulle göra något som var bestämt före. Ofta var det frågan om att kyssas men vi kom också på att göra sådant som de äldre pojkarna berättat om.
Men att få in den lille var helt omöjligt hur många gånger vi än försökte. Så det blev aldrig något med det.

En dag flyttade hon och det blev en stor saknad efter henne. I mer vuxen ålder mötte jag henne på stan. Vilken vacker skönhet det blivit av henne, vem kunde ha tänkt sig det! Som tio tolv åring såg jag inte henne som något vackert.
Kompisen Jycke bodde hos sin mormor. En gång när vi kompisar varit ute på våra rövarstråt hade vi knyckt en morot på en koloni. Den var ovanligt stor. Jycke hade inte varit med och jag fick en ide att vi skulle gå hem till honom.

Hemkommen till honom så frågar jag om jag inte kunde få ligga över hos honom på natten. Givetvis undrar han varför. Jo vi hade varit i skogen och då skulle vi tävla vem som kunde hålla på längst med grejen. Då hade det gått så illa för mig att den hade blivit sån här. Tog fram moroten ur jylfen. Oh du är inte klok, det är ju farligt. Vi snackade fram och tillbaka om detta men inte var det möjligt att jag skulle få sova hos honom. Han var övertygad om att min berättelse var sann, trotts att han fått känna på den. Ni skulle sett
hans min när jag plötsligt tog upp den och bet av en bit! Vi skrattade hejdlöst och roligt hade vi åt honom!

Fortsättning Campinglivet. Klicka här!

Hoppas ingen tar illa upp om moroten. Men det var ju så det hände och varför utesluta det!
Kram på er alla och ha det juvligt och skönt!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards