Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under oktober 2007

Av Bengt - 23 oktober 2007 12:44

 Bilder: Höst.


Gröten smakar fy tusan!


Det blev två dagar en natt på Råå ängar som sju åring. Nu hade vi fått smak på med det här med camping och leva vildmarks liv och klara sig själv. Nu skulle vi ha kok och stekutensilier med oss. Vi planerade väl för nästa äventyr och efter ett par veckor var cyklarna fullpackade. Det var betydligt större packning än förra gången. Det var Pelle, Sune ,Torleif och jag hade packat sina cyklar. Det fans havregryn potatis och konserver m.m bland packningarna.
Det var samling vid idrotts stadium Olympia där en av de andra tre bodde.
När det var match där mellan HIF och MFF behövde man inte gå dit för att veta när det blev mål. Det hördes ända hem till mig. Var det HIF som gjorde mål så var det ett jubelvrål och klappande tvärt om ett överröstande buande.
Så gick färden iväg och den skulle gå till Pålsjö backar.
Färden gick genom den vackra bokskogen med namnet Pålsjöskog. Där mitt i skogen ligger en vacker paviljong dit vandringen går midsommaraftons natt.  Se ”Midsommar”.
I nordöstra ändan ligger det vackra krematoriet omgivit av sin vallgrav. Dit man cyklade vintertid för att åka skridsko. Därifrån löper en väg ända ner till strandpromenaden och Pålsjö kallbadhus. Strax innan vägen tar slut finns en anddamm med Muséeföremålet bestående av
en vattendriven kvarn. 
Skogen sträcker sig i norr till de kala kullarna som är Pålsjö backar. Och nedanför ligger stranden och havet. Det var dit vi cyklade och slog upp tältet.
Efter det tog vi upp våra redan bredda smörgåsar och mjölkflaskor som då lät sig smakas.
Det blev spring upp och ner på kullarna, ner på stranden och ut i det svalkande vattnet.
Där fans träd att klättra och klänga i. Där fans även ett torn som gick över trädtopparna som vi kunde klättra i. Uppe i det hade vi fin utsikt till Helsingör. Tornet var till för att markera för fartygen att det låg en elkabel till Danmark där. Det var tafatt lekar och kurragömma. För att inte tala om sist i vattnet. Vi kokte potatis, korv, kokte gröt öppnade konservburkar och värmde med mkt mera.  Disken fick göras med sand och havsvatten. Det var frihet och äventyr vi upplevde i fantasin med vad vi sett på äventyrsfilmer.
En morgon smakade gröten väldigt illa och gick inte att äta utan måste slängas. Det hade också känts en konstig lukt från elden denna morgon. Vad var nu detta? Jo dagens kock
hade lagt en bit bildäck på elden! Den morgonen fick frukosten bestå av smörgåsar bara.
Hela 5 dagar varade den kampingen då vi inte längre hade något mer att äta och dricka!
I Helsingborg låg yrkesskola och hem för lytta, döva och andra ”vanförda”. Att det var i denna stad detta var belagt syns mycket underligt med de backar som fans där. Hur ofta fick man inte hjälpa en rullstolsbunden upp för backarna för att de skulle kunna komma hem till anstalten som var deras hem.
Ett stort nöje för mig under min barndom var att gå tvärs över gatan med bullar och saft.
 Det var vanföranstaltens yrkesskola som låg där. Där satt enbenta, dövstumma och blinda
och gjorde borstar och korgar m.m De blev alltid så glada och upprymda när jag kom på besök. Med den glädje de visade gjorde det mig också glad varför dessa besök skedde så ofta jag kunde få bullar av mor.

Fortsättning. Klicka här!

Av Bengt - 22 oktober 2007 13:01

 Bild: I Äppelknyckarbyxor!


Provar julklappen!


Det var en sådan vinter då de inte kommit en enda snöflinga fram till jul. Denna Juldagen var en solig och varm dag. Jag hade fått ett träningsställ i julklapp. Den tog jag på mig på juldagsmorgon och gick över till min kompis Seth tvärs över gatan för att visa min fina julklapp. Då det var sånt fint väder så kom vi överens om att vi skulle ta en cykeltur dena fina dag.

I mitt träningsställ satte jag mig så på cykeln och färden gick då söder ut mot Råå. Vi passerade Råå!  
Rätt som det var hade vi hamnat i Ålabodarna där vi gick och tittade på stenåldersgravarna.
Dessa ligger halvvägs till Landskrona dit det var två mil. Då vädret var så fint så tyckte vi att vi kunde fortsätta cykla en bit till. 

Vi  passerade  Glumslöv och var framme vid Tinkarps backe som gick ner mot Borstahusen som ligger några kilometer före Landskrona.
Oj vad det gick fort ner för denna långa backe och rätt som det var så var vi i Landskrona. Något som inte alls var meningen att vi skulle cykla till. Meningen var ju att det bara skulle bli en liten runda som till Råå.

Men nu var vi där. Den fina borgen eller fästningen Castellet hade vi läst om i skolan så vi begav oss dit. Men där var ju stängt en sån här dag. Men vi fick i alla fall
beskåda det utvändigt och vallgraven runt. Sedermera har jag även varit inne i det och rekommenderar ett besök där.
Inne stan satte vi så oss på ett café  som låg en våning upp på ströget. Där intog vi vars två kanelbullar med en kopp mjölkchoklad.
Innan vi så ställde kosan hem igen var vi och tittade på kranarna vid det stora skeppsvarvet.
På det varvet var det många Helsingborgare som arbetade. Hade bl. annat en morbror som arbetade där. Dit cyklade de 6 dagar i veckan såväl höst som vinter, i snö,  ur och skur tidigt på morgonen och hem på kvällen. Utom lördagar då de slutade vid middagstid.
Nu började det mörkna också och började bli kyligt. Visserligen hade jag kalsonger och tröja under stället som tur var. Så skulle vi upp för backen och det gick inte lika lätt och fort som när vi åkte ner för den.

På himlen syntes nu otäcka mörka moln. Innan vi kommit upp för backen föll de första snöflingorna. Vid Glumslöv föll snön rätt så tätt. Det var nu också fullständigt mörkt som mitt i natten Vid Råå vräkte snön ner. Frös gjorde vi trotts ansträngningen med att cykla i snön som nu låg tjock på vägen.
Sista kilometern gick inte att cykla utan vi fick gå och leda cyklarna. Så hade vi den dryga Bergalidsbacken från knutpunkten vid järnvägsstationen kvar innan vi var hemma.
Den cykelturen gav oss en riktig minnesbeta men framför allt en väldig lärdom om sträckor, tid och väder m.m

Forts. Klicka här!

(Att jag nämner namn på en del personer beror på att skulle några av dem läsa mina historier, så kan de dels bekräfta dem, dels ge mig några fler minnesbilder som jag kan ta upp i mitt historiesmidande. En dag hoppas jag några av dem har läst mina upplevda historier och hör av sig. Det räcker ju inte med vad jag skriver i bloggen för att det ska kunna bli en spännande bok.)

Av Bengt - 21 oktober 2007 12:22


DÄRFÖR VAR:

 

Adam bäst som reporter då han alltid hade en stående artikel i fikonbladet.

 

Martin Luther den värsta erotiker eftersom han slängde upp inte mindre än 95 satser på kyrkoportarna i Wittenberg.

 

Kvinnan ja!  Den snabbaste byggmästaren genom hon behöver ju bara ta tag i stenarna, så blir snabbt hela ställningen rest!

 

Det borde väl ni kvinnor lätt ha kunnat klurat ut!


Dess utom:


Var Eva den fresterskan säkert behjälplig med Adams artikel!

 

Martin Luther skulle vist också ha förfört en nunna och  gjort många barn!

 

Men ack ni kvinnor då, gick bet på den tredje frågan!!!!

 

En fortsatt härlig söndag önskas er av Smeden!

Av Bengt - 20 oktober 2007 11:55


1. Bästa reportern.  Var Adam i paradiset


2. Värsta erotikern. Var Martin Luther, reformatorn.


3. Snabbaste byggmästaren. Är KVINNAN kort och gott!


Nu undrar ni varför då?

Det kan ni ju försöka klura ut innan jag ger svaret i morgon. Har ni några förslag?


I dag när jag var inne hos mitt Trolltyg fann jag ovan tre vackra änglar! De var till salu. En var redan såld!

Tur man har sparat på bilderna!


Kram på er och ha en fortsatt underbar helg!

Av Bengt - 19 oktober 2007 11:33


Kanske man vågar bjuda på ett par fräckisar till helgen om det tillåts och ingen tar illa upp.
Fräckisar ni säkert inte hört tidigare! Den första sände jag till skogsfrun när hon hade tandvärk här om dan!


Det satt en stilig herre på spårvagnen. Sidan om honom satt en ung vacker kvinna. På andra sidan av honom satt en annan äldre kvinna, ful som stryk med bara tre framtänder. Oh, jag har sådan tandvärk sa den unga vackra kvinnan. Det kan jag lätt bota sa mannen. Kan ni det? Då skulle jag verkligen bli glad och tacksam sa hon då. Då gav mannen henne en riktig lång och het kyss.  Först förargad samtigdikt förvånad .Efter en stund sa hon under rodnad och förlägen. Faktiskt det hjälpte! Då hörs den fula kvida: Se goe herrn, se goe herrn, kanske han kan bota mina hämorojder också?


Sen bjuder jag på denna!


Det var den rike godsägaren som måste opereras för magsår. Medan operationen pågick var det en flicka som
råkat bli med barn och just nu framfött det. Då hon inte visste vem pappan var och andra olyckliga omständigheter sa hon. ” Jag vägrar att ta barnet med mig, ni får göra vad ni vill med det! Det gick inte på något vis att övertala henne utan hon lämnade sjukhuset utan att ta med sig barnet.
Nu förhöll det sig så att läkaren som även hade hand om förlossningsavdelningen var närmare bekant med
godsägaren. Nu ville han passa på att skoja lite med godsägaren när det nu hade blivit som det blev.
Så när godsägaren vaknar upp från narkosen så ligger barnet i hans famn. Det fann godsägaren inte som något konstigt. Han tog hand om barnet som var en pojke. Tiden gick och pojken blev stor.
En dag var det dags för godsägaren att gå över floden. Han kallade till sig pojken för att säga några sista ord och berättade:
Du tror jag är DIN FAR, men se det är jag inte.  Utan jag är DIN MOR och gå nu till prosten i byn för DET ÄR DIN FAR!


Ni ska också få detta att fundera på!

1. Vem har varit världens bästa reporter?
2. Vem har varit världens värsta erotiker?
3. Vem är det som är världens bästa och snabbaste byggmästare?


Ha nu en skön och härlig helg önskar smeden er alla! Varmed jag vilar från smedjan och
bara tittar in och ser om ni kan svaret på de tre frågorna! Så får se om det då blir levnadshistoria igen på måndag!

Av Bengt - 18 oktober 2007 16:14


Inte gått att komma ut på nätet i dag!
Fotot: Hemma hos svinuppföaren.
Svinuppfödaren jätten på på kortet!


Sillakärringen!


Ett gammalt grått tält ägdes av mina föräldrar. Inhandlat begagnat och väl använt. Ett tält som fortfarande är i min ägo men nu helt utan impregnering. Ett tält av tyg men så fint att det har golv, också av tyg. Det är ett fyrmannatält vilket innebär att man precis kan ligga fyra vuxna personer i brädd.
Detta tält fick jag då låna som sjuåring. Vi var fyra jämnåriga kompisar på cyklar som ställde kosan till Råå ängar en bit söderut förbi kopparverket. Råå är ett litet eget samhälle utanför Helsingborg men ingår ändå i staden Helsingborg.
Råå stavas med två å efter som danskt å är två an. När det blev svenskt så sattes det bara två ringar över ana.
Råå är ett litet pittoreskt fiskarsamhälle Med smala kullersten belagda gator. Små hus med små söta trädgårdar. I hamnen lägger så fiskebåtarna till i rad kl. fem på morgonen med sin fiskfångst. Är man i Helsingborg så bör man ta en tur till Råå. De har även god rökt sill!
Här i Råå bodde Fiskarfrun. Varje morgon for hon in till staden med färsk fisk. Där lastade hon fisken på en rullebör. En rullebör är en skottkärra som består av två långa trästörar med ett järnhjul satt  i ena änden på störarna varmed ett flak sen är lagt på dem. Andra änden av störarna blir då handtag så man kan rulla iväg med dess last. Sen gick hon gata upp  och gata ner och in på gårdarna och klingade med sin lilla malmklocka. Det var färsk sill, torsk, spätta och annan fisk lagd på is.
Det gjordes en sång om henne med melodin  kväsarvalsen ” Och kärringen rullar på gåren in för att sälja sin surna sill--------” För att väga fisken använde hon en besman. En besman är en graderad järnstång med en stor klump i ena änden och andra ändan en krok att hänga upp fisken i. Så ett handtag att hålla i som man kunde flytta så fisken och klumpen vägde jämt. Så var det att läsa av på stången vikten där handtaget visade fiskens vikt.
Råå-ån som kommer från Ringsjön som ligger mitt i Skåne norr om Eslöv, rinner ut vid hamnen.
Så går man över ån på en träbrygga varvid man kommer till några små skeppsvarv. Sen är det bara några hundra meter kvar till ängarna. Där slog vi så upp tältet och njöt av att slippa sina tjatiga föräldrar. Vi var nu stora karlar  som kunde klara sig själva, tyckte vi!
Numera finns där ett paradis för hundägare. På den härliga vita sanden och långgrunda vattnet får hundarna springa fritt. Där badar hussar och mattar tillsammans med sina älsklingar som har nöjet att få leka med andra hundvänner.
Det var det  året jag provade på rökning. De stora pojkarna hade talat om hur vi skulle göra.
Vi skulle plocka stora cigarettfimpar och plocka ut tobaken. Lägga tobaken i papper och rulla dem till cigaretter. Sen tända i ena änden och dra in röken i andra änden. Det lät ju spännande att göra som de riktiga rökarna gjorde.
Så satt vi under trätrappan som går till köksingången. Sune, Pelle och jag. Tobaken vi samlat ihop rullades i tidningspapper. Det blev ju inte likt en cigarett precis. De blev tjocka och konstiga. Men det gick att tända dem och rök kom det ur änden när man sög. Nu var det bara jag som sög riktigt. De andra två vågade inte fullt ut. Jag inte bara sög och hostade, jag försökte även svälja röken.
Det gick fort att må illa.  Måste rusa till dasset där jag stod böjd och kräktes  ner i hålet.
Har du sett sa Pelle till Sune. Bengt skiter med munnen.
Den dagen var slut för mig. Blek illamående och yr var det att komma hem och lägga sig.
Där låg jag sen på sängen medan rummet snurrade. Jag skulle då aldrig bli rökare!
Men det dröjde bara fyra år efter så börjadedes med smygrökning och jag blev slav under den lasten. Det tog många år därefter jag kunde fimpade sista cigaretten. Det har fått ett eget avsnitt i ” Smeden Bengt NIKOTINISTEN!” Lämplig läsning för den som vill men har svårt att sluta röka!

Det blev inte mycket sagt om campingen. Det finns heller inte mycket att säga om den. Det var spännande, roligt och vi hade det som barn i allmänhet på läger men utan vuxna ledare.

Låt fantasin sprudla så kan ni se fyra småungar spring på gräset ner på sanden och ut i vattnet glada och fria!

Fortsättning! Klicka här!

Av Bengt - 17 oktober 2007 10:44


Gustav Wasa och Christian tyrann!


En dag hade vi räkneprov (matteprov) i skolan. När vi så fick tillbaka prover rättat hade jag fått bock (alltså att det var fel) på ett tal jag var säker på att jag räknat rätt. Men enligt facit så var det ingen som hade fått rätt på det talet. Läraren måste ha varit en riktig trollkonstnär för
han lyckades få det svar som fans i facit. Jag protesterade för jag ansåg att min uträkning var den rätta. Pang där satt två örfilar!
Jag tog hem provet till min far som konstaterade att min uträkning var rätt. Min far gorde en skrivelse om det till, jag tror det hette skolstyrelsen. Saken undersöktes och far fick svaret att det var ett skrivfel i facit.  Brevet lämnades till läraren men det blev ingen åtgärd mot läraren för det!
Den enda gång under min skoltid som anmärkning gjordes mot läraren gått hårt åt lille tjockisen Gustav, som sedermera växte upp till lång och ståtlig man, Det var pojken som sitter rakt bakom mig på skolfotot.
En geografitimme skulle Gustav säga Portugal men sa puttigal varvid ett hånskratt utbröt från klassen. Tydligen fann Gustav det själv lustigt och skrattade själv. Men se det skulle han inte ha gjort för det retade läraren och så satt örfilarna där. Läraren frågar en annan elev vad landet heter och får svaret Portugal. Nå GUSTAV vad hette landet?  Po, po--- pottigal! Fyra nya örfilar. VAD HETER DET?   Gustav gråter och snyftar. Po---,po ---, potti--- POTTIGAL!
Oj vad stryk han fick. Han blev både gul och blåslagen. När rasten kom sprang Gustav hem.
Denna sak blev anmäld av Gustavs pappa. Vilket för en gångs skull ledde till en prickning av läraren!
På den tiden hade vi ämnet kristendomslära som ett kunskapsämne. Något jag var mycket intresserad av. Jag läste och läste, gick i kyrkan och på frälsningsarmen och lyssnade.
Men vad de sa såväl i kyrkan och vad som stod i läroboken fick jag inte gå ihop med verkligheten. Mina tvivel och uppfattningar kunde jag inte hålla tyst med utan utryckte det mot läraren. Oj vad jag fick smaka rottingen i baken för det. Men det hjälpte inte utan jag blev bara ännu mer mot valls käring och lärde mig ännu mer i det ämnet. Vilket fint betyg jag fick däri  det var ett stort C. Betyget C på den tiden var lägre än vad underkänt är i dag!
Sedermera har jag noga plöjt igenom hela Bibeln såväl gamla som nya testamentet!
Både mor  och far avrådde mig från att säga emot läraren då det bara ställde till elände för mig.  Men det gick inte för mig att hålla tyst.
Ett annat ämne jag var fascinerad av var historia. Men jag var urusel på att komma ihåg årtal och kungaordning därtill lika svårt att komma ihåg namn. Det var just de kunskaperna som gällde och gav bra betyg!
 Däremot vad som hände och drog paralleller med dagens skeden och politik.
En dag när vi hade ämnet om Gustav Wasa och Christian den andre så var det ju så att Christian benämndes med tyrann varvid Gustav var den snälle hjälte kungen m.m
Det var den danske Christian som anordnade Stockholms blodbad. Jag protesterade mot attChristian var tyrann, han var en god kung,  utan det var  Gustav Wasa som var den dålige kungen. Givetvis gavs jag möjlighet att förklara mig med vad jag sagt.
Min förklaring var: Jo, Christian lät hugga av huvudet på all adel som förtryckt och plågat
folk och bönder.  Men den där Gustav Wasa tog från de fattiga och från kyrkorna och gjorde kanoner av kyrkklockorna för att ha till krig.
Oj,oj,oj vad rappen ven av den meterlånga i byxbaken där byxorna inte var till ringaste nytta! På den tiden skulle man inte lära sig svensk historia som man kan och får lära sig av exempelvis Wilhelm Mobergs ”Förädarland”!

Forts. Klicka här!

Av Bengt - 16 oktober 2007 01:18


Ett vinterbad!


Jag hade fått ett tomt källarrum att få hobby och leklokal. I den hade jag gjort en dockteater.
I det andra huset på gården hade vi en granne som ofta fick besök av en dam som hade en väldigt söt flicka som hette Conny.    Vi var båda sju år den dag jag visade henne min dockteater.
När jag hade gjort min lilla föreställning för henne kom jag henne nära och tog mina armar om henne. Hon slog också sina armar om mig. Så stod vi länge och höll om varandra tills våra läppar möttes. Vilken kyss det blev och vilka känslor sen då. Mitt livs första kyss.
Det snurrade i huvudet och det fans inget golv under mig. Det var den sortens kyss man bara får uppleva en enda gång i sitt liv. Några månader efter flyttade hon långt bort och vi sågs aldrig mer. Men aldrig glömmer jag Conny! Var finns hon nu?

En vinter var hela sundet fruset över till Danmark. Något som bara hänt en gång under min livstid. Sundet brukar inte frysa något alls. Svanar och änder hade det väldigt svårt.
Människorna hade det själva svårt, det var ju krigstid. Men ändå gjordes insamlingar av mat till fåglarna. Det högs och sågades upp vakar till dem.
Men vi ungar hade roligt. Vi gjorde segel och flög i väg på skridskorna på denna jättestora isbana.
En dag innan det hade brutits upp en ränna i mitten av sundet var jag och några fler  komna långt in på danska sidan.

 Där stod tyskarna med sina gevär och ropade något vi inte förstod men hotfullt var det. Rätt som det var small det och kulor stutsade på isen runt benen på oss.
Vad rädd jag var,  ja det var väl alla som kommit över  dit. Det var bara att fly till hemmets Strand. I denna flykt och rädsla bar det sig inte bättre att jag åkte ner i en fågelvak.
Lyckades få hjälp och kom upp ur vaken.  Där stod jag snart med vatten rinnande av mig på spårvagnen hem. Frysande och huttrande sprang jag nästan ett helt kvarter hem från spårvagnen.  Det blev varm mjölk med honung och i säng. Det blev ingen lunginflammation.
 Hur konstigt det än låter så blev jag inte ens förkyld av det äventyret!

Forts. Klicka här!


Tänker smida lite tråkigare historia i morgon, vi får se!


Ha det bra och varför inte drömma om den första kärleken om den var lika ljuv som min! Kram på er!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards