Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2007

Hej å hå, upp på böljan blå

Av Bengt - 31 oktober 2007 11:41

Bilderna: Kronborg i Helsingör. Ser Sverige från badplats. Saknar bild å stranden.


Jäkla hamnpoliser!


Kanoten nu väl tätad och nymålad. Fått torkat och sjösatt !  Kanoten flög fram från straden på ett blankt stilla Öresund i ett strålande solsken. I kanoten sitter två tokiga småungar på väg över det 4 km breda sundet. Det var Pelle och jag! Bakom såg vi Kärnan och  röda rådhuset framför oss det gröna Kronborg på andra sidan sundet.
Kriget var ju slut så nu var det inga tyskar med gevär som stod och sköt på oss när man kom över till danska sidan!
Plötsligt dök det upp ett väldigt stort fartyg som skulle passera från norr till söder mellan det trånga sundet mellan Helsingborg och Helsingör.
Oj vad kaptenen och styrmannen måste ha blivit arga på oss på fartyget som tutande passerade oss på ganska nära håll. Vi var säkert ett hinder för det stora svårstyrda fartyget och vi hade ju inte lärt oss något sjövett inte.
Dessutom om man sen tänker efter kunde det ju faktiskt gått riktigt illa för oss. Pelle blev så rädd för att det stora fartyget skulle segla på oss så han tappade sina solglasögon i havet. Undras månntro om de följt med strömmar till något fjärran land. Kanske någon kinespojke en dag fick glädje av dem eller de fortfarande far runt på de sju haven.
 Snart var vi i Danmark drog upp kanoten och lade oss på stranden för att vila och sola. Detta var precis sidan om slottet/borgen Kronborg och långt ifrån hamnen. Vi drack av våra medhavda läskedrycker och åt av kexchokladen vi också tagit med oss.  På något underligt vis kändes det bättre att få ligga på den danska stranden än den svenska trots att det egentligen inte var någon skillnad på stränderna. Det var ju lika dan sand och samma vatten.
Där låg vi i alls sköns ro när plötsligt två uniformerade män sparkade till oss. Må vi se deres pass! Sa en av dem med barsk röst.
Givetvis hade vi inga pass! Dessa som dessutom skulle ha varit stämplade av tullman. Vi hade kommit över i bara badbyxor och tunna skjortor. Inte kunde vi tänka oss att vi skulle vara upptäckta att ha paddlat över till den danska badstranden.
Det blev förhör och anteckningar med en regel utskällning. Sen fick vi ge oss bums därifrån till Sverige igen. Jädrans, vi som hade det så fint där med känslan att var i ett främmande land.
Konstigt att vi inte blev förhörda i Sverige utan vi fick lugnt sola och bada på den Svenska stranden.
Flera år efter denna kanotfärd så sam jag istället över. Jodå jag var ju inte dummare då än ha en följebåt med. Den gången behövdes heller inget pass! Men att simma över blir allt längre än de fyra kilometer rakt över då strömmen i sundet är så kraftig att man måste lägga till flera kilometer för att få den riktiga simsträckan!

Forts. Klicka här!

 Ha det bra vänner och simma lugnt, Kram på er!

 
 
Alle

Alle

31 oktober 2007 12:04

Hur sjutton kom du på den iden att simma till Danmark? Du verkar ju vara en man full av galna upptåg...det är rätt roligt att läsa om dom ...men lite galet är det allt!
Jag hoppas att du håller dig till sim- bassänger på onsdagarna!
Kram och hoppas att du får en trevlig dag!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

31 oktober 2007 12:37

Hoppas att du får en trevlig onsdag, ha det gott Kram

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden svarar Alle!

31 oktober 2007 13:13

Alle! Min sport var ju simnining. Jag hade och har ett hävdelsebegär att visa vad jag kan. Därför en sån tokig ide! Men det är många som summit över! Kram på dig!

 
Ruth

Ruth

31 oktober 2007 15:20

Du får nog döpa om din blogg till "Bengts bravader och upptåg". Tror det skulle passa bra efter dina härliga skriverier om barn och ungdomstiden. Tuff och vågad i alla lägen var du :-)
Har gjort ett tillägg på det översta inlägget i min blogg i dag, gå in och titta !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Frump fnissar

Frump fnissar

31 oktober 2007 18:52

Jisses Bengt, du var allt påhittig som barn och även som vuxen verkar det som, simma över sundet. Jag säger då det... :)

Sänder en frälsarkranskram i kväll, ifall du skulle få för dig någon annan galen idé!

http://Frump.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

31 oktober 2007 19:10

Vådliga äventyr det där, och föräldrarna viste förstås ingenting;) 4 km som från torpet till köpingen! men skogsfrun tar ju cykeln, he he.

http://barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards