Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2007

KÖPER EN KANOT!

Av Bengt - 30 oktober 2007 11:02


Bilderna ovan: Här syns Långvinkelsgatan kallad Liden nerifrån.
Vid Tyke Brahes jordglob börjar att sälja tidningarna.  Åt andra hållet Jakob Hansens hus från 1600-talet. Andra bilden står vid Bomgränden och
ser neråt. Då är man uppe för halva backen. Uppe för backen därefter nästa kvarters mitt i nr 100 bodde jag.


Tjänar egna pengar!


När man var barn till fattiga föräldrar vad skulle man göra för att uppnå drömmar.
Drömde om att få segla på böljan blå. Redan som sjuåring hade jag börjat sälja Helsingborgs Dagblad på söndags mornarna. Det var faktiskt väldigt bra betalt på den tiden.
Tidningen kostade 15 öre varav man fick en hel tredjedel, alltså 5 öre. I regel fick man därtill 5 öre i dricks. Tryckeriet låg längst ner på långvinkelsgatan. Där stod man tidigt på morgonen och väntade för att kunna sälja dem så tidigt som möjligt.
Jag blev väldigt duktig på att sälja. Snart var jag uppe i över hundra tidningar. Fick fasta kunder. Dagbladet höll med väskor man hängde över pakethållaren på cykeln. Så tog jag mig uppåt för backen ropande så högt jag kunde: ” Heeeeeeeeelsingbooorgs daaaaaagblaaad.” Med ropande av smastika rubriker som exempelvis: ”Kviiinoomooord i Laaandskronaaa!”
Fönstren öppnades och så gick tidningarna åt som smällt smör i solen när backen och några gator och gränder till hade passerats. Jag fick så många fasta kunder att jag klarade inte av alla som jag sålde till andra killar som också sålde tidningar. Det var många på den tiden bara köpte tidningen på söndagen istället för att prenumerera dagligen på den.
Som tioåring började jag som springgrabb i Eneborgs livsmedelsaffär. Det var ett par timmars arbete på eftermiddagen sen man slutat skolan. När jag blev några år äldre blev jag inte längre springpojke utan jag fick hand om skyltning och varulagret  efter skolan till strax efter affären stängde som alla affärer klockan arton. Och Nilsson som ägaren hette fick skaffa en annan springpojke.
Således hade jag egna förtjänade pengar. Kunde till och med köpa en treväxlad Monarkcykel när jag var tolv år.
Såg en annons i tidningen om en kanot som skulle säljas. Han ville ha 80 kronor för den men jag prutade ner till 65 kronor.
Det var en kanot av juteväv varmed målad med speciell färg som gjorde att  kanoten inte läckte in vatten. Den var speciell också på sätt att den hade bara en sittbrunn men som var för två personer. Så fans det också kapell som kunde spännas på brunnen och runt livet så om den slog runt så kom inget vatten in. Ett vattentätt skott både fram och bak så den inte sjönk även om den blev vattenfylld. Men innan den kunde andvändas av mig måste den lappas med ny väv här och där samt målas om. Ovansidan blev klar blå och undersidan vit där jag framtill på var sida målade dit namnet ”Blixten” som jag döpte den till. Det blev också en snabbkurs i paddling. Det är viktigt att paddelbladen är motställda så att när ena sidan förs i vatten för kanoten ska gå framåt och andra sidan flyttas fram i luften för att ta ett nytt vattentag då bladsidan klyver vinden.
Fortsättning: Klicka här!
Ha en bra dag och kram på er!

 
 
Alle

Alle

30 oktober 2007 15:02

Jag är fortfarande intresserad av att få veta vems kök det är på kortet i inlägget om benbrott? eller är det hemligt?

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ingen bild

kurrelina

30 oktober 2007 15:52

Vilka helt underbara bilder du har lagt in, kanske jag ska ta och koppla in scannern jag också och visa bilder från det vackra fotoalbummet efter mamma...
Ha en fin dag...
Usch för att paddla kanot, det har jag aldrig gjort och tror inte jag kommer att göra det heller.
kramenmjamen på dig

 
Ingen bild

Smeden har svarat!

30 oktober 2007 15:58

Hej Alle, vad du är envis! Köket var i en lägenhet i huset tvärs över gatan därspårvagnen gick. Det var faktiskt ett lite modärna kök en där jag växte upp!

 
Christina

Christina

30 oktober 2007 19:21

Trevligt inlägg som alltid, jättekul att läsa här.
Så synd att du missade uppstigandet ur badet idag:)
Men var inte ledsen, det blir fler gånger;)
Ha det gott vännen
Kram på dig

http://qinna.blogspot.com

 
skogsfrun

skogsfrun

30 oktober 2007 19:53

Vá duktig du var som jobba springpojke så tidigt, fanns det cyklar med växlar när du var barn?

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

30 oktober 2007 20:10

Fina foton!
Du måste ha ett fenomenalt minne Bengt, jag kommer inte ihåg en bråkdel av min barndom om man jämför med dig...
Kram.

http://Frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

30 oktober 2007 20:23

Svar till Frump: Att minnet är så gott beror säkert på att livet trotts spänning och mycket roligt har det också varit hårt vilket trännat upp minnet. Jag kunde varenda gata och sevärdighet i Helsingborg men nu har jag glömt en del.Men minnet beror också på som jag berört en del hur det påpekades hur dum jag var och att det skulle ju aldrig kunna bli något av mig!

 
Ingen bild

Smeden

30 oktober 2007 20:27

Svar till Skogsfrun:Det fans en inbyggd treväxlad men det var ju inte som de idag.
Men det var inte många arbetarbarn som hade en sådan så nog var jag stolt alltid över den!

 
Marianne

Marianne

30 oktober 2007 23:12

Fina foton. Det var vanligt förr att de flesta började jobba i unga år. Det har jag själv gjort och även de flesta av mina syskon. Det var ju även en del skollov som var helt ämnade för arbete. Känner igen beskrivningen på din kanot. Min ena bror och jag hade en gemensam kanadensare som vi använde flitigt.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

30 oktober 2007 23:56

Duktiget att tjäna så stora slanter i den åldern. Tänk vilken kännsla att själv köpa dessa saker, vad man sätter värde på det man har slitit för. Annat är det för barnen i dag, dom får stort sett det dom pekar på, och kraven är inte ringa, för dom är det en självklarehet med prylar stora/små.

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards