Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 29 oktober 2007

Av Bengt - 29 oktober 2007 10:36



Här spelas brännboll på ett ben!


Sommaren slut, hösten kom och förbyttes till vinter och snart skulle det bli vår igen och man var ett år äldre. Hela 9 år fyllda. 
Snön hade inte smält bort riktigt helt när vi anordnade cykelspeeds tävling mot Stattena busarna
Det var fina gångar i den lilla Fredriksdals skogen. Där fans små backar och gupp. Det var 5 st. mot 5. Jag var väl den som vårt gäng höll på vilket ställde höga krav på mig. Jo jag ledde faktiskt ända till det var en stubbe som fällde mig. Det gick så illa att benet blev brutet.
Det blev gipsning. När jag frågade läkaren om jag inte skulle få ett par kryckor fick jag till svar.
Kryckor till dig? Ånej sådana vildbasar ska inte ha några kryckor det räcker med ETT benbrott!
Fick åka bil hem och buren in till sängen. Men den läkaren kände nog inte Bengt så bra.
Jag tog mig ner till källaren på något vis när jag var ensam hemma för att skaffa mig de krycker som inte doktorn ansett att jag inte skulle få! I källaren fans gott om material till det. Där fans runda träpåkar, hammare, spik och isoleringstejp och allt vad som behövdes för att jag skulle få ihop ett par hållbara men väldigt konstiga kryckor.
Det gick jättebra att använda dem och hoppa på ett ben. Den dagen blev det brännbollsspel.
Slog bollen med ena kryckan och hoppade runt på ett ben. Jag klarade mig utan några fler
ben eller armbrott tills det var dags att få av gipset.
Så kom sommaren och vi hade planerat att cykla och campa i  Ängelholm som ligger i en djup vik tre mil norr om Helsingborg nära Hallandsåsen. Vi hade planerat att från Ängelholm skulle vi denna gång ta oss till Kullaberg. Ängelholm kallas för lergökastan, Vi skulle till ett ett ställe som heter Råbocka. Då måste vi först igenom staden men först köra över en vacker stenbro över ån varifrån man ser ner mot den vackra vandringsparken längs ån.
Vid råbocka går gångar av bräder mellan sandkullarna ner till stranden. Där fans en liten skogsdunge där vi fick campa alldeles själva. Den dungen finns inte mer. Där är en jättestor campingplats idag. Det var en varmare sommar än förra och nu var vi fem stycken killar.
Sune ,Tollan, Pelle och jag. Men nu hade också Jycken (Rolf) kommit till.  Efter 4 dagar i Råbocka ställde vi så färden västerut mot Kullaberg.
Vid Jonstorp finns de berömda systrarna Lundgrens som var ett populärt utflyktsmål då de serverade billigt kaffe och  väldigt gott bröd speciellt deras wienerbröd i en lummig trädgård eller inne i en gammal stuga. Det var ett ställe jag som treåring hade åkt till på tandemens pakethållare med far vid styret. Där har jag sen lärt mig att när jag bjuder på kaffe slår jag upp det i en gammaldags kopparkittel med värmeljus under så kaffet håller sig varmt och ett glas riktigt kallt vatten vid sidan i ett litet glas. Prova det att dricka kallt vatten till varmt kaffe och känn hur annorlunda och gott kaffet smakar.
Nu har det blivit dyrt där sen kungafamiljen varit där och druckit kaffe.
Men då några var trötta på att cykla så gick därför tråkigt nog färden raka vägen hem igen.

Forts. Klicka här!


Nu får jag hoppas att veckan börjar riktigt, riktigt bra och står sig för er alla, kram och ha det bra!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards