Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2007

GÅ ÖVER ÅN!

Av Bengt - 12 oktober 2007 00:29


Nu är det fredag och smedjan är stängd över helgen. Men jag gör ett litet besök där och talar om vem jag är på korten! 

Tar en liten paus i levnadshistoria. Saknar rätta inspirationen för det just nu.

Jag har nu kategoriserat olika levnadshistorier om det finns intresse så länge.


 Men detta smide bjuder jag på i dag för helgen om ni kan låta bli att tänka på grisar:


Det var en gumma som bodde lite avsides. När hon skulle till byn måste hon gå över ån på en gammal skranglig bro. En dag när hon varit i byn och var på väg hem hade det börjat och blåsa rent förskräckligt. Den gamla bron skakade och knarrade när hon skulle gå över den till hemmet. Hon var lite så där om att tro på honom där ovan. Men nu var hon rädd att bron inte skulle hålla för henne. Så nu var det nog bäst att be Honom om lite hjälp:” Snälla Gud hjälp mig över bron!” Så började hon att gå. När hon kommit till hälften på bron då var hon ju redan över och sa morskt: ”Ha, jag hade säkert klarat mig utan din hjälp!” Men se då brast bron och hon damp i åa.

 ” OOOH  snälle Gud, snälle Jesus hjälp mig över till land!”  Ropade hon förtvivlat. Hon kom över till den höga åkanten och fick tag i en kraftig gren som hängde ner.
Hon hade blivit räddad! Åter lika kask: ”Hä,hä jag hade säkert klarat  det utan er hjälp!”
Men då brast grenen och i ån hon damp ner igen, medan hon ropar allt vad hon kunde: ” Åj, jåj jåj, ni tål väl skoj, ni tål väl skoj!”
  
Vad säger då sens moralen om denna lilla historia?
Kanske detta: Man ska inte ropa hej för än man är över bäcken!

Ha en underbar och upplevelserik helg med mycket nöje och fria från krämpor
önskas er alla från smeden!

 
 
Ella

Ella

12 oktober 2007 08:16

Jag önskar dig detsamma. En riktigt bra dag.

http://livetefter.blogspot.com

 
Linda

Linda

12 oktober 2007 10:42

Hej hoppas att du får en trevlig helg

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

12 oktober 2007 14:18

Har du någon förklaring till varför jag inte kan godkänna vissa av dina kommentarer ...en del går bara inte ...jag fattar inte vad det kan va för fel??
Helt plötslig när jag har godkännt en kommentar så kommer det upp att webb sidan inte kan visas...konstigt ...samma med min systers kommentarer och vissa av Blomst.
Kram och trevlig helg.

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

12 oktober 2007 15:05

Hej Önskar dig också en härlig och trevlig helg!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

christina

12 oktober 2007 15:56

Trevlig helg på dig
kram

 
Trolltyget

Trolltyget

12 oktober 2007 17:33

Ser att du fått till en massa fina kategorier... skriv ett inlägg där du namner det så besökare tar en titt till höger.

krams

http://mrlns.blogspot.com

 
Alle

Alle

12 oktober 2007 19:21

Utmaningarna går ut på att skapa utifrån veckans ord, som denna vecka är AVTRYCK...en rubrik och en text med ordet...ska finnas med på din layout.. sen är det upp till var och en, hur man tolkar ordet.
Ett litet ord är ju en utmanings blogg...och jag tycker det är kul...
Den finns till för att få folk att skriva lite mer om sina kort de sätter in...att få en berättelse till...det blir ju så mkt roligare med en historia.
Sen om man inte råkar ha ett kort till sin historia ...ja då får man vara kreativ och hitta på nått annat att skapa utifrån.
Det är vad det hela handlar om...hoppas att det inte förklarades för rörigt.
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

12 oktober 2007 19:49

Men vännen då :-( ???? du skulle ju berätta vilken som var du på dom 2 korten, är det åldern tro, tankspriddhet, eller kanske hjärnblödning ? "Fniss"

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

12 oktober 2007 20:19

Konstigt, jag skrev en kommentar ganska tidigt här idag och den finns inte med. Har väl tryckt på fel knapp.
Du har rätt i att ibland så ropar man hej för tidigt. Lite eftertänksamhet skadar aldrig.
Ha en trevlig helg. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda

12 oktober 2007 23:42

Jo jag har vait inne i bloggen, men inte kommit för mig att skriva något.
Tentan är den 5/11, frågorna är stora 12p frågor så missar man en så är tentan missad.
Ha en trevlig helg

 
Alle

Alle

13 oktober 2007 00:25

Å så dumt...glömde ju att skriva...på "ett litet ords utmaningar ...så tävlar man ju med sina bidrag mot andra "scrappare" varje vecka ...och det är spännande då det är fina scrapp-priser att vinna. Har dock bara vunnit en gång! Alla är ju så fantasiskt duktiga!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ann-louice

Ann-louice

13 oktober 2007 11:49

Spöktimmen...har aldrig varit rädd för spöken...jag omger mig av väsen, andar spöken kalla det va du vill.... vareviga dag...och föresten det enda spöke som möjligen va va kl halv ett va ju du! ha ha så kom du och spöka om du vill....föresten varför va du vaken den tiden ?
Kram på dig!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
anita

anita

13 oktober 2007 12:10

Har ändrat på layouten nu, så nu ser man vad man skriver. Välkommen tbx. Har även en liten presentation på bloggen mer om mig hittar du på min fotosida (under hemsidor). Ha en fin helg/Anita

http://misspeed.wordpress.com

 
Ingen bild

Smeden

13 oktober 2007 12:12

Varför jag var vaken?
Satt och drömde om dig och väntade på att du skulle komma och hälsa oå mig i smedjan!

 
Ann-louice

Ann-louice

13 oktober 2007 16:31

Då får jag väl komma och spöka för dig i natt då...om du är vaken....

http://www.alleswe.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards