Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2007

NU BÖRJAR ETT NYTT KAPITELL!

Av Bengt - 10 oktober 2007 00:36


Ni kan om ni vill få tävla om vem som kan säga vem som är jag på bilderna!


Så börjar skolan och det riktiga allvaret!


Året innan jag skulle som sjuåring börja skolan fick jag gå i kindergarten som låg på söder
två kilometers väg hemifrån. Som tur var kunde jag ju cykla så det blev ju inte så långt dit.
Kindergarten (tyska) var en barnträdgård där föräldrar kunde få lämna sina barn som fyllt sex år några timmar. Där kunde man få rita och måla och andra aktiviteter. Där fanns leksaker
och bilderböcker m.m att roa sig med. All aktivitet blev övervakat av kindergartsfröknar.
Min bror hade börjat skolan åtta år före mig så när jag så började i första klass hade han redan gått ut sina åtta år med underkända betyg.
Vad roligt det var att börja i skolan. Vad jag skulle få lära mig mycket. Läsa böcker, skriva, räkna svåra tal, lära mig allt. Jag ville gå i skola hela mitt liv. Jo skolning fick jag allt! Men det var allt en annan sorts skolning jag fick. Det tog inte så värst lång tid förrän jag fick känna av det och kom till att hata skolan.
De två första åren hade man en kvinnlig lärarinna. I tredje fick man en manlig lärare. Då började de verkliga skolproblemen.
Att ha hemmasydda kläder var inte fint. Men mor hade inte råd till annat och hon var en en duktig sömmerska så det var verkligen fina kläder jag hade. Men det syntes det inte var köpta kläder.Hemsytt var för dräggen och inte fint på den tiden. För det blev jag mobbad i skolan och fick till början stryk. Det var ingen nytta att komma hem och tala om det. Mina föräldrar var det ingen lärare som skulle lyssna på.
Det hände en gång och den oförskämdhet som mina föräldrar bemötes med var sådant att hade min mor inte kunnat lugnat ner min far skulle det fått allvarliga konsekvenser och far fått skaka galler.
Nej det ända som var till nytta var att kunna ta för sig. Det lärde jag mig också och det fort.
Mobbningen fortsatte men stryk fick mobbarna tillbaka. Men sen var gång detta skedde
var det att ställa sig framåtböjd vid bänken och låta en meters (exakt) rotting valsa i baken på mig! Eller så var det rejäla örfilar av en stor och grov näve. En annan misshandel som också skedde var om man inte hade satt ut komma eller punkt där det skulle vara. Det var en riktig näsknäppa upp i ens lilla näsborre. Alltså där läraren långfinger drogs från tummen med fart upp i min näsa för var komma och punkt som var fel. Det slutade inte en om det började blöda. Den dag som i dag är har jag ett helsike för att sätta dessa tecken där de ska vara.
Lika dant är det med stavningen för varje stavfel lyftes man upp från bänken i håret som sitter framför öronen. Men detta hade den nytta med sig att man vande sig med misshandeln och blev ganska oöm och inte känslig för smärta. På det viset fick jag fördel att kunna försvara mig mot de jag kom i bråk med. Om de slog flera slag som inte gjorde någon nytta räckte det med att jag slog ett för att slagsmålet skulle vara över.

På den tiden var det en hederssak att aldrig slå på någon som låg ner!

Forts. Klicka här!

 
 
Frump

Frump

10 oktober 2007 05:41

God morgon, hinner tyvärr inte läsa allt du skrivit, får ta det senare i eftermiddag.
Vill bara säga att det finns 3 inlägg i går.
Kram på dig vännen! Ha en bra dag.

http://Frump.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

10 oktober 2007 10:07

Det var en våldsam skolgång. Lärare som fick aga barn tycker man var ena riktiga monster. Och föräldrar som agade sina barn kunde väl inte vara friska. Men idag så är jag faktiskt tveksam till vad som är bäst. Barn som misshandlar lärare och föräldrar eller tvärtom. Efter alla näs knäppor du fått så är det förståligt att du inte vill kännas vid var komma och punkt ska stå. Ditt liv verkar hårt i starten. Ska bli intressant att få höra resten. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

10 oktober 2007 10:13

Jag glömde gissa. Ja, det var ett gäng och välja på. Och jag har inte en aning om hur du ser ut. Så jag gissar på grabben som står längst till vänster med kortbyxor.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

10 oktober 2007 10:19

Vem är vad på korten? tycker ingen ser ut som bilden på din presentation, det är det enda kortet du har visat upp på dig, så jag avstår gissningen :-)
Huvva så tufft det var för dig i skolan, så svårt för ett litet barn. Mobbing har nog alltid förekommit och gör så en i dag. Lärarnas mobbing var en värre när dom skulle veta bättre, och då gick det inte att rikta en rak höger tillbaka, utan tiga och lida, fy vad gräsliga plågoandar det var. Detta har nog satt sina spår i det fortsatta livet. Ett svidande inlägg från smedjan i dag..
Kram vännen /

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

10 oktober 2007 12:09

Innan skogsfrun läser de andras kommentarer gissar hon på gossen längst t.v i övre raden. Nedre kortet är svårare, kanske det är du som sitter längst fram som nr 1 från höger? Hur bittert att börja skolan med stora förväntningar och så bli utsatt för en så elak och oförstående lärare! men det lyckades tydligen inte ta "gadden" ur dig;) och du har klarat dig bra i livet, många skulle nog ha knäckts.

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

10 oktober 2007 12:20

Kan göra en vild gissning på kort :1.
Rad 2: 3:a från vänster. Eller:
Rad 1: 4:a från vänster.
På kort 2 har jag ingen susning, oftast så var det dom gulliga barnen med dom rikaste föräldrarna som fick sitta längst fram. Du får berätta !
Sätt den bilden på dig själv i presentationsrutan, den är fin och det är du, en helmysig gubbe :-)
Vi höres / Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

10 oktober 2007 12:50

Jag tror att du sitter längs fram i skolbänken i mitten av kortet.
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
christina

christina

10 oktober 2007 15:40

Men så trevligt med ett ansikte :)
Vågar mig inte på att gissa vem som är du på fotona......
Konstigt att du skall ha så svårt att komma in och kommentera, vet inte vad som är felet, synd att du skall behöva hålla på så länge ju.
Ha det gott vännen
Kram

http://sockertoppan.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

10 oktober 2007 17:44

Nää, nu blev det allt fusk. Sätta in ett foto när du är vuxen… Vi som gissat innan fick ingen ledtråd. Men jag tycker att det är roligt att Skogsfrun och jag gissat på samma gosse. Jag valde efter attityden den grabben utstrålar, den verkar bekant med skriften. Ska bli intressant att se om någon kan gissa rätt

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

10 oktober 2007 22:18

Godkväll! När får man veta vem du är på korten?
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

10 oktober 2007 22:47

Talar om vem jag är på korten på lördag eller söndag då jag annars haar ledigt från smedjan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards