Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under september 2007

Av Bengt - 4 september 2007 13:22


Det var inte många som vågade sig på problemen.
Egentligen var det mer arbete för mig att skapa dem än jag tänkte mig det skulle vara att lösa dem.

Tackar för försöken och Ruth klarade det första varmed hon får det pris hon ville ha.
Priset  bestående av att komma med bland mina länkar.
Stina klarade också det första undrar vad hon tänker sig för ett pris för det?
Alla svar nu godkända och finns i "lite huvudbry".


Så här blir svaren:

Problem 1.
För 3 år sen var trillingarna 5 år. Systern är 4 år äldre.
Alltså systern är då 9  år.
Tre gånger 5 blir 15 och plus systerns 9 blir ju då sammanlagt 24 år.
Men detta var ju för 3 år sen som systern var 9 år så i dag måste hon
 ju då vara 12 År !
 SVAR : Systern är 12 ÅR!


Problem 2.
Man får således minska Kajs ålder med 14 år vilket då är lika med Kajs
ålder som måste minskas med 28 år och därefter multipliceras  med 3 (tredjedelen)!
Alltså får man ju då fram att Kajs ålder är 35 år.
SVAR: Kajs ålder är 35 år! 


Konstigare var det inte! Detta är ju en tankesmedja så det var bara att tänka lite mer för att kunna ge rätt svar.


Mattematiska problem var vist inget som gav något större intresse, men är någon i stället intresserad av att lösa schackproblem, så ska jag smida ett sådant?

Av Bengt - 3 september 2007 15:09


Denna blogg heter ju Bengt-Alfreds TANKESMEDJA där jag smider mina egna helt personlig tankar. Kanske inte så välformulerade och enastående som andra bloggar men de är ärliga och uppriktiga.
Ibland kanske rakt uppåt väggarna och dumma. Men det är mina tankar och meningar.
Tankar som jag står för. Jag är jag! Min smedja är också till för att skriva min egen levnadshistoria. Ändamålet med det är väl lätt att förstå.
Sen får andra tycka om vad jag smider eller inte och ha sin egen mening om det eller rent av tycka smedjan är helt ointressant och ej värd att kommentera i.
Det betyder inte att jag struntar i om det finns intresse och om jag får kommentarer eller ej!  För vist vill jag smedjan ska intressera och vist vill jag ha kommentarer.
 Så till helgens tankar:
För  att få behålla intresse och få kommentarer hos andra bloggare måste man då hålla på och gulla med ideliga samma kommentarer som när man spelar samma enda grammofonskiva varje dag.

Tyvärr kommenteras det allt för ofta i bloggar som inte alls har med ett allvarligt och fint innehåll att göra!
Även om jag inte alltid lyckas så när jag går in och gör en kommentar vill jag den ska ha en mening och äkthet. Men framför allt därav ska kunna synas vara från just mig även om jag gjorde den anonymt. Detta sagt även om jag också skämtar mycket.
Vill här säga jag har funnit några bloggar som jag är speciellt förtjust i. Bloggar som  innehåller djup och mening samt variationer i sina inlägg.

 Tyvärr har jag svårt att göra mina kommentarer där. Som sagt jag vill och skriver vad jag känner och tänker och då vet jag att det är så lätt för mig att göra bort mig.

En sådan blogg har jag redan gjort det i! Kanske det är bättre då att vara helt tyst och bara säga att jag tagit del av deras blogg. Sen bara beundra, njuta och ta del av allt i deras bloggar?
Jag ställer till mig själv också frågan:
Vad säger det mig om jag skulle av samma personer dag ut och in i hundratal likadana rosande om hur fint och bra det är jag har kommit med.
Jag vill ha kommentarer! Men ärliga och uppriktiga och som säger mig något. Något jag kan ha behållning och glädje av. Gärna något lärorikt i det som jag har fel och gör fel i. Men även skämtsamma små kommentarer uppskattar jag!
Men det är ju bara det:  ”Det är så svårt att lära gamla hundar sitta!”


Det var lite om mina tankar denna helg och genom att ha smidet dem undrar jag hur många bloggarvänner jag därigenom har mist?


Kanske harjag tänkt fel denna gång, det får ni smedjebesökare själva avgöra! En annan dag kommer andra tankar!


I morgon kommer svaren på huvudbryna och godkännande av inlämnade svar!

Av Bengt - 1 september 2007 01:08


Så här en höstlördag varför inte komma med en saga som dessutom är sann.
Fråga inte hur jag vet det! Hur som helst, här ska ni som hälsar på i min smedja få ta del av den som ni svårligen kan få någon annan stans!


Det var en vacker flicka som vi kallar Ulla . Så vacker att hon hade vunnit en skönhetstävling i sitt hemland. Men hon kom från ett mycket fattigt hem.
En väninna till Ulla hade genom Internet sökt efter en rik man att gifta sig med. Hon hade genom det blivit gift sig med en väldigt rik fransman och levde nu rik och lycklig.
Väninnan tyckte att  det skulle Ulla också göra som var så väldigt vacker.

Så det gjorde Ulla. Hon satte ut fotografi och berättade om sig själv på internet.
Hon fick genast svar från friare. Bland dem var en rik oljechejk som såg mycket stilig ut.
Han förklarade för Ulla att hon var en gåva från Allah till honom. Om hon ville komma till honom skulle han sätta in flera hundra tusen dollar på ett konto till henne. Men han krävde att hon gjorde en grundlig läkarundersökning med
en massa blodprover först som han då betalade. Ulla tänkte att han ville väl ha en frisk hustru. Ulla var väldigt med på noterna och gick med på den stora undersökningen. Pengarna som var  lovade  sattes in på ett konto. Ulla blev tillsänd en flygbiljett och flög glad och förväntansfull iväg.
Framkommen så blev hon hämtad  och fick åka från flygplatsen i en stor limousin. Ulla var således på väg att träffa sin chejk !  Men  färden gick inte direkt till  till chejken utan till ett sjukhus där hon på nytt blev grundligt undersökt av läkare med en massa blodprover.
Hon tänkte att det var nog brukligt här när man skulle gifta sig med en rik chejk.
 Efter undersökning åkte hon sen fram till palatset. Vilket palats sen då.  Jättestort med marmor och guld. Det var fullt av tjänare som passade upp och hon kände sig som askungen som fått sin prins och hon snart skulle få vara tillsammans med.
Så fick hon äntligen träffa sin chek . Han såg stilig ut men mycket, mycket äldre ut än den bild hon hade fått på honom där hemma. Han kom med tre kvinnor som han väldigt formellt presenterade. En gammal kvinna som sin mor, en ung kvinna som hans dotter och så en medelålders som sin fru.  Jaha tänkte Ulla,han hade således en tidigare fru och nu skulle hon som yngre och vacker få bli hans första fru i haremet.
Det blev kväll, hon fick bada och blev tvättad noga av uppasserskor innan hon fick komma till sängs och vänta på sin chejk.
Så kom det en kraftig kvinna och gav henne ett lavemang. Varför nu detta undrade såklart Ulla. Hon fick då besked att det måste göras för hennes operation. Vad då opereras hon var ju inte sjuk. Då får Ulla reda på att chejkens mest älskade dotter hade ett hjärta som måste bytas ut. Alltså det var hjärtat Ulla skulle opereras för!

Då började det gå upp för henne, chejken hade ju aldrig sagt han skulle gifta sig med henne. Således var hon köpt för en hjärtdonation. Nu var Ulla vettskrämd, hon skulle alltså få dö här ensam i detta främmande land.

 Allt togs ifrån henne vid sänggåendet den kvällen, innan hon lades i den stora himlasängen. Allt utom hennes mobiltelefon!
Innan hon somnade efter den lugnande sprutan hon fått ville hon ringa sina föräldrar. Inte för att be om hjälp, för det gick ju inte att få utan för att ta ett sista farväl. Medan hon tog farväl av sina föräldrar somnade hon så bort.
Dagen efter så gick färden till sjukhuset där hon skulle opereras. Fick lavemang igen. Tvättades med sprit och jod. Fick en spruta och somnade bort.


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Sakta vaknade Ulla  till och tänkte  hon var död nu. Så fick hon höra röster på sitt hemlands språk. Hur var detta möjligt. Det visade sig sen att hon vaknade upp på sitt lands ambassad.
När Ulla ringt och tagit farväl av sina föräldrar hade hon berättat om hur det sjukhuset såg ut  och om vägen från flygplatsen där hon hade  blivit läkarundersökt. Föräldrarna hade då satt full fart. Kontaktat polis och ambassaden.
Med de pengar som chejken satt in på kontot hade de så kunnat muta den läkaren som skulle operera Ulla. När hon fått den insomnade sprutan hade läkaren  flytt med Ulla i en ambulans och kört henne till ambassaden.
Nu är Ulla hemma igen hos sin familj. De är åter fattiga  för de pengar cheken satt in på kontot hade ju gått åt.Men nu istället var hela familjen mycket  lyckliga !


Det var helgens smide men glöm inte problemlösningar från i går!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards