Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 14 september 2007

ATT VARA SNÄLL!

Av Bengt - 14 september 2007 00:14


Detta smide har inspirerats och uppkommit genom att jag i en kommentar fick svaret att jag var snäll.

 Något jag ofta fått höra och hoppas att de verkligen menat det. Men jag har även fått hört motsatsen och då har det nog varit rätt!
Vist vill jag vara snäll och det är inte dumt att få höra att man är det. Vem vill höra att man är stygg?  

Jag kan inte tänka mig att det finns någon människa som inte vill vara snäll och god. Att det blir onda människor finns det så många olika orsaker till.

Men jag ska i detta smide inte tala om ondheten utan snällhet. Inte heller min stygghet som ibland förekommer allt för ofta i mitt oförstånd.
I mina handlingar försöker jag mot/med mina medmänniskor vara snäll, vänlig etc även om jag inte alltid lyckas med det. Ibland kommer saker i vägen.
 Jag valde ett yrke i det jag hade en vilja och önskan att kunna göra gott och vara andra till hjälp.
Men om man tänker noga efter så är det nog inte fråga om snällhet. Det hör nog hemma  i ett egenbehov, tror jag, för att tillfredställa mitt egna ego?
Alla människor drömmer väl om att få göra goda gärningar och vara en god människa.
Det gör säkert den mest förhärdade brottsling också, så det är jag långt ifrån ensam om att drömma om!

En annan gång kanske jag smider om elakhet. Något jag berört i smidena om rättsväsendet och mentalvården.


Men det var inte handlingarnas snällhet bloggvännen menade utan vad  jag uttryckte i ord!
Nu ska jag bara nämna det som betecknas som snällhet och inte det andra när man inte är det!
När jag säger något till och om någon, så vill jag inte alls det ska ha med snällhet att göra, utan bara med ärlighet, uppriktighet och vad jag verkligen tänker och känner!
Denna sista mening här var mest smidd till den vän som tyckte jag var snäll!!!!!

 
 
Gisan

Gisan

14 september 2007 08:00

Du är inte bara snäll utan även en god filosof. Kramar...

http://gisan.blogg.se

 
skogsfrun

skogsfrun

14 september 2007 10:14

Godhet är ett stort ord, något som få når upp till men eftersträvansvärt. Snällhet är graden intill, Skogsfrun vore glad om någon tycker att hon är snäll :)

http://barsaras

 
Ingen bild

Smeden

14 september 2007 13:21

Gisa! Vad svarar man på den kommentaren. Det är bara att tacka och ta emot.

Skogsfrun! Du har fyllt på mitt smide med mkt tänkbara och riktiga ord.Vad det gäller snällhet son vi båda i detta sammanhang menar, kan jag med säkerhet säga att du är snäll!

 
Marianne

Marianne

14 september 2007 13:59

Det finns nog ingen människa som bara är god och snäll. Jag försöker vara en god, hjälpsam och snäll person, för det mesta. Men om någon med vett och vilja försöker skada mig, min familj eller någon person utan anledning. Då blir jag inte att leka med, då kan jag vara rätt så elak. Ordspråket att vända andra kinden till, det funkar ganska dåligt på mig i sådana lägen. För mig är de människor som månar om djur och människor och sätter deras välfärd före sin egen, goda och snälla människor.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

14 september 2007 14:32

Marianne! I vad du säger så är jag också sådan.Kanske framkommer lite i de två hänvisade smidena. Men att sätta andras välfärd före sin egen tror jag inte jag är kapabel till utan att älska någon och sina barn. Eller som står en annars mkt nära i vänskap!

 
christina

christina

14 september 2007 15:59

Men hej, så trevligt att du tittade in på min blogg.
Läste i din presentation att du är syrra och det är jag med fast långtidssjukskriven.
Härligt med snälla människor på bloggarna.
Min grafik ja, det är ganska tunga bilder så det gäller att ha en snabb internetuppkoppling.
Du är välkommen tillbaka igen.
Ha en trevlig fredag.

http://sockertoppan.blogspot.com

 
Ella

Ella

17 september 2007 15:11

Jag tycker att ärlighet är just snällhet. Det finns många människor som ljuger för att det är lättare och några få som säger sanningen även om det inte alltid är lätt.

Jag föredrar ärliga kommentarer framför snälla men ibland sammanfaller de båda och då är det allra bäst för alla.

Jag hörde på TV:n i söndags, eller lördags om... vad hette han nu igen i förnamn, Einhorn, som pratade om sin bok som handlar om medmänsklighet. Han sa något i stil med det du säger om snällhet, att man som medmänniska blir berikad av att vara en god medmänniska, att det ger så mycket för sig själv.

http://livetefter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards