Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 5 juli 2007

Av Bengt - 5 juli 2007 12:21


FRÅN BÖRJAN PÅ LIVET INNOM MENTALVÅRDEN KLICKA HÄR!


Nu innan jag tar sommarledigt vill jag avluta berättelsen om den livsperiod jag smidet om.


När jag återkommer så kommer det bli lite om mina reser och dess äventyr samt forts. på ”Ett gossebarn föds!”   


Jag har berättat när jag som 15 åring gav mig ut på sjön tills jag blev leg. Sjuksköt. Men ungdomsledarutbildningen kom inte med så här kommer den!


Ungdomsledare utbildningen.


I och med jag och några andra bildade en SSU som fick namnet ”Fackliga SSU” där inriktningen var just det fackliga vi skulle syssla med.
Genom det så skulle vi få en ungdomsledare utbildning under två år med politisk skolning. Det var kvällskurser en gång i veckan på kvällen. Veckokurser på Runö skolan, Vår gård och vad den nu hette i Järna. Dessutom veckosluts kurser. Lite här och där. Kursen avslutades med en 10 dagars studieresa till Wien.
När vi låg på Runöskolan hade vi ett utbyte med tyska demokratiska ungdomar.
Jag var inte den ende som inte kunde tyska eller engelska så vi skulle placeras vid borden så att vid varje bord skulle det var minst en som kunde tyska eller engelska. Vid mitt bord var det då en som kunde lite tyska och engelska. Jag kom igång att prata med de två tyskar som satt vid var sin sida om mig. Då jag är mkt intresserad av olika levnadsförhållanden ute i världen, så fick jag veta mkt om Tyskland. Rätt som det var  frågade min svensk tysk/engelsktalande vän om jag ändå kunde engelska vilket jag svarade nej på. Men ni håller ju på och snackar för fullt med varandra. Jo det gör vi och det går bra Svarade jag.


 Som ungdomsledare bör man ju också kunna ta upp lite allsång. Så vi hade en musikprofessor
som skulle undervisa oss. Vi var flera stycken som sa vi inte hade något musiköra. Det tror jag inte på sa han! Tog fram några miniatyr kyrkoklockor. Så klingade han i först den ena och sen den andra lite större. Nå var det någon av er som inte hörde någon skillnad? Frågade han.
Jo alla hade hört skillnad, t.o.m jag!  Där ser ni hade ni saknat musiköra således varit  tondöva skulle ni inte hört någon skillnad på de olika klockorna! Förklarade professorn oss.
Så skulle vi också sjunga för honom en och en. När det var min tur så klämde jag i med en sång. Professorn stod tyst en lång stund efter jag sjungit färdigt. Så sa han: ”Det är inget fel på din röst. Men du saknar totalt melodisinne!” Så är det med den saken och därför har jag samma melodi på alla sånger när jag sjunger. Men jag kan faktiskt ta upp allsång ändå.
När jag sedan blev sjuksköterska så sjöng jag mkt med och för patienterna som tyckte om det trotts mina melodier som är egna!
När det är fest så säger de att jag är den som först faller under bordet fast jag inte dricker sprit.
Har varit full tre gånger i mitt liv. Den gången som jag berättat om i Bremen.  Andra gång med kompisar när vi var och dansade. En gång under min tid när jag var mentalskötare. Den gången som mentalskötare var på den där  så kallade ”Stormen” Killarna där tetades ofta med mig eftersom jag inte var med på deras fyllefester. Det räcker nog att du luktar på korken så blir du väl full och andra gliringar fick jag höra ofta.
En dag sa jag: ”Ni skryter jämt om ert supande, men jag tror inte ni tål så mkt som ni säger.”
Vi kom överens om att vi skulle göra en riktig fyllefest. Vi skulle samlas på ett personalrum. Ha vars en 75:a eller den som ville ta två eller fler fick gärna det. Vilket också några gjorde!
Vi samlades så på rummet. Slog upp spriten som var av olika sorter i en jättestor glaserad keramikskål. Tog fram varsin mugg. Så öste vi upp och skålade. Ofta mer än vad som kan anses som normalt skulle jag gå på toa. Men det var för att ute i korridoren i ett skåp hade jag ställt litervis med fet grädde som jag drack av var gång jag gick på toa. Jag hade också ätit rejält innan jag åkte till denna s.k fest! Tack vare det så ramlade jag aldrig av stolen. Men full var jag, men den ende som kunde stå upp varmed jag sa: Vad är ni för suparkompisar som inte
tål sprit! Sen gav jag mig i väg hem vinglande över sju kilometer och nyktrade väl till lite på vägen hem. Men väl hemma så hamnade maten och all grädden jag fått i mig i badkaret!
Dagen efter på arbetet saknades en skötare. Så ringer telefonen från en annan avdelning och en kvinnlig skötare talar om att vi får komma och hämta den saknade skötaren i mathissen.
Han hade förvirrat bort sig i kulverten och lagt sig i mathissen och fans där när de tryckt upp hissen till avdelningarna. Jag gav sen mina gliringar till de andra skötarna som aldrig mer retades med mig om sprit!
Nog kan jag ta en snaps ibland fortfarande om jag vet att jag inte kommer att använda bilen på ett bra tag.Till julafton och midsommarafton blir det alltid ett par snapsar.
 Nu råkade jag under en fest sitta med ryggen mot ett stort öppet fönster. Så klart skulle jag trilla ut baklänges genom det. Gräsmattan utanför var mjuk, så ingen skada skedd!
Det var det om min ungdomsledare utbildning som slutade med studieresan i Wien, vilket jag talade om i ett av mina första smiden!  Medan de andra roade sig på sitt sett. Var jag och skaffade inhemska kontakter. Jag blev bekant med en bilinnehavande familj som visade mig och min dåvarande sambo som följde med, runt i Wien. Det var på så vis jag fick reda på deras levnadsförhållanden, ekonomi etc. som jag då skrivit om och jämfört med Sverige!
Så slutar jag så för denna gång och tar semester! Hoppas på ett återseende hos och av er!

 

Forts. Börjar på folkhögskola Klicka här!

Slut med mentalvård. Ska bli leg. sjuksköterska!


Slutar så med en önskan att alla får en underbar fortsättning på sommaren och med stora kramar till er alla!

Men sätt gärna en lapp på dörren tills jag kommer tillbaka!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards