Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 4 juli 2007

REGN, ÅSKA ÖVER SVERIGE!

Av Bengt - 4 juli 2007 11:34


Med det väder som nu råder över Sverige tycker jag det passar med en dikt av  Hulda Seglinge! Ännu ej känd bortgången dikterska!


Åsk-kväll


Då Åka-Tor far utan sans eller
 måtta,
Jag sitter och kurar så rädd som en
råtta.
när blixtrarna  flammar och far över
pällen,
och molngubbar växa och växla i
kvällen.
Då skräcken den kryper i ben och
armar,
i hjärta , njurar, mage och
tarmar.
Men inte jag hittar  en  endaste
vrå
ett skydd för min arma lekamen
få.
När bockspannet frustar som ett Jehu i
bergen
och himmelen skiftar så flammande röd i
färgen,
när  hammaren slungas med dunder och
brak
Ett hiskeligt eko hörs mot gråbergets
tak.
Nog tycker jag väl att herr Tor borde
vekna
och se huru jättar och människor
blekna.
Så undra vid Oden, Höder och
Balder:
Vad är detta för ett hiskligt
Rabalder?
Men skyfallet slutar och dundret
försvinner.
Kvällssolen tvättar sig allt vad hon
hinner,
ler mot jorden så innerligt gott,
myser åt åskan, som bråkat så smått!


Är det någon som har texter av Kai Gullmar
 skulle jag gärna vilja få läsa några hos mina bloggvänner!

 
 
Smeden själv!

Smeden själv!

4 juli 2007 11:55

Satt och funderade och provade. Vad bra det gick att sätta melodi till denna dikt. Prova själva!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
heidi

heidi

4 juli 2007 17:00

Jag både tycker om och inte tycker om åskan. Den er spennende men også skremmende. Flera gånger har blixten slagit ned i nærheten av meg och der er nog derfor jag tycker det er skremmande også. Her har vi nu jættevarm væder med sol. Fattar inte at det regnar så mycke i sødra sverige och norge.

http://julie-k.blogspot.com

 
Erika

Erika

4 juli 2007 18:07

Om åskan tycker jag inte. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Fy, när det dånar och smäller som hela världen skulle raseras.

Det var en riktig lång och utförlig dikt. Den personen som diktat... har jag faktiskt aldrig hört talas om.

http://ericha.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

4 juli 2007 18:10

Läste ditt inlägg där du visar några av hennes dikter. Nu förstår jag varför hon var okänd. Trodde du funnit den personen på nätet när jag läste ditt inlägg om åska osv.

http://ericha.bloggagratis.se

 
stina

stina

4 juli 2007 20:28

Jag gillar åska. Tycker det är mysigt.
Men det är jag det...Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Kurrelina

Kurrelina

4 juli 2007 21:03

Tack o lov så har det inte åskat här, inte regnat heller. Jag är så dum så jag tror att om det åskar här så kommer den att slå ner på Arlanda, som är jätte nära där jag bor, där finns ju så mycket elektrisitet som åskan dras till.
Ha det jättebäst...
Kramelikramis

http://www.av-eriksson.se

 
HeiGrim

HeiGrim

4 juli 2007 21:50

Alltid hyggelig kommentar fra deg.....Sommerklem fra nord-norge med deilig sol.......døgnet rundt ;0))

http://heigrim.sprayblogg.no

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards