Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 15 juni 2007

KOCKEN 7.

Av Bengt - 15 juni 2007 13:21

 Spenat!



Jag har berättat om min kompis köksmästares hemska humör. Själv har jag ett rätt hett humör när det är frågan om orättvisor eller liknande. Det har väl framkommit i mina tidigare smiderier. En dag hade jag en väldigt stor beställning på ugnstekt ål. Det var beställt till när lunchen skulle öppnas för dagen. Jag hade förberett allt på förmiddagen till denna beställning.
Men man var ju också tvungen att bereda lite i förväg vad som för övrigt stod på menyn.
Så blev beställt två kokt rödspätta med persiljesås före beställningen skulle fram. I vasken hade jag blötlagt spenat som sen skulle förvällas och göras spenatstuvning  till nästa dag.
När så den stora beställningen av ål skulle fram ropade en annan kypare: ”Två rödspätta fram!” Då skulle köksmästaren hjälpa mig i allt arbete jag nu hade. Vi var två på vardera sida spisen, fisk och köttsidan. Men den andra på min sida hade blivit sjuk. Så började han gorma och skrika på mig:

”Vad har du såsen till rödspättan?” Stressigt som det var så tände även jag på alla fyra cylindrarna. Tog tag i köksmästarens vita köksmästare jacka/rock med dubbelradiga svarta knappar. Lyfte upp honom i luften så den höga köksmästaremössan föll av. Satte ner honom i vasken med spenaten som for över honom upp huvudet. Han såg ut som näcken självt!
De på andra sidan spisen kom då först och hjälpte mig att få gjort såsen i ett huj och med tillbehöret till ålen. De hade inte haft någon beställning ännu. Liten och mager som jag var.
Så säger folk att jag ser skrämmande ut när jag blir riktigt arg. Mina ögon är då helt svarta, som i vanliga fall är ljusblå.
När allt var lugnt igen och anstormningen av gäster var över gick jag till förrådet för att hämta grönsaker som jag skulle ha till en köttsoppa. Soppor tillhörde också såskocken. Dit fick jag passera igenom styckrummet. Dit hade köksmästaren förflyttat sig efter att ha bytt till en torr stass. Han stod och styckade en gris och tittade upp på med ett ansiktsuttryck jag inte kan beskriva. Om jag säger ett snopet eller förläget så kommer jag väl rätt så nära. Nästan viskande ställde han frågan: ”Bengt du är väl inte arg på mig längre?” Nej inte alls svarade jag och började skratta.

 Sen skrattade vi båda två och vad vi skrattade. Vi skrattade så de andra kockarna måste komma och se efter vad som hänt!

Forts. Klicka här!

 
 
stina

stina

15 juni 2007 15:09

Är det därför du har Karl-Alfred här uppe?
Det kanske kommer från den där händelsen med spenaten.
Det är väl bara Karl-Alfred och Bengt-Alfred som kan det där med styrka, på det där viset.
Hehe...

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Alma

Alma

15 juni 2007 19:20

Fnissar och garvar så jag sätter i halsen när jag läser alla dina äventyr!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

16 juni 2007 00:00

Det där stina är inte Karl-Alfred. Det är jag har själv ritat av mig framför spegeln.
Men jag ser att det blev en likhet med Karl-Alfred när jag ritade!.

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Trolltygsängeln

Trolltygsängeln

16 juni 2007 12:52

Tur att lilla snälla trolltyget inte sett den sidan... fast andra "roliga" minnen har jag ju om hur du avstyrde min och min brors kiverier emellanåt.

http://mrlns.blogspot.com

 
skogsfrun

skogsfrun

18 juni 2007 10:04

Skogsfrun har tydligen missat mycket som aldrig jobbat i storkök;)Kul att få glutta in bakom kulissen.

http://barasaras

 
Hannele

Hannele

19 juni 2007 16:39

Jag skulle nog känna mig ganska förnärmad om någon fyfte upp mej och stoppade mej i spenatstuvning, istället för att PRATA.

http://hannelesparadis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards